BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

PUBLICERAD: 17 april 2025
UPPDATERAD: 17 april

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.

AEG har en tydlig ambition att vara branschledande inom hållbarhet, men man insåg att de dåvarande förpackningarna kunde utvecklas för att spegla det bättre. Uppdraget var därför att utveckla ett mer hållbart förpackningssystem – en lösning som inte bara minskade miljöpåverkan utan också attraherade målgruppen och skapade maximal synlighet i en brokig butiksmiljö.

Den största utmaningen låg i att skapa ett designuttryck som både förmedlade en tydlig premiumkänsla på en brun kartong och samtidigt harmoniserade med AEG:s visuella identitet.

Målet blev att omdefiniera den enkla kartongförpackningen till något attraktivt och aspirerande. Designen fokuserar på att lyfta fram produkterna som hjältar på förpackningen genom grafiska silhuetter som antyder innehållet. De skulpturala formerna fungerar som kraftfulla grafiska element och skapar både djup och ett unikt uttryck.

Med respekt för AEG:s tyska arv betonar designen precis typografi, asymmetri och det visuella utrymmet mellan formerna – vilket resulterar i ett flerdimensionellt och sammanhållet helhetsuttryck. Dessutom får AEG:s ikoniska, röda logotyp en framträdande roll för att ytterligare stärka varumärkets identitet.

För att göra förpackningen mer hållbar och återvinningsbar minskades mängden tryckfärg med över 60 procent jämfört med tidigare lösningar. En produktspecifik etikett ersatte traditionella tryckta förpackningar, vilket minimerar överproduktion och gör det möjligt att använda samma förpackning för en hel produktserie. En QR-kod på etiketten skapar en sömlös länk mellan den fysiska butiksupplevelsen och den digitala världen.

Förpackningen saknar både ytbehandling och laminering, vilket gör den helt återvinningsbar.

 

Senaste nytt

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel
Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx
Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

Läs vidare

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x
Ketchupförpackning som ”exploderar”

Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

En ny design och smalare burk blir öljättens största förpackningsförändring på länge. Carlsberg uppdaterar nu utseendet på sin populära alkoholfria öl. I lanseringen kommer även en specialdesignad burk för att hylla de svenska landslagen i fotboll och inför sommaren lanseras dessutom en festivalöl.
Carlsberg
Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

Fyra vinnare i norska Plastløftepriset

Lerum, Arla, Trioworld Lundin och Den Stolte Hane vann Grønt Punkt Norges Plastløfte-priser för sina innovativa och hållbara förpackningar.
plastloftet-vinnerex
Fyra vinnare i norska Plastløftepriset

Nya Ready2Cook aluminiumbehållare i "One Size Fits All"-koncept från Plus Pack

Danska Plus Pack lanserar tre nya Ready2Cook aluminiumtråg som ger flexibilitet, effektivitet och återvinningsbarhet i livsmedelsförpackningar.
R2C one size fits all 1920x1080
Nya Ready2Cook aluminiumbehållare i ”One Size Fits All”-koncept från Plus Pack