Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

PUBLICERAD: 5 maj 2025
UPPDATERAD: 5 maj
Foto: Carlsberg

En ny design och smalare burk blir öljättens största förpackningsförändring på länge. Carlsberg uppdaterar nu utseendet på sin populära alkoholfria öl. I lanseringen kommer även en specialdesignad burk för att hylla de svenska landslagen i fotboll och inför sommaren lanseras dessutom en festivalöl.

Sedan år 2006 har varumärket Carlsberg varit en ledande aktör inom den alkoholfria kategorin och är i dag störst i Sverige på alkoholfri öl. Nu tar Carlsberg nästa steg i att modernisera sin produkt och portfölj genom tre nyheter innan sommaren. Först och främst introducerar bryggerijätten ett nytt och moderniserat format för sin klassiska alkoholfria öl: en 33 cl smal, grön burk. Designen ersätter den vita, kortare och bredare burken som funnits sedan 2018.

Ökad efterfrågan

– Vi ser en ökad efterfrågan på alkoholfria alternativ och vill ge konsumenterna en uppdaterad och modern produkt som passar alla tillfällen. Med lanseringen förnyar vi inte bara utseendet på burken, utan stärker också vår koppling till den svenska sommaren – vare sig det handlar om att heja från läktaren, sjunga med framför en festivalscen eller njuta av en kall öl en sommarkväll, säger Louise Eckerbom, Sr Brand Manager på Carlsberg Sverige.

Hyllningsburk till de svenska fotbollslandslagen

Som officiell partner till svenska landslagen släpper Carlsberg också en hyllningsburk inför sommarens fotbollsmästerskap. Burken är en exklusiv limited edition-design, klädd i de svenska färgerna och i samma smala format som den nya gröna burken. Båda burkarna finns att köpa i butik sedan början av april.

Inför sommaren lanserar Carlsberg dessutom en festivalöl, där den klassiska Carlsberg Export får en färgstark och exklusiv festivaldesign. Ölen kommer finnas tillgänglig på de festivaler där Carlsberg är huvudsponsor, som Brännbollsyran i Umeå och Summer On i Båstad.

Senaste nytt

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel
Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx
Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

Läs vidare

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x
Ketchupförpackning som ”exploderar”

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget
BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Fyra vinnare i norska Plastløftepriset

Lerum, Arla, Trioworld Lundin och Den Stolte Hane vann Grønt Punkt Norges Plastløfte-priser för sina innovativa och hållbara förpackningar.
plastloftet-vinnerex
Fyra vinnare i norska Plastløftepriset

Nya Ready2Cook aluminiumbehållare i "One Size Fits All"-koncept från Plus Pack

Danska Plus Pack lanserar tre nya Ready2Cook aluminiumtråg som ger flexibilitet, effektivitet och återvinningsbarhet i livsmedelsförpackningar.
R2C one size fits all 1920x1080
Nya Ready2Cook aluminiumbehållare i ”One Size Fits All”-koncept från Plus Pack