
I augusti tillträdde Fredrik Ståhl som ny vd hos förpackningsföretaget Boxon. Packnews träffade honom på HK i Helsingborg.
Fredrik Ståhl har i perioder sedan är 1989 varit verksam i förpackningsbranschen. Efter att ha varit utanför branschen i några år är det nu alltså comeback som gäller. Vi träffade Fredrik Ståhl på huvudkontoret i Helsingborg för att ta del av hans tankar om att leda miljardföretaget Boxon. Enkelt uttryckt kan man säga att han ser stora möjligheter för företaget.
År 1989 inleddes 54-åriga Fredrik Ståhls karriär i förpackningsindustrin. Då som förpackningskonstruktör på Förenade Well, i dag Smurfit Kappa. Via tjänsten som produktionstekniker blev han så småningom platschef vid koncernens fabrik i Gävle. Under en tioårsperiod var han också verksam hos flera av de till förpackningsindustrin ledande tryckfärgsleverantörerna. Under drygt tre år var han vd hos Eson Pac, då ledande leverantör av etiketter till konsument- och läkemedelssektorn, i dag enbart till den senare. De senaste fyra åren var han på Armatec, ett teknikföretag som jobbar med energiflöden.
– När det gäller förpackningsindustrin kan man säga att jag startat med de små detaljerna och stegvis till slut hamnat i företagsledning, säger Fredrik Ståhl och tillägger att han känner sig välgrundad i branschen.
– Jag blev headhuntad till Boxon och kände att jag behövde lite tid för att fundera på hur jag skulle göra. Jag trivdes bra på mitt förra jobb men lockades av att komma tillbaka till förpackningsindustrin och till ett spännande företag. Det fanns dock en skillnad mot tidigare, Boxon är ett företag utan produktion, om man undantar dotterbolagen Boxes&Labels och Molander Tech.
– Boxon är ett företag som fyller gapet mellan producenter och kunder och ger viktig service, så det kändes lite nytt för mig, men innerst inne visste jag att jag ville tillbaka till branschen. Nu känner jag att jag gått till något, inte från något. Det här är utmanande och det är en spännande bransch.
– När man har produktion är det viktiga att fylla maskinerna, annars blir det svårt, det behöver vi inte tänka på, vi kan i princip sälja vad som helst. Behöver en kund ett wellpappemballage med kompletteringar så fixar vi det.
I ett spännande läge
I detta ser Fredrik Ståhl stora möjligheter till kreativitet och öppningar som han tycker känns spännande.
– Boxon är i ett spännande läge. Vi är ett stort företag med en omsättning på närmare två miljarder kronor och finns på den internationella marknaden, men ur en internationell aspekt är vi ganska små.

– Vi är ett familjeföretag i tredje generationen och där ledningen har gjort ett utmärkt jobb. Min målsättning är vi ska bli lite mer processtyrt och hitta skalbara affärer. Det finns utmärkta möjligheter, att expandera en tillverkande industri är mycket dyrt, men för Boxon är det inte lika kostsamt. Vi kan dessutom vara lite mer ”snabbfotade” och reagera på omvärldens önskemål.
– Den agenda jag har fått av ägarna har ett tydligt expansionsfokus och för mig kommer mycket att handla om det och att samtidigt se till att vi kan hantera en expansion bakåt i kedjan, både administrativt och operationellt.
Boxon har gjort en imponerande resa, inte minst internationellt, och har vuxit rejält de senaste fem åren och detta är något som sätter ribban rätt högt för Fredrik Ståhl.
– Vi ska fortsätta växa men det är inte uttalat att det ska ske genom nya förvärv, även om vi alltid är intresserade. Under den korta tid jag har varit här, bara två veckor, kan jag tycka mig se att vi inte etablerat vårt fulla erbjudande på alla marknader, det finns möjligheter.
– Vi är i grunden en grossistverksamhet, men den stora vinningen för den som handlar med Boxon är att vi jobbar fram totala lösningar, vare sig det handlar om material eller till exempel logistik, det är vår unika sida.
En nyhet på den internationella marknaden är att Boxon Thailand precis ligger i startgroparna. Sedan tio år har man verksamhet i Kina och nu etablerar man sig på en ny marknad genom att följa kunderna.
Viktigt vem som tar operativa beslut
Att komma in som vd i ett familjeföretag kan ha sina problem, hur blir det till exempel med handlingsfriheten? Enligt Fredrik Ståhl är det något han har diskuterat noga med Anders Yllfors från ägarfamiljen.
– Det är viktigt att ha en handlingsfrihet och vi har diskuterat detta noga. Anders och jag har en fin kemi och jag har honom som ett bollplank, men gentemot personalen får det inte finnas något tvivel om vem som fattar de operativa besluten.
Kommer att märkas
Att Fredrik Ståhl är ny vd kommer säkert att märkas för personalen, han säger att han kommer att styra företaget lite annorlunda än vad som varit fallet tidigare.
– Jag kommer ju med en annan bakgrund än ägarna och det kommer att märkas. Sedan menar jag att det inte går att bara springa fortare hela tiden, man måste hitta hävstången på det man redan har i företaget också och det kommer att märkas.
– Jag går in i detta och börjar med att göra en rejäl hemläxa med syfte att hitta skalfördelarna med att vara en stor aktör. Det krävs för att det ska finnas en mening med att vara stor. Det gäller att ta tillvara det man redan har, och det är det många företag som missar.
– Jag läser nu in mig på hur vi jobbar och kan redan nu se att det finns utrymme för förändringar. Vi måste bli mer specialiserade med det vi har, alla på företaget kan inte vara bra på allt. Var och en måste förstå sin egen affär. Allt kan inte vara lika viktigt för alla samtidigt, då blir det ineffektivt.
– Det skiljer sig mycket i att vara en grossistverksamhet i ena änden och en ett lösningsorienterat företag i den andra och jag tror inte på att försöka trycka in det i en enda verksamhet.
Inom någon månad räknar Fredrik Ståhl med att kunna presentera en modell för ledning och styrelse och innan året är slut kan man förhoppningsvis börja implementera ett justerat sätt att arbeta på. Sedan tar det så klart lite tid innan det slår igenom i hela företaget och ut mot kunderna.
– Vi är utan tvekan ett företag som är på tå, det är ett tydligt intryck jag fått så här tidigt, och vi har muskler för att expandera och bli ännu starkare.
Texten är tidigare publicerad i tidningen Packnews 3/2023.