Coca-Colas flaskor blir lättare och sparar 3 miljoner ton PET i Nordamerika

PUBLICERAD: 28 mars 2024
UPPDATERAD: 28 mars

Coca-Cola Company har gjort om sina PET-flaskor på den nordamerikanska marknaden och minskar därmed materialförbrukning med 3 miljoner ton år 2025.

Koncernen har helt omformat sitt sortiment av små PET-flaskor med sitt senaste lättviktsinitiativ, vilket minskar vikten på dessa flaskor och i många fall har man även ändrat formen. Från och med nu kommer alla små PET-flaskor i 12 oz (35 ml), 16,9 oz (500 ml) och 20 oz (590 ml) att viktmässigt gå från 21 gram till 18,5 gram för alla kolsyrade varumärken samt Minute Maid Refreshments och Minute Maid Aguas Frescas i USA och Kanada. Även den nyligen introducerade 20 oz flaskan som helt är tillverkad av återvunnen PET kommer att få denna vikt.

Det är länge sedan Coca-Cola gjorden en större designförändring. Flaskformen med ett grepp kom år 2006 och då gick man ifrån den traditionella formen på flaskan. Nu kommer denna form tillbaka i en något uppfräschad design på den nordamerikanska marknaden vilket var en nödvändighet om man skulle nå ner till den nya gramvikten.

Nästa steg

Under de senaste tio åren har man gått från en vikt på 27 gram till 21 gram och nu tar man alltså nästa steg, en åtgärd som minskar PET-förbrukningen med tre miljoner ton årligen. Vid sidan av miljömässiga fördelar är det lätt att se även ekonomiska.

Den här åtgärden har ställt en hel del krav på leverantörerna av flaskor. Tillverkare av preformar har fått investera i nya formverktyg liksom de som blåser flaskorna. När det kommer till fyllning, förslutning och etikettering krävs dock bara mindre justeringar. För Minute Maid Refreshments och Minute Maid Aguas Frescas gäller nya, mindre etiketter.

I USA består Coca-Colas nätverk av 64 oberoende fyllare.

”De nya flaskorna är optimerade för att minska svaga punkter i flaskan, förhindra koldioxidförlust och behålla den bubblighet som vi alla känner och älskar från våra favoritdrycker. Vi kunde hitta den fina punkten för funktionalitet, samtidigt som vi behöll flaskans tilltalande form”, säger en talesman för koncernen.

Motsvarar 800 miljoner flaskor

Denna förändring beräknas minska den årliga användningen av ny plast med motsvarande nästan 800 miljoner flaskor 2025 jämfört med 2024. Dessutom beräknas förpackningsskiftet minska koldioxidutsläppen 2025 jämfört med 2024 i en mängd som motsvarar mer än 17 000 bilar i trafik under ett år.

Ingenting har sagts om framtiden, till exempel om vi kommer att se flaskorna globalt, det är så klart ett jättearbete att få alla leverantörer med på tåget och få dem att ställa om, men mycket talar väl för att omställningen kommer att ske på andra marknader också.

Källa: Tidningen Packaging World, USA

Läs vidare

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Mars minskar förpackningsplasten med digital simuleringslösning

Under 2024 presenterade Mars, en av de globalt ledande företagen inom livsmedel, konfektyr och djurmat, ett samarbete med programvarujätten Ansys för att genom digital teknologi minska plastavfallet och effektivisera tidsåtgången i utvecklingen av nya förpackningar.
AI mars

Här är årets Pantonefärg!

Här är årets Pantonefärg!
PTN_COY_Hero_Primary_Cropping_1920x1080_2024-0911

HolyGrail 2.0 möjliggör cirkulär ekonomi genom digitalisering av förpackningar

På AIPIA World Congress 2024 i Amsterdam presenterade Jan ’t Hart, projektledare på AIM (European Brands Association), utvecklingen för det intressanta HolyGrail 2.0-projektet. Detta initiativ fokuserar på användningen av digitala vattenmärken för att bättre sortera förpackningsavfall och främja högkvalitativ återvinning. Det slutliga målet är att bidra till den cirkulära ekonomin.
Lenor codes

Senaste nytt

Ishidas Europes nyckelroll i Maple Leafs jättelika kycklingfabrik

I samarbete med Maple Leaf Foods, en av Kanadas ledande kött- och fjäderfäproducenter, har Ishida Europe spelat en nyckelroll i etableringen av Maple Leaf Foods nyligen öppnade fabrik för kyckling i London, Ontario. Det är en stors satsning värd C$772 miljoner.
Ishida - Maple Leaf 3x

Ärlighet varar längst för Gbgt Box

Gbgt Box menar att ärlighet är en nyckel till framgång. För något år sedan vann man ett Guldägg för Atmosphere, en serie förpackningar i varandra, typ den ryska dockan, där man nog beskrev ingående material och förpackningens CO2 generering. Nu kommer nästa serie som man kallar Honest Packaging.
GBGT-321-1-scaledx

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx