Boxon fortsätter på sin inslagna väg med e-handel. Nu lanserar de sin webbshop även på den norska marknaden.
Boxon med sitt huvudsäte i Helsingborg fortsätter sin e-handelssatsning och lanserar nu sitt varuhus online i Norge med fokus på emballage och förpackningsmaterial. För drygt två år sedan kickade Boxondirect.se igång i Sverige, i september förra året var det dags för Danmark och 2 mars öppnar de alltså upp för Norge. Steget att lansera e-handelstjänsten i Norge är en naturlig utveckling:
– Vi har verksamhet där redan i dag med säljare, lager och kontor så det känns som en uppenbar marknad för oss, säger Boxons e-handelschef Fredrik Lethin.
Målet är att bättre möta behoven hos kunderna samt att bredda kundbasen. Fredrik Lethin säger att gällande den svenska e-handelsmarknaden så handlar 40 procent om att serva befintliga kunder.
– 60 procent är helt nya kunder som vi fångar i den här kanalen, säger Lethin och poängterar att ambitionen är att hela tiden plocka marknadsandelar. Den svenska webshopen har en tillväxttakt på 20-30 procent per månad och Fredrik Lethin tillägger att den digitala kanalen även leder till flera spin-off-affärer utanför sajten.
Senast under våren 2016 fick Boxondirect.se i Sverige en uppfräschning när en återlansering gjordes med förbättrad funktionalitet, användarvänlighet och enklare beställningsflöde. Sortimentet med drygt 2 000 standardartiklar finns att tillgå online i Sverige och Danmark. Så blir det näst intill även i och med lanseringen i Norge.
– Det blir en del tillägg då Norge har en annan standard på vissa artiklar.
Etableringen av den svenska sajten har ökat sakta men säkert.
– Det är klart att när vi sjösatte den så var det blygsamma tal. Det tar tid. Nu snurrar vi uppåt 600 000-700 000 kronor per månad i direkt mätbar försäljning.
– Det enda kvar i Norden är Finland och där gjorde vi även ett förvärv nyligen (Finn Staples Group, reds anm). Det är ingen vild gissning att vi kommer där också, säger Lethin och tillägger att det till kan bli klart det närmsta året.
– Sen är det inte omöjligt med fler marknader efter det.
Också fler nischade sajter ligger i pipen. En som redan rullar i Sverige är ehandelspase.se där kunder digitalt kan skräddarsy och designa postorderpåsar. Den är snart tillgänglig även i Danmark och Norge. Härnäst väntar också en ny sajt med fokus på trycktejp.
Fredik Lethin säger att sett till att Boxon är ett miljardbolag så utgör inte e-handeln den mest betydande delen. Men samtidigt ser de en väldigt hög tillväxttakt på e-handelsområdet.
– Framtida generationens inköpare gör det digitalt, säger Fredrik Lethin.