Boxon lanserar e-handel i Norge

PUBLICERAD: 28 februari 2017
UPPDATERAD: 24 januari

 

Fredrik Lethin, e-handelschef på Boxon, ser hög tillväxttakt på e-handeln i Sverige.

Boxon fortsätter på sin inslagna väg med e-handel. Nu lanserar de sin webbshop även på den norska marknaden.

Boxon med sitt huvudsäte i Helsingborg fortsätter sin e-handelssatsning och lanserar nu sitt varuhus online i Norge med fokus på emballage och förpackningsmaterial. För drygt två år sedan kickade Boxondirect.se igång i Sverige, i september förra året var det dags för Danmark och 2 mars öppnar de alltså upp för Norge. Steget att lansera e-handelstjänsten i Norge är en naturlig utveckling:

– Vi har verksamhet där redan i dag med säljare, lager och kontor så det känns som en uppenbar marknad för oss, säger Boxons e-handelschef Fredrik Lethin.

Målet är att bättre möta behoven hos kunderna samt att bredda kundbasen. Fredrik Lethin säger att gällande den svenska e-handelsmarknaden så handlar 40 procent om att serva befintliga kunder.

– 60 procent är helt nya kunder som vi fångar i den här kanalen, säger Lethin och poängterar att ambitionen är att hela tiden plocka marknadsandelar. Den svenska webshopen har en tillväxttakt på 20-30 procent per månad och Fredrik Lethin tillägger att den digitala kanalen även leder till flera spin-off-affärer utanför sajten.

Senast under våren 2016 fick Boxondirect.se i Sverige en uppfräschning när en återlansering gjordes med förbättrad funktionalitet, användarvänlighet och enklare beställningsflöde. Sortimentet med drygt 2 000 standardartiklar finns att tillgå online i Sverige och Danmark. Så blir det näst intill även i och med lanseringen i Norge.

– Det blir en del tillägg då Norge har en annan standard på vissa artiklar.

Utöver satsningen på norska marknaden lanseras även en ny sajt med fokus på packtejp.

Etableringen av den svenska sajten har ökat sakta men säkert.

– Det är klart att när vi sjösatte den så var det blygsamma tal. Det tar tid. Nu snurrar vi uppåt 600 000-700 000 kronor per månad i direkt mätbar försäljning.

– Det enda kvar i Norden är Finland och där gjorde vi även ett förvärv nyligen (Finn Staples Group, reds anm). Det är ingen vild gissning att vi kommer där också, säger Lethin och tillägger att det till kan bli klart det närmsta året.

– Sen är det inte omöjligt med fler marknader efter det.

Också fler nischade sajter ligger i pipen. En som redan rullar i Sverige är ehandelspase.se där kunder digitalt kan skräddarsy och designa postorderpåsar. Den är snart tillgänglig även i Danmark och Norge. Härnäst väntar också en ny sajt med fokus på trycktejp.

Fredik Lethin säger att sett till att Boxon är ett miljardbolag så utgör inte e-handeln den mest betydande delen. Men samtidigt ser de en väldigt hög tillväxttakt på e-handelsområdet.

– Framtida generationens inköpare gör det digitalt, säger Fredrik Lethin.

 

 

 

Läs vidare

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel. EU-kommissionens beslut är en konsekvens av att Efsa har skärpt sin bedömning av hur mycket bisfenol A man kan få i sig utan risk för hälsan.
Konservburkar

EUBP: ”Bioplast en nyckelfaktor för uppfyllandet av PPWR-förordningen”

Bioplaster kommer att få en allt större framtida betydelse i och med införandet av EU:s förpacknings- och förpackningsavfallsförordning PPWR. Det anser organisationen European Bioplastics (EUBP) och dess VD Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx

Pappersbarriär prisad i hållbarhetstävling

Tetra Pak har mottagit utmärkelsen 'Resource Efficiency' vid Sustainable Packaging News Awards 2024, för sin pappersbaserade innovation inom barriärmaterial.
Mimosa_choco_3d-strawsx

Första yoghurtbägaren med livsmedelsgodkänd återvunnen polystyren

INEOS Styrolution lanserar yoghurtbägare med mekaniskt återvunnen polystyren som ett resultat av samarbete mellan flera partners i värdekedjan milstolpe uppnåddes genom samarbetet mellan flera partners längs värdekedjan. Man kallar det för en milstolpe.
Yoghurt cupsx

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se