Carlsberg få en helt ny design. En miljöcertifierad grön färg till etiketterna har tagits fram och plasten runt sexpacken byts ut. Dessutom har den framtida förpackningen Snap Pack utvecklats.
Carlsberg gör sin grönaste och mest klimatsmarta lansering någonsin. Ölsortimentet får en helt ny design, blir mer hållbart, och ska lanseras i hela världen. Den gröna färgen på etiketterna är miljöcertifierad och framtagen av förnybar energi. Vidare har företaget valt att byta ut plasten på sexpacken som framöver istället kommer bli 100 procent återvunnen. Detta minskar dess koldioxidpåverkan med upp till 60 procent. Carlsberg Sveriges bryggeri i Falkenberg är först ut med att använda återvunnen plast.
– Våra produkter är nu både mer tilltalande och grönare än någonsin. Precis så mycket kärlek och engagemang som vi lägger på att framställa den perfekta lagern måste vi också lägga på vår miljö. Det är ett kontinuerligt arbete med ständigt nya lärdomar, säger Carlsberg Sveriges vd Ted Akiskalos i ett pressmeddelande.
De har också utvecklat en framtida förpackning för den globala marknaden som heter Snap Pack, och innebär att burkarna sitter ihop med hjälp av ett speciellt framtaget lim. Enligt Carlsberg är de först i världen med denna teknik som de menar minskar plastavfallet med över 1 200 ton per år, vilket motsvarar 60 miljoner plastpåsar.