Conni Dreyer säljer sitt livsverk Dreyer Kliche

PUBLICERAD: 30 oktober 2023
UPPDATERAD: 31 oktober
Carsten Haerup Christensen är ny ägare och ledare för Dreyer Kliche. Foto: Sören Winslöw.

Det har varit på gång några år och nu har Conni Dreyer hittat rätt köpare till sitt livsverk – Dreyer Kliche.

Med stor entusiasm, kreativitet och ett djupt professionellt engagemang har Conni Dreyer skapat ett företag med stor internationell räckvidd. Danska

Dreyer Kliche har några av de största lyxvarumärkena bland sina kunder och verkar i stort sett bara på marknaden för klichéer för exklusiv efterbehandling av förpackningar och etiketter.

Nu har hon sålt majoriteten av företaget till Carsten Hærup Christensen, som har arbetat för stora varumärken som L’Oreal, Carlsberg och SIG Combibloc och valt att återvända hem till Danmark efter sex år i Tyskland.

Fördubbling av omsättningen

– Dreyer Kliche är nytt territorium för mig på alla områden. Men med min insikt i affärsutveckling ser jag faktiskt stora möjligheter. Vi är till exempel endast representerade av agenter på tre av de fem största marknaderna i Europa. Detta måste ändras. Två av våra agenter presterar väldigt bra, kan vi få upp den tredje på samma nivå ser jag inget som står i vägen för att vi ska fördubbla omsättningen de kommande tre åren, säger Carsten.

Har ni kapacitet för det?

– Vi har alltid haft en viss överkapacitet för att kunna serva våra kunder på bästa möjliga sätt. Jag skulle tro att vi kan öka produktionen med trettio, fyrtio procent med vår nuvarande kapacitet. Vill vi dubbla omsättningen så behövs det fler maskiner och då får Carsten betala igen, säger Conni Dreyer med ett leende.

Conni stannar – tills vidare

Conni Dreyer kommer att behålla en mindre del av aktierna tills vidare, och hon fortsätter i en mer fri konsultroll, där hon kan använda sin kreativitet, utveckla produkter och ta hand om de kunder som hon har en nära relation med. Men om 2,5 år måste det här upplägget utvärderas och sedan får vi se vad som händer, säger de båda.

Conni Dreyer blir kvar som konsult.

– Att Conni stannade i företaget var också en förutsättning för att jag ville satsa. Hon har en helt unik kunskap om marknad, teknik och kunder som jag starkt behöver lära mig av, säger Carsten och tillägger:

– Det blir inga revolutioner. Vi har en stark grund som vi måste upprätthålla och därför måste vi hela tiden sträva efter att vara bäst på avancerad bearbetning. Conni är en garanti för att vi kan hålla fokus på det.

Helt ny klichéprodukt lanserad på Labelexpo

Dreyer Kliche ställer vanligtvis ut tillsammans med Foilco när de är på mässor. Dreyer har även agenturen för Foilcos folier i Norden. De väljer oftast de exklusiva mässorna, som LuxePack, där de har direktkontakt med varumärkesägarna. Men i år valde de också att vara med på Labelexpo. Det beror till stor del på att de hade en nyutvecklad produkt som de ville visa upp.

– ’NoBoss’ är en helt ny produkt som vi har utvecklat. Det finns inga andra som erbjuder något liknande just nu. NoBoss skapar en visualiserad 3D-effekt som simulerar ett upphöjt intryck. Det är ett helt platt folietryck som ser ut att ha en stämpel, förklarar Conni Dreyer.

Det är en visuell illusion skapad av en helt ny programmeringsteknik som skapar effekten.

Fördelarna är många och speciellt på etiketter och linermaterial kommer man runt problemet med att präglingen reduceras genom limning. Här har man fortfarande den visuella präglingseffekten på den färdiga produkten. De upphöjda etiketterna tenderar också att lätt repas av till exempel packning i lådor. Den risken minskar också genom att använda ’No Boss’, säger Conni Dreyer.

Mottagandet var bra och de har redan en del förfrågningar efter presentationerna på Labelexpo och LuxePack.

Senaste nytt

Paul Jenkins och julkalendrar nyheter i Packnorth Award 2025

Nu har portarna öppnats för bidrag till Nordens största förpackningstävling Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nytillkomna kategorier och pratar med brittiska ThePackHubs vd Paul Jenkins, som är det nya internationella tillskottet i jurygänget. Vilka trender ser han? Och hur kommer den nya PPWR-förordningen att påverka branschen?
top-9

Elopak blir delägare i Blue Ocean Closures

Elopak investerar nu i Blue Ocean Closures och blir delägare i den svenska start-upen som producerar fiberbaserade förslutningar. Elopak får också rättigheterna till att marknadsföra, sälja och distribuera Blue Ocean Closures förslutningar globlat för takåsförpackningar.
BOC

Rottneros varslar personal efter vinstvarning

Förra veckan gick Rottneros ut med en vinstvarning på grund av allt högre råvarupriser, världsmarknadens vikande efterfrågan på mekanisk massa och en allt svagare dollarkurs. Nu varslar koncernen 47 personer där de flesta som påverkas jobbarpå Rottneros Bruk i Sunne.
Rottneros

Leksands Knäckebröd uppdaterar förpackningsdesignen

Leksands Knäckebröd uppdaterar design och logga på alla sina förpackningar. Det ska bli tydligare att brödet är bakat i Leksand av ett familjeföretag sedan sex generationer. De nya förpackningarna kommer också att visa brödet mer och lyfta fram att bageriet är bäst i klassen på hållbarhet.
Leksandx

Läs vidare

Elopak blir delägare i Blue Ocean Closures

Elopak investerar nu i Blue Ocean Closures och blir delägare i den svenska start-upen som producerar fiberbaserade förslutningar. Elopak får också rättigheterna till att marknadsföra, sälja och distribuera Blue Ocean Closures förslutningar globlat för takåsförpackningar.
BOC

Rottneros varslar personal efter vinstvarning

Förra veckan gick Rottneros ut med en vinstvarning på grund av allt högre råvarupriser, världsmarknadens vikande efterfrågan på mekanisk massa och en allt svagare dollarkurs. Nu varslar koncernen 47 personer där de flesta som påverkas jobbarpå Rottneros Bruk i Sunne.
Rottneros

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx