Boxon lanserar AI-roboten AIDEN

PUBLICERAD: 19 november 2024
UPPDATERAD: 19 november

Boxon lanserar nu AIDEN, en AI-bot som hjälper kunder att hitta rätt emballage baserat på deras unika behov. AIDEN är en viktig del av Boxons fortsatta satsning på AI och kommer att ha en central roll i att höja kundupplevelsen och skapa en komplett lösning för kunder inom förpackningsindustrin säger man i en pressrelease.

Vi såg tidigt de enorma möjligheterna med AI för att förbättra den digitala kundupplevelsen. Med AIDEN kan vi redan från första interaktion erbjuda anpassade rekommendationer och möta kundens behov snabbare, säger Maria Boo, E-Commerce & Growth Manager på Boxon.

Boxon säger att man är en av de första aktörerna inom förpackningsindustrin att lansera en AI-bot för produktrekommendationer, och att man därmed sätter en ny standard för hur kunder interagerar med förpackningsbolag. AIDEN hämtar inspiration från framgångsrika lösningar inom DTC-branschen (Direct-to-Consumer), men en motsvarighet har saknats inom förpackningssektorn, där det breda sortimentet ofta gör det utmanande för kunder att hitta rätt produkt.

Vi har sett liknande lösningar inom DTC-branschen, men förpackningsbranschen, med sitt omfattande sortiment, har saknat en motsvarighet som hjälper kunder att snabbt och effektivt hitta rätt emballage, fortsätter Maria Boo.

AIDEN är utvecklad för att guida kunder genom Boxons sortiment och erbjuda relevanta rekommendationer baserade på kundens specifika krav. Genom att kunder enkelt kan ange vad de önskar förpacka, inklusive mått, kan roboten ge förslag på den mest lämpliga lösningen. AI-boten är tränad att förstå kundens unika behov och kan justera sina förslag i realtid baserat på förändrade preferenser eller frågor under samtalets gång – en funktion som få andra i branschen kan erbjuda.

Lösningen bygger på den senaste teknologin inom generativ AI och använder flera avancerade AI-modeller från OpenAI. Detta gör att AIDEN kan analysera kundernas frågor och ge svar på ett naturligt och intuitivt sätt, nästan som att prata med en expert. För att säkerställa att teknologin kombineras med djup förståelse för kundernas behov har AIDEN utvecklats i samarbete med IT-konsultbolaget Knowit Experience.

– Samarbetet med Boxon har gett oss möjligheten att applicera den senaste AI-tekniken på ett nytt område. Tillsammans har vi skapat en lösning som inte bara förbättrar kundupplevelsen utan också stärker Boxons position som en ledande aktör inom förpackningsbranschen, säger Johan Magnusson, AI-lösningsarkitekt på Knowit Experience.

Med AIDEN fortsätter Boxon att positionera sig som ett innovativt förpackningsbolag, med ett starkt fokus på kundupplevelse och teknologins möjligheter.

 

 

Senaste nytt

Tetra Pak testar förslutningar av papper

Under ett par år har Tetra Pak testat fiberbaserade barriärmaterial tillsammans med det portugisiska företaget Lactogal. Packnews har tidigare berättat om det. Ganska lite om resultatet har blivit känt, vi har försökt få en intervju på temat med Tetra Pak utan att lyckas, men nu satsar man vidare mot mer fiber genom att testa förslutningar som är pappersbaserade.
Tetra 2x

Håll Sverige Rent undrar vem som ska jobba mot nedskräpning nu

Stiftelsen Håll Sverige Rent står inför en avgörande fråga, vem ska betala för arbetet med att forma normer och beteenden gällande nedskräpning i samhället? Den statliga finansieringen har helt försvunnit, producenterna av engångsplastprodukter får delvis ta kostnaden om bidraget blir noll kronor, men kanske kan klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) ändra på det i vårbudgeten. Det skriver Håll Sverige Rents vd Johanna Ragnartz i det här debattinlägget.
Johannax

DePoly i Schweiz etablerar demoanläggning för unik återvinning av PET- och polyesteravfall

Schweiziska DePoly inviger i sommar en demoanläggning med en kapacitet på 500 ton per år för att ge gårdagens plast ett nytt syfte, samtidigt som de säkrar 23 miljoner dollar från sponsorer.
depoly1

Fiberbaserad beläggning för värmeförsegling tävlar i Packnorth Award 2025

Bidragen fortsätter komma in till årets Packnorth Award. Ett intressant bidrag är inte en förpackning i sig utan en ny, fiberbaserad beläggning för värmeförsegling. Den är anmäld i kategorin Biobaserade förpackningar i tävlingen.
WOODMER-Seal-3x

Läs vidare

OK från EU till Amcor och Berry

Förpackningsföretagen Amcor och Berry Global Group har säkrat antitrustgodkännande från Europeiska kommissionen (EG) för deras planerade samgående.
European-Commission-official-entry

YH-utbildningen till Förpackningsingenjör spelar en viktig roll för att forma branschens framtid

För att möta branschens behov krävs spetskompetens – och det är här yrkeshögskoleutbildningen Förpackningsingenjör – Packaging Solution Engineer spelar en avgörande roll enligt Finn Toompuu, utbildningsledare vid Haganässkolan i Älmhult.
Haganas_litenx

Tredje generationen tar vid hos Polykemi Group när företaget säkrar framtiden

Vid årsskiftet 2025/2026 sker familjekoncernen Polykemi Groups nästa generationsskifte. Då är det dags för den tredje generationen att ta vid. Nuvarande VD Ola Hugoson och vice VD Lars Hugosson, söner till grundaren Hugo Jönsson, kommer båda att finnas kvar i koncernen.
1 Next generation of Polykemi Groupx

Stora Enso genomför organisationsförändringar

Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden för P&L-ansvar, vilket återspeglar vikten av kärnverksamheten inom förnybara förpackningar i affärsportföljen. Den nya, plattare och effektiviserade organisationen kommer att öka kundfokus, driva den operativa effektiviteten med ökad integration, minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur.
wellpapp-Stora-Ensox