Boxon lanserar e-handel i Norge

PUBLICERAD: 28 februari 2017
UPPDATERAD: 24 januari

 

Fredrik Lethin, e-handelschef på Boxon, ser hög tillväxttakt på e-handeln i Sverige.

Boxon fortsätter på sin inslagna väg med e-handel. Nu lanserar de sin webbshop även på den norska marknaden.

Boxon med sitt huvudsäte i Helsingborg fortsätter sin e-handelssatsning och lanserar nu sitt varuhus online i Norge med fokus på emballage och förpackningsmaterial. För drygt två år sedan kickade Boxondirect.se igång i Sverige, i september förra året var det dags för Danmark och 2 mars öppnar de alltså upp för Norge. Steget att lansera e-handelstjänsten i Norge är en naturlig utveckling:

– Vi har verksamhet där redan i dag med säljare, lager och kontor så det känns som en uppenbar marknad för oss, säger Boxons e-handelschef Fredrik Lethin.

Målet är att bättre möta behoven hos kunderna samt att bredda kundbasen. Fredrik Lethin säger att gällande den svenska e-handelsmarknaden så handlar 40 procent om att serva befintliga kunder.

– 60 procent är helt nya kunder som vi fångar i den här kanalen, säger Lethin och poängterar att ambitionen är att hela tiden plocka marknadsandelar. Den svenska webshopen har en tillväxttakt på 20-30 procent per månad och Fredrik Lethin tillägger att den digitala kanalen även leder till flera spin-off-affärer utanför sajten.

Senast under våren 2016 fick Boxondirect.se i Sverige en uppfräschning när en återlansering gjordes med förbättrad funktionalitet, användarvänlighet och enklare beställningsflöde. Sortimentet med drygt 2 000 standardartiklar finns att tillgå online i Sverige och Danmark. Så blir det näst intill även i och med lanseringen i Norge.

– Det blir en del tillägg då Norge har en annan standard på vissa artiklar.

Utöver satsningen på norska marknaden lanseras även en ny sajt med fokus på packtejp.

Etableringen av den svenska sajten har ökat sakta men säkert.

– Det är klart att när vi sjösatte den så var det blygsamma tal. Det tar tid. Nu snurrar vi uppåt 600 000-700 000 kronor per månad i direkt mätbar försäljning.

– Det enda kvar i Norden är Finland och där gjorde vi även ett förvärv nyligen (Finn Staples Group, reds anm). Det är ingen vild gissning att vi kommer där också, säger Lethin och tillägger att det till kan bli klart det närmsta året.

– Sen är det inte omöjligt med fler marknader efter det.

Också fler nischade sajter ligger i pipen. En som redan rullar i Sverige är ehandelspase.se där kunder digitalt kan skräddarsy och designa postorderpåsar. Den är snart tillgänglig även i Danmark och Norge. Härnäst väntar också en ny sajt med fokus på trycktejp.

Fredik Lethin säger att sett till att Boxon är ett miljardbolag så utgör inte e-handeln den mest betydande delen. Men samtidigt ser de en väldigt hög tillväxttakt på e-handelsområdet.

– Framtida generationens inköpare gör det digitalt, säger Fredrik Lethin.

 

 

 

Senaste nytt

Finsk lakrits i ny förpackning tävlar i Packnorth Award 2025

Det finska företaget Kouvolan Lakritsi tävlar i årets Packnorth Award med sin nya, återvinningsbara Laku-mugg, tillverkad av jungfrufiber. Den ersätter påsar av plast för lakrits.
Lakritsx
Finsk lakrits i ny förpackning tävlar i Packnorth Award 2025

Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

OLW presenterar ett nytt samarbete med Schysst Käk – varumärket bakom Sveriges mest sålda hemmakebab. Resultatet? Ett grovräfflat chips med smak av kryddig kebab och krämig vitlökssås, packade i en massbalanserad påse.
OLW Schysst käk_Kebab_Vitlök
Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

Naturvårdsverket stoppar stöd till Svensk Plaståtervinning

Naturvårdsverket och Svensk Plaståtervinning har hamnat i ett oväntat läge som handlar om bidrag i mångmiljonklassen som inte betalas ut och som kan riskera jätteanläggningens framtid. Det berättar Svt Öst.
Foto: Peter Holgersson AB
Naturvårdsverket stoppar stöd till Svensk Plaståtervinning

Lignin Industries tar in 42 miljoner kronor och ökar satsningen på biobaserad plast

Greentechbolaget Lignin Industries AB har tagit in 42 miljoner kronor i ny finansiering och accelererar nu sina kommersialiserings- och uppskalningsplaner.
lignin-e-handel-768x512
Lignin Industries tar in 42 miljoner kronor och ökar satsningen på biobaserad plast

Läs vidare

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Tetra Pak testar förslutningar av papper

Under ett par år har Tetra Pak testat fiberbaserade barriärmaterial tillsammans med det portugisiska företaget Lactogal. Packnews har tidigare berättat om det. Ganska lite om resultatet har blivit känt, vi har försökt få en intervju på temat med Tetra Pak utan att lyckas, men nu satsar man vidare mot mer fiber genom att testa förslutningar som är pappersbaserade.
Tetra 2x
Tetra Pak testar förslutningar av papper

Ny falskartong från Stora Enso avsedd för konsumentförpackningar

Performa Nova, som nu lanseras av Stora Enso är enligt företaget nästa generations falskartong (FBB). Det nya kartongmaterialet är framtaget för att möta den växande efterfrågan på förnybara, återvinningsbara och effektiva förpackningslösningar inom segment som torra, frysta och kylda livsmedel, choklad och konfektyr säger företaget.
Stora Enso ny kartongx
Ny falskartong från Stora Enso avsedd för konsumentförpackningar

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x
Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning