Chokladkampanj med variabelt tryck

PUBLICERAD: 13 april 2022
UPPDATERAD: 24 januari
I den nya Milka-kampanjen får konsumenterna vara med och designa förpackningarna. Foto: Pressbild

HP Indigo samarbetar med Mondelez i en Milka-kampanj där konsumenter får möjlighet att personalisera och färglägga chokladförpackningar.

En av världens största livsmedelskoncerner Mondelez drar igång en ny Milka-kampanj där konsumenter får vara med och skapa sin egen design på chokladförpackningar. Kampanjen är framtagen för chokladvarumärkets bästsäljande produkt i Belgien – Milka LEO. För att möjliggöra kampanjen har Mondelez samarbetat med tolv konstnärer för att skapa över 280 designmönster och berättelser som trycks på kartongförpackningar till mjölk i 12-pack och den vita chokladen Milka LEO.

Personligt motiv

Ena halvan av förpackningen har lämnats tom för att engagera konsumenterna genom att låta dem visa sin kreativa sida, färglägga och skapa en personaliserad design med animerade mönster. En webbplats har utvecklats där konsumenten kan designa sin egen förpackning. Denna kommer senare tryckas på en av nästan tre miljoner kartonger med Milka LEO. Bäst motiv kommer i ett senare skede premieras i en tävling.

Förpackningar trycks variabelt

För att kunna variabeltrycka förpackningarna används digitalpressen HP Indigo 30000. Den 29 tums arkmatade digitalpressen har upp till sju bläckstationer och trycker falskartongen med HP Indigos ElectroInk-teknik. HP:s SmartStream Designer-programvara, ett design till print-verktyg, har gjort det möjligt för Mondelez att trycka alla designvarianter.

Foto: Pressbild

Förpackningarna trycks och distribueras över hela Belgien från april till december 2022.

Redan i november 2021 samarbetade Mondelez  med HP Indigo för sin Say it With Milka-kampanj. Då trycktes 120 vänliga fraser på presentaskar med Milka-praliner. Kampanjens syfte var att belysa att små och uppriktiga gester förtjänar att erkännas.

Läs vidare

Ny, återförslutningsbar lakritsmugg av kartong

Metsä Board har i samarbete med godistillverkaren Kouvolan Lakritsi utvecklat en ny, återförslutbar lakritsmugg gjord av kartong.
Liquorice_2

Gallus lanserar ett forskningsgenombrott - matt UV-inkjet

Gallus Group som är ett dotterbolag till Heidelberger Druckmaschinen AG lanserar nu det man kallar ett forskningsgenombrott: Gallus MatteJet-teknologi.
MatteJet_01x

Design och miljö i fokus när Djuce lanserar påsviner

Vinvarumärket Djuce har sedan 2022 producerat viner på burk. Nu tar de steget vidare och lanserar Pouches – naturvin i aluminiumliknande påsar prydda av tecknade djur. Illustrationerna är ritade av konstnären Johan Alenius. Det berättar Cap&Design.
topx

Ny förpackningsdesign och logotype för Skogaholm

Varumärket Skogaholm närmar sig 100 år och uppdateras nu med ny förpackningsdesign och ny logotyp. Den nya logotypen, som är en hyllning till den ikoniska Skogaholmslimpan, börjar snart synas i butik.
Skogaholmx

Senaste nytt

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

Tommy Segelberg har utsetts till Segment manager för Digital Packaging inom EMEA-regionen för Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Ny, återförslutningsbar lakritsmugg av kartong

Metsä Board har i samarbete med godistillverkaren Kouvolan Lakritsi utvecklat en ny, återförslutbar lakritsmugg gjord av kartong.
Liquorice_2

Stora Enso förbereder försäljning av delar av sina skogstillgångar i Sverige

Stora Enso förbereder en försäljning av cirka 12 procent av sina totala skogstillgångar (1,4 miljoner hektar) i Sverige. Det skriver man i ett kortfattat pressmeddelande.
andrew-charney-3tW2GR0KAd8-unsplash

Så ska robotautomation optimera den svenska livsmedelsindustrin

Industrier som präglas av säsongsbetonad efterfrågan och hög konkurrens kan effektiviseras med robotautomation. SWIRA, Swedish Industrial Robot Association, arbetar för att främja automation och robotutveckling i den svenska industrin. I år närvarar SWIRA på Scanpack för att diskutera teknikens potential i förpackningsbranschen.
Ove_Leichsenring-SWIRA-1