Coca-Colas flaskor blir lättare och sparar 3 miljoner ton PET i Nordamerika

PUBLICERAD: 28 mars 2024
UPPDATERAD: 28 mars

Coca-Cola Company har gjort om sina PET-flaskor på den nordamerikanska marknaden och minskar därmed materialförbrukning med 3 miljoner ton år 2025.

Koncernen har helt omformat sitt sortiment av små PET-flaskor med sitt senaste lättviktsinitiativ, vilket minskar vikten på dessa flaskor och i många fall har man även ändrat formen. Från och med nu kommer alla små PET-flaskor i 12 oz (35 ml), 16,9 oz (500 ml) och 20 oz (590 ml) att viktmässigt gå från 21 gram till 18,5 gram för alla kolsyrade varumärken samt Minute Maid Refreshments och Minute Maid Aguas Frescas i USA och Kanada. Även den nyligen introducerade 20 oz flaskan som helt är tillverkad av återvunnen PET kommer att få denna vikt.

Det är länge sedan Coca-Cola gjorden en större designförändring. Flaskformen med ett grepp kom år 2006 och då gick man ifrån den traditionella formen på flaskan. Nu kommer denna form tillbaka i en något uppfräschad design på den nordamerikanska marknaden vilket var en nödvändighet om man skulle nå ner till den nya gramvikten.

Nästa steg

Under de senaste tio åren har man gått från en vikt på 27 gram till 21 gram och nu tar man alltså nästa steg, en åtgärd som minskar PET-förbrukningen med tre miljoner ton årligen. Vid sidan av miljömässiga fördelar är det lätt att se även ekonomiska.

Den här åtgärden har ställt en hel del krav på leverantörerna av flaskor. Tillverkare av preformar har fått investera i nya formverktyg liksom de som blåser flaskorna. När det kommer till fyllning, förslutning och etikettering krävs dock bara mindre justeringar. För Minute Maid Refreshments och Minute Maid Aguas Frescas gäller nya, mindre etiketter.

I USA består Coca-Colas nätverk av 64 oberoende fyllare.

”De nya flaskorna är optimerade för att minska svaga punkter i flaskan, förhindra koldioxidförlust och behålla den bubblighet som vi alla känner och älskar från våra favoritdrycker. Vi kunde hitta den fina punkten för funktionalitet, samtidigt som vi behöll flaskans tilltalande form”, säger en talesman för koncernen.

Motsvarar 800 miljoner flaskor

Denna förändring beräknas minska den årliga användningen av ny plast med motsvarande nästan 800 miljoner flaskor 2025 jämfört med 2024. Dessutom beräknas förpackningsskiftet minska koldioxidutsläppen 2025 jämfört med 2024 i en mängd som motsvarar mer än 17 000 bilar i trafik under ett år.

Ingenting har sagts om framtiden, till exempel om vi kommer att se flaskorna globalt, det är så klart ett jättearbete att få alla leverantörer med på tåget och få dem att ställa om, men mycket talar väl för att omställningen kommer att ske på andra marknader också.

Källa: Tidningen Packaging World, USA

Läs vidare

Så packar man ETT ägg effektivt

Så här i påsktider kan det vara äggstra aktuellt att visa en lösning på en smart äggförpackning. Den har utvecklats av Antalis Packaging i Storbritannien.
new-egg-box-and-packaging-awards-composition-900x600

The Power Of Art

Den kända konstnären Sir Peter Blake känd för till exempel The Beatles Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Bands skivomslag, har slagit sig ihop med Budweiser för att skapa ett unikt projekt – en serie popkonstinspirerade burkar.
blake 3x

Ecoleans nya förpackningsstorlek har fokus på bekvämlighet och miljö

Ecolean Air 125-formatet är en 125 ml förpackning som är designad för att erbjuda en bekväm förpackningsupplevelse.
ecoleanx

Dryckesgiganter lanserar Absolut Sprite

The Coca-Cola Company presenterar sin senaste globala collab med spritjätten Pernod Ricard: Absolut Sprite. Bakom varumärkesidentitet och förpackningsdesign står designbyrån BVD.
Skarmavbild

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax