Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
AEG har en tydlig ambition att vara branschledande inom hållbarhet, men man insåg att de dåvarande förpackningarna kunde utvecklas för att spegla det bättre. Uppdraget var därför att utveckla ett mer hållbart förpackningssystem – en lösning som inte bara minskade miljöpåverkan utan också attraherade målgruppen och skapade maximal synlighet i en brokig butiksmiljö.
Den största utmaningen låg i att skapa ett designuttryck som både förmedlade en tydlig premiumkänsla på en brun kartong och samtidigt harmoniserade med AEG:s visuella identitet.
Målet blev att omdefiniera den enkla kartongförpackningen till något attraktivt och aspirerande. Designen fokuserar på att lyfta fram produkterna som hjältar på förpackningen genom grafiska silhuetter som antyder innehållet. De skulpturala formerna fungerar som kraftfulla grafiska element och skapar både djup och ett unikt uttryck.
Med respekt för AEG:s tyska arv betonar designen precis typografi, asymmetri och det visuella utrymmet mellan formerna – vilket resulterar i ett flerdimensionellt och sammanhållet helhetsuttryck. Dessutom får AEG:s ikoniska, röda logotyp en framträdande roll för att ytterligare stärka varumärkets identitet.
För att göra förpackningen mer hållbar och återvinningsbar minskades mängden tryckfärg med över 60 procent jämfört med tidigare lösningar. En produktspecifik etikett ersatte traditionella tryckta förpackningar, vilket minimerar överproduktion och gör det möjligt att använda samma förpackning för en hel produktserie. En QR-kod på etiketten skapar en sömlös länk mellan den fysiska butiksupplevelsen och den digitala världen.
Förpackningen saknar både ytbehandling och laminering, vilket gör den helt återvinningsbar.