Chokladkampanj med variabelt tryck

PUBLICERAD: 13 april 2022
UPPDATERAD: 24 januari
I den nya Milka-kampanjen får konsumenterna vara med och designa förpackningarna. Foto: Pressbild

HP Indigo samarbetar med Mondelez i en Milka-kampanj där konsumenter får möjlighet att personalisera och färglägga chokladförpackningar.

En av världens största livsmedelskoncerner Mondelez drar igång en ny Milka-kampanj där konsumenter får vara med och skapa sin egen design på chokladförpackningar. Kampanjen är framtagen för chokladvarumärkets bästsäljande produkt i Belgien – Milka LEO. För att möjliggöra kampanjen har Mondelez samarbetat med tolv konstnärer för att skapa över 280 designmönster och berättelser som trycks på kartongförpackningar till mjölk i 12-pack och den vita chokladen Milka LEO.

Personligt motiv

Ena halvan av förpackningen har lämnats tom för att engagera konsumenterna genom att låta dem visa sin kreativa sida, färglägga och skapa en personaliserad design med animerade mönster. En webbplats har utvecklats där konsumenten kan designa sin egen förpackning. Denna kommer senare tryckas på en av nästan tre miljoner kartonger med Milka LEO. Bäst motiv kommer i ett senare skede premieras i en tävling.

Förpackningar trycks variabelt

För att kunna variabeltrycka förpackningarna används digitalpressen HP Indigo 30000. Den 29 tums arkmatade digitalpressen har upp till sju bläckstationer och trycker falskartongen med HP Indigos ElectroInk-teknik. HP:s SmartStream Designer-programvara, ett design till print-verktyg, har gjort det möjligt för Mondelez att trycka alla designvarianter.

Foto: Pressbild

Förpackningarna trycks och distribueras över hela Belgien från april till december 2022.

Redan i november 2021 samarbetade Mondelez  med HP Indigo för sin Say it With Milka-kampanj. Då trycktes 120 vänliga fraser på presentaskar med Milka-praliner. Kampanjens syfte var att belysa att små och uppriktiga gester förtjänar att erkännas.

Läs vidare

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Ny designkategori ska fånga upp det udda i Guldägget

Sveriges äldsta och största reklamtävling anordnas för 64:e året i rad. Med deadline för inskick av bidrag runt hörnet (4:e februari) är det hög tid att finputsa de sista detaljerna om man vill försöka knipa ett av de åtråvärda Guldäggen i årets tävling. Vi har pratat med Guldäggets tävlingsansvariga, Linda Nilsson, som berättar för Cap&Design om den nyinförda kategorin och vad juryn kommer att leta speciellt efter i bidragen.
guldagg

Lidl i Storbritannien tar bort designelement som tilltalar barn

I Storbritannien har Lidl beslutat att man tar bort alla designelement som uppskattas av barn på förpackningarna till sina minst hälsosamma, egna varumärken. Det ska vara klart till mitten av året och ska hjälpa föräldrar att handla nyttigare till barnen.
LIDLx

Senaste nytt

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Trumps ståltullar kan ge fler PET-flaskor

Donald Trumps handelstullar, som bland annat innebär 25 procent på stål och aluminium, kan komma att innebära att fler PET-flaskor kommer att produceras. Det skriver tidningen Expressen som i sin tur refererar till Washington Post.
coca hår

Produktionsökningen år 2024 av papper och kartong väntas inte bestå

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent under 2024. Utvecklingen drivs av en kraftig tillväxt för båda förpacknings- och grafiskt papper som vände efter ett svagt 2023.
Rundtur och visning av Billerud Korsnäs nya maskin KM7 på Gruvön.