Boxes&Labels storinvesterar i maskinpark och byggnader

PUBLICERAD: 13 augusti 2024
UPPDATERAD: 12 augusti
Dennis Artursson (tv) och Kalle Järnfors kan notera en mycket trivsam utveckling för Boxes&Labels.

För två år sedan lanserades det ”nya” bolaget Boxes&Labels, en sammanslagning av etikettproducenten Boxon Production och arkfabriken Specialwell. I samband med det gjorde tidningen Packnews en intervju med Dennis och Kalle där de bägge såg optimistiskt på sammanslagningen och på framtiden. När vi besöker företaget är det bara att konstatera att de hade rätt i sin syn på utvecklingen.

– Det var ganska stora penseldrag då. Vi målade upp en bild av vad vi ville skulle hända i fråga om investeringar, tillväxttakt, förvärv och nya områden att kliva in på. Vi hade ett koncept som vi trodde på med synergier mellan Boxon Group och oss, säger Dennis Artursson med ett lätt skratt.

Specialwell, som man hette då grundades år 1999 som en arkfabrik, det vill säga ett företag som tillverkar förpackningar av wellpapp. Boxon Group har genom åren varit en stor kund och samarbetspartner. I Viared, utanför Borås, någon mil från Specialwell i Olsfors, hade Boxon Group sedan tidigare etikettillverkaren Boxon Production, som tidigare hette Beab. I dag är det inte Boxon Group som är delägare i Boxes&Labels, i stället är det holdingbolaget Alpy AB som ägs av familjen Yllfors.

– När vi började jobba med utvecklingen av bolaget växte namnet Boxes&Labels fram ganska naturligt men egentligen som ett arbetsnamn som sedan kom att bli namnet på de bägge företagen här i Borås, det sammanfattar ju väldigt bra vad det handlar om.

Fortfarande är etikett- och arkverksamheten två olika bolag, men under året kommer man att fusionera dem, något som skall vara klar till kommande årsskifte. Under de senaste åren har man byggt en helt ny organisation med ett gemensamt erbjudande och även om tanken från början inte var att man skulle bli så integrerade insåg man snart att det var det bästa.

– Vi har nu byggt en ny säljorganisation via flera nyanställningar för att vara mycket mer proaktiva på marknaden. Både etikettverksamheten och arkfabriken har stora förutsättningar att vara mycket mer aktiva utåt, på marknaden, säger Dennis Artursson.

Stora förändringar

För både Dennis och Kalle har de här åren inneburit en stor förändring. Tidigare var det så i stora drag att Kalle skötte produktionen och Dennis allt annat. Nu är det annorlunda med en ny organisation och ledningsgrupp och därmed många fler att fördela arbetet på.

– Det är skönt att vi inte behöver göra allt själv längre. I dag är vi en organisation fylld med hungriga människor. Fram till i år har vi jobbat med att få allt på plats, nu är det ”dags att göra jobbet”.

– Det har varit intressant för både Kalles och min utveckling. Nittio procent av det jag gjorde tidigare gör jag inte längre. Varken Kalle eller jag är förvaltare, vi vill se utveckling och med Boxon i bakgrunden har vi större muskler.

– Vi är fortfarande kraftigt integrerade med Boxon, det är en stor fördel att ha dem som en återförsäljare åt oss och de har en försäljningsorganisation som täcker hela Norden. Vi har också fler återförsäljare för att täcka marknaden på ett sätt som vi vill.

Transportlådor för motordelar på export är ett typiskt Boxes&Labels projekt.
Intensivt arbete

När Packnews besöker Boxes&Labels pågår ett intensivt tillbyggnadsarbete i lokalerna. Sedan starten för tjugofem år sedan har ytorna vuxit från femtonhundra kvadratmeter till trettontusen. Utbyggnaden har skett i flera steg och just nu bygger man till tretusen kvadrat (inkluderat i den tidigare siffran) för att få mer kontors- och lagerytor. Investeringarna i byggnaderna ligger runt fyrtio miljoner kronor. Nu skapas ytorna för att kunna flytta etikettproduktionen från Viared till Olsfors, en flytt som är beräknad till den första november.

Arkfabriken hittar sina kunder i industrin. En speciell nisch är svensk möbelindustri, och då främst de lite mindre och medelstora företagen som får skräddarsydda lösningar.

– Det finns väldigt mycket kunder med premiummöbler och möbler till offentliga miljöer, och där är vi välkända. Det handlar inte om jättevolymer, men det är inte heller dit vi strävar.

I produktionshallarna har man sex så kallade boxmakers. Bland alla investeringar man genomför och genomfört finns en inlinemaskin som gör att man faktiskt tar steget närmare att bli en wellfabrik, vilket inte finns i planen, men man kände att det fanns ett behov av att kunna vara med på lite större serier där manuellt arbete blir för kostsamt. Med all kringutrustning representerar den en investering på tolv miljoner kronor.

Kongsberg kommer

En annan stor investering är ett Kongsberg Ultimate, ett stort skärbord med i- och avläggare. Det ska komma på plats några veckor efter semestern.

– Vi har ett skärbord men i det kan vi nästan bara köra prover och lite småorder. Nyinvesteringen är lika med ett helautomatiskt produktionsbord. Utvecklingen på produktionsskärbord är intressant, tidigare pratade man om hastigheter på kanske femtio meter, nu är det runt etthundraåttio meter per minut, säger Kalle Järnfors.

– Det är ett stort steg och det är till och med så att våra boxmakers som vi menar är effektiva, börjar få svårt att hänga med. Det går också att köra väldigt stort stansade lösningar, upp till 2,20 x 3,20 meter vilket är omöjligt i nuvarande maskinpark.

Om några månader ska det nya skärbordet Kongsberg Ultimate finnas på plats i Olsfors. Bilden är tagen på Drupa 2024.

– Den här är perfekt för att snabbt kunna köra mindre serier utan att behöva byta stansverktyg och göra inställningar. Vi effektiviserar vår verksamhet med det här bordet och kan köra en sömlös produktion. Dessutom kan vi skapa inreden i tjockare material, vilket är nytt för oss.

– Faktum är att vi redan har en stororder från en kund som kommer att köras i skärbordet. Det är en order vi inte kan klara idag eftersom det handlar om trippelwell med en tjocklek på femton millimeter. Det klara inte stansarna.

Etiketter mot nya områden

Etikettproduktionen har också sitt fokus mot industrin, inte mycket mot den typiska etikettköparen i livsmedelsindustrin. Men det kan bli ändring på det i framtiden.

– Vi satsar hårt även inom etikett, konstaterar Dennis Artursson. Vi har haft lite kunder på dryckessidan, till exempel mikrobryggerier men vi ser en stor potential för en expansion in på detta område.

– Det är inte så att vi ser oss ”slåss” mot de stora jättarna med jätteorder i etikettbranschen, men vi menar att det borde finnas en marknad för oss bland de lite mindre kunderna som kommer att trivas med vår support, vår närhet och vår enkelhet.

– Vi har satsat ett par miljoner kronor på att bygga ut vårt digitala system för etikettbeställningar som tidigare hette Baghera som ny heter Tracy. IT-teknik åldras och det var en nödvändighet.

Ny press

Nu räcker det inte med den satsningen självfallet. För att ytterligare effektivisera produktionen har man investerat i en ny tiofärgs flexopress, en Bobst M5, en investering på över tio miljoner kronor, och en press som gör att man ligger i paritet med de stora drakarna.

– Vi har dessutom anställt två säljare på etikett så jag räknar med en intressant utveckling här också. Över huvud taget har vi en väldigt framåtlutad organisation med sextiofem anställda och har många projekt och affärer på gång.

– Vi är inte det stora miljardföretaget, men vi omsätter närmare tvåhundrafemtio miljoner vilket ger oss en styrka och möjlighet att ligga långt fram.

Enligt Dennis Artursson och Kalle Järnfors är Boxes&Labels den ledande arkfabriken i Sverige, kanske till och med i Norden. Det är ett ungt företag som satsar, så här långt över etthundra miljoner kronor på två år, bestående av två fusionerade bolag som mådde bra från början. Man behöver så att säga inte jobba upp något från grunden.

– Vi är på helt rätt väg, konstaterar de.

Senaste nytt

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Läs vidare

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx
Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

Danskt företag blir ägare till Karl Hedin Emballage

Ägarna till AB Karl Hedin Emballage och Dansk Træemballage A/S (DTE) har tecknat ett avtal som innebär att DTE förvärvar 100 procent av aktierna i AB Karl Hedin Emballage med dotterbolag. Tillträdet sker den 9 maj 2025.
Hedin
Danskt företag blir ägare till Karl Hedin Emballage

Möjlig brist på råvara till sträckfilm enligt PackIndx

Turbulensen kring Donald Trumps tullar ser ut att påverka råvarutillgång på vissa material och då främst C4 (Butene) som bland annat används för tillverkning av sträckfilm av standardkvalitet.
triofilm
Möjlig brist på råvara till sträckfilm enligt PackIndx