”Bredaste produktportföljen någonsin”

PUBLICERAD: 29 januari 2019
UPPDATERAD: 24 januari
Konica Minolta tar med sig hela produktportföljen till Sign&Print Scandinavia, 5-7 februari.

Produktivitet och effekter blir den röda tråden hos Konica Minolta som utlovar sitt bredaste produktsortiment någonsin under Sign&Print Scandinavia. I ett urval visar de en livsmedelssäkrad etikettskrivare, sitt flaggskepp inom digitaltryck och en storformatsskrivare som får premiärvisning i Europa.

Maskin- och produktutvecklaren Konica Minolta spar inte på krutet på Sign&Print Scandinavia, berättar Roy Spennare, affärsområdeschef på Konica Minolta:

Konica Minoltas affärsområdeschef Roy Spennare säger att produktivitet och effekter kommer diskuteras flitigt under Sign&Print Scandinavia.

– Konica Minolta kommer i år att visa upp en bredare produktportfölj än någonsin. Helt enkelt så mycket mer än vad de flesta förväntar sig.

Företaget tar fasta på att erbjuda innovativa tjänster, teknik och utveckling, och i montern kommer det att visas lösningar för alla möjliga produktionsmiljöer.

– Vi kommer visa arkprintrar, en etikettprinter, storformatsprintrar, taktil efterbehandling, augmented reality, arbetsflöde, webbutiker och inte minst it-infrastrukturtjänster för grafiska företag.

Digitalt etikettryck

På mässan visas digitalt etikettryck med Accurio Label 190 som är anpassad för små till mellanstora volymer. Maskinen är en uppgradering av toner- och arkskrivaren C1070 och trycker rulle till rulle utan behov av specialmedia eller förbehandling av ytan med bestrykning eller primer. Etikettsskrivaren har även fått grönt ljus av TÜV för att trycka media som kommer i kontakt med livsmedel. Tyska TÜV är ett företag som inspekterar och ISO-certifierar andra företag.

Accurio Label 190.
MGI JETvarnish 3DS Foil skapar effekter på trycksaker digitalt.

För den som vill  förädla sina trycksaker står MGI JETvarnish 3DS Foil till förfogande. Helt digitalt utan plåtar, klichéer eller andra verktyg producerar maskinen partiell eller taktil lack med eller utan foliering.

Vidare inom efterbehandlingssegmentet kommer företaget också visa upp en rad maskiner för att falsa, biga, skära perforera samt laminera och foliera – bland annat multimaskinen Duplo DC-616 PRO och laminatorn GMP QTOPIC 380.

Det blir också Europapremiär för Accurio Wide hybrid UV LED (modellerna finns i 160 och 200 centimeters maximal mediabredd) som trycker storformatsjobb på skiv- eller rullmaterial för både inomhus- och utomhusbruk. Epson Surecolour SC-S 80600 är en annan maskin på storformatssidan. Företaget tar också med sig sitt flaggskepp för digital färgutskrift, AccurioPress C6100. Den kommer stå i full produktion i kombination med en Plockmatic SD 500. Enligt Konica Minolta ger maskinen konsekvent hög bildkvalitet och produktivitet till ett konkurrenskraftigt pris.

Accurio Wide hybrid UV LED visas för första gången i Europa på Sign&Print Scandinavia.

Produkter och lösningar

På programvarusidan demonstreras en ny version av en molnbaserad och moduluppbyggd tjänst kallad Impleo Web. Det är ett helautomatiskt flöde från kundbeställning till färdig produkt som kan anpassas efter kunders specifika behov.

– Vi hoppas kunna inspirera och influera såväl befintliga som potentiella kunder att vilja utveckla sin verksamhet ihop med oss och köpa våra produkter och lösningar.

– Grafiska branschen är inte större än att vi känner varandra rätt väl, så en mässa som Sign&Print Scandinavia är lite som en trevligt släktträff. Det är ju oerhört trevligt att träffa folk man gillar och att lära sig något av någon och få delge något man själv kan till någon annan. Men det är ju minst lika trevligt att lära känna nya människor så det hoppas vi självklart mycket på också.

Roy Spennare säger att produktivitet och effekter blir de två saker som kommer diskuteras mest med kunder och besökare:

– Men generellt tror jag många kommer säga till oss och till varandra – Konica Minolta visade upp så mycket mer.

Läs vidare

Tyska Clever Etiketten blir en del av Ettiketto Group

Volati, som äger Ettiketto Group, har förvärvat samtliga aktier i Clever Etiketten GmbH (inklusive systerbolag) - en ledande leverantör av etikettlösningar i Tyskland. Förvärvet är ett tilläggsförvärv till Ettiketto Group som därmed tar steget in på den tyska marknaden och skapar en plattform för framtida tillväxt i Centraleuropa.
Rikard-Ahlin-1024x791-1x

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox

Dubbla etiketter räddar ölen

Har du en eller par flaskor med julöl över efter helgerna kan du om de är från Eriksberg, omvandla dem till påsköl med ett enkelt handgrepp. Carlsberg och Eriksberg har tänkt till.
julpaskolen_pressbild-1x

Digital tryckteknik ger flexibilitet och hållbarhet hos Nordic Label

Nordic Label är en ledande tillverkare av PSA-etiketter för livsmedel och drycker på den finländska marknaden. Verksamheten bygger på en balanserad blandning av flexo- och digitaltryck.
Nordic label

Senaste nytt

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx