Boxon lanserar e-handel i Norge

PUBLICERAD: 28 februari 2017
UPPDATERAD: 24 januari

 

Fredrik Lethin, e-handelschef på Boxon, ser hög tillväxttakt på e-handeln i Sverige.

Boxon fortsätter på sin inslagna väg med e-handel. Nu lanserar de sin webbshop även på den norska marknaden.

Boxon med sitt huvudsäte i Helsingborg fortsätter sin e-handelssatsning och lanserar nu sitt varuhus online i Norge med fokus på emballage och förpackningsmaterial. För drygt två år sedan kickade Boxondirect.se igång i Sverige, i september förra året var det dags för Danmark och 2 mars öppnar de alltså upp för Norge. Steget att lansera e-handelstjänsten i Norge är en naturlig utveckling:

– Vi har verksamhet där redan i dag med säljare, lager och kontor så det känns som en uppenbar marknad för oss, säger Boxons e-handelschef Fredrik Lethin.

Målet är att bättre möta behoven hos kunderna samt att bredda kundbasen. Fredrik Lethin säger att gällande den svenska e-handelsmarknaden så handlar 40 procent om att serva befintliga kunder.

– 60 procent är helt nya kunder som vi fångar i den här kanalen, säger Lethin och poängterar att ambitionen är att hela tiden plocka marknadsandelar. Den svenska webshopen har en tillväxttakt på 20-30 procent per månad och Fredrik Lethin tillägger att den digitala kanalen även leder till flera spin-off-affärer utanför sajten.

Senast under våren 2016 fick Boxondirect.se i Sverige en uppfräschning när en återlansering gjordes med förbättrad funktionalitet, användarvänlighet och enklare beställningsflöde. Sortimentet med drygt 2 000 standardartiklar finns att tillgå online i Sverige och Danmark. Så blir det näst intill även i och med lanseringen i Norge.

– Det blir en del tillägg då Norge har en annan standard på vissa artiklar.

Utöver satsningen på norska marknaden lanseras även en ny sajt med fokus på packtejp.

Etableringen av den svenska sajten har ökat sakta men säkert.

– Det är klart att när vi sjösatte den så var det blygsamma tal. Det tar tid. Nu snurrar vi uppåt 600 000-700 000 kronor per månad i direkt mätbar försäljning.

– Det enda kvar i Norden är Finland och där gjorde vi även ett förvärv nyligen (Finn Staples Group, reds anm). Det är ingen vild gissning att vi kommer där också, säger Lethin och tillägger att det till kan bli klart det närmsta året.

– Sen är det inte omöjligt med fler marknader efter det.

Också fler nischade sajter ligger i pipen. En som redan rullar i Sverige är ehandelspase.se där kunder digitalt kan skräddarsy och designa postorderpåsar. Den är snart tillgänglig även i Danmark och Norge. Härnäst väntar också en ny sajt med fokus på trycktejp.

Fredik Lethin säger att sett till att Boxon är ett miljardbolag så utgör inte e-handeln den mest betydande delen. Men samtidigt ser de en väldigt hög tillväxttakt på e-handelsområdet.

– Framtida generationens inköpare gör det digitalt, säger Fredrik Lethin.

 

 

 

Läs vidare

Utmaningar vid test av nya biobaserade material i kontakt med livsmedel

Företag som utvecklar nya biomaterial bör tänka på att material tillverkade av biobaserade råvaror kräver minst lika mycket materialtestning som traditionella plaster, ofta till och med mer. Det skriver Niko Markkinen, expert på testning av livsmedelsförpackningar på Measurlabs i Finland.
bottles with different fruit or vegetable juices

Mondi utvecklar monomaterialförpackning i samarbete med Scan Sverige

Mondi har i samarbete med Scan Sverige skapat en polypropen (PP) baserad monomaterialförpackning, som är designad för återvinning.
MNDPR282ax

Ny obelagd kartongkvalitet från Holmen Iggesund

Invercote Touch är en ny obestruken kartong från Holmen Board & Paper. Det är en kvalitet som är designad för att möta den växande efterfrågan på hållbara och visuellt tilltalande förpackningsmaterial med bibehållen tryckbarhet.
Igge touchx

Väsentligt mindre CO2-utsläpp när fossil plast ersätts med bioplast

En studie, som utförts av forskare från Kina, Storbritannien och Schweiz, visar att väsentligt lägre utsläpp av koldioxid uppstår när man ersätter fossil plast med nedbrytbar bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
Global warming concept

Senaste nytt

Klockan tickar för förpackningsföretag om man ska klara EUDR till årsskiftet

Nedräkningen fortsätter mot den 30 december 2024, då de flesta företag baserade i EU eller som levererar varor till EU måste följa EU:s nya avskogningsförordning (EUDR). Det kommer att ställa stora krav på till exempel tillverkare av papper, kartong och förpackningar.
johannes-plenio-1vzLW-ihJaM-unsplashx

Utmaningar vid test av nya biobaserade material i kontakt med livsmedel

Företag som utvecklar nya biomaterial bör tänka på att material tillverkade av biobaserade råvaror kräver minst lika mycket materialtestning som traditionella plaster, ofta till och med mer. Det skriver Niko Markkinen, expert på testning av livsmedelsförpackningar på Measurlabs i Finland.
bottles with different fruit or vegetable juices

Är den här dryckesförpackningen en game-changer som skakar om de stora företagen?

Den 15 maj, samlades delar av förpackningspressen i Amsterdam för att ta del av lanseringen av en helt ny förpackningslösning som företaget bakom presskonferensen, Zotefoams, menar är en game changer. Ska de stora tillverkarna av vätskekartongförpackningar känna sig hotade?
rezorce

Framtidssäker och hållbar lösning för transport av staplade kartonger

PepsiCo tillverkar potatischips i Broek op Langedijk i Holland. För transport behövde företaget ett nytt system som på ett tillförlitligt sätt skulle förhindra att kartonger staplade på pallar gled Företaget valde Nordsons smältlimsteknik, vilket drastiskt har minskat limkostnaderna och antalet kundklagomål.
Nordson PepsioCo MiniBlue Modul spray applicationx