Chokladkampanj med variabelt tryck

PUBLICERAD: 13 april 2022
UPPDATERAD: 24 januari
I den nya Milka-kampanjen får konsumenterna vara med och designa förpackningarna. Foto: Pressbild

HP Indigo samarbetar med Mondelez i en Milka-kampanj där konsumenter får möjlighet att personalisera och färglägga chokladförpackningar.

En av världens största livsmedelskoncerner Mondelez drar igång en ny Milka-kampanj där konsumenter får vara med och skapa sin egen design på chokladförpackningar. Kampanjen är framtagen för chokladvarumärkets bästsäljande produkt i Belgien – Milka LEO. För att möjliggöra kampanjen har Mondelez samarbetat med tolv konstnärer för att skapa över 280 designmönster och berättelser som trycks på kartongförpackningar till mjölk i 12-pack och den vita chokladen Milka LEO.

Personligt motiv

Ena halvan av förpackningen har lämnats tom för att engagera konsumenterna genom att låta dem visa sin kreativa sida, färglägga och skapa en personaliserad design med animerade mönster. En webbplats har utvecklats där konsumenten kan designa sin egen förpackning. Denna kommer senare tryckas på en av nästan tre miljoner kartonger med Milka LEO. Bäst motiv kommer i ett senare skede premieras i en tävling.

Förpackningar trycks variabelt

För att kunna variabeltrycka förpackningarna används digitalpressen HP Indigo 30000. Den 29 tums arkmatade digitalpressen har upp till sju bläckstationer och trycker falskartongen med HP Indigos ElectroInk-teknik. HP:s SmartStream Designer-programvara, ett design till print-verktyg, har gjort det möjligt för Mondelez att trycka alla designvarianter.

Foto: Pressbild

Förpackningarna trycks och distribueras över hela Belgien från april till december 2022.

Redan i november 2021 samarbetade Mondelez  med HP Indigo för sin Say it With Milka-kampanj. Då trycktes 120 vänliga fraser på presentaskar med Milka-praliner. Kampanjens syfte var att belysa att små och uppriktiga gester förtjänar att erkännas.

Läs vidare

Fler nominerade i Packnorth Award 2023

Juryn har utsett de nominerade bidragen i årets Packnorth Award 2023. Igår publicerade vi några av de nominerade. Här hittar du fler.
mirko-fabian-htm4OxeJaC0-unsplash

Här är de nominerade i Packnorth Award 2023

mirko-fabian-htm4OxeJaC0-unsplash

Ett öl med drag i!

Ölmärket XXXX i Queensland, Australien, har lanserat en serie ölburkar med ett stansat fiskedrag i burkväggen.
xxxx-lure-can2x

Göteborgs Rapé hyllar stadens fyrhundra år

I samband med att Göteborg firar 400 år som stad kommer snusvarumärket Göteborgs Rapé ut med en hyllningsdosa prydd av stadens mest utmärkande kännetecken.
Goteborgs-rape-900x600

Senaste nytt

Nu är Yangis torrformningsteknik redo för marknaden

Det svenska företaget Yangi, med basen i Varberg, lanserar nu sin nya och patentsökta maskinteknologiplattform för torrformade cellulosabserade förpackningar, Cellera, som man säger har potential att ersätta styva plaster i stor skala.
Yangix

Erik Blix ny VD på Nordic Carton

Malmöbaserade Nordic Carton, som tillverkar kartongförpackningar och våtlimsetiketter har anställt Erik Blix som ny VD från och med den 2 oktober.
Eric Blix 2023x

Källsortering minskade växthusgaserna med 500 000 ton

Källsortering av förpackningar i Sverige har stor effekt på utsläppen av växthusgaser. Det visar ny statistik från Förpackningsinsamlingen, FTI.
källsorteringxx

PulPac skalar upp genom att skala ner med formsprutningsteknik

PulPac lanserar en ny maskinplattform, PulPac Scala, som man säger innebär ett betydande steg i revolutionen av torrformad fiber. Scala-plattformen är baserad på formsprutning, en teknik förknippad med plastbearbetning, kombinerat med PulPacs nya  Mill-to-Web fiberenhet.
Pulpac_Scala_Front