Bluetooth-tagg ger dig din stulna chokladkaka tillbaka

PUBLICERAD: 14 augusti 2025
UPPDATERAD: 14 augusti

För att förstärka vikten av begreppet ”Connected Packaging” som en viktig marknadsförings- och konsumentengagemangskanal har chokladmärket Hershey samarbetat med ADT Security Solutions för att skapa teknikbaserade förpackningar som skyddar mot chokladstölder!

I Brasilien står chokladälskare, ibland kända som Barra Lovers, inför utsikten att deras favoritgodisar märkligt försvinner, oavsett om de lyfts från ett skrivbord eller dras från ett köksskåp. Som ett ironiskt svar har Hershey samarbetat med ADT för att skapa den ”Ostjälbara” chokladkakan.

De har placerat Bluetooth-taggar på förpackningarna till en specialutgåva av deras ”Special Dark”-choklad. Dessa taggar skickar notiser till en app på användarens mobiltelefon om chokladkakan flyttas utanför ett förinställt område, vilket ger ett humoristiskt varningsmeddelande.

Bluetooth-taggarna som är integrerade i förpackningen delar lekfulla meddelanden som: ”Din chokladkaka är i fara – det ser ut som att du inte är den enda Barra Lovern i närheten.”

Så här fungerar det:

1. Bluetooth-taggar: Varje chokladkaka i specialutgåvan har en Bluetooth-tagg inbäddad i förpackningen.
2. App-anslutning: Användaren laddar ner en app och kopplar den till taggen.
3. Övervakning: Appen övervakar chokladkakans position inom ett förinställt område.
4. Notiser: Om chokladkakan flyttas utanför detta område skickas en notis till användarens telefon.

 

Senaste nytt

Svag efterfrågan på CTMP-massa påverkar Rottneros

Resultatutvecklingen generellt i massaindustrin är inte på topp för närvarande. Efterfrågan är för låg och i kombination med högre råvarukostnader påverkas marginalerna hos aktörerna. Ett företag som känner av det är Rottneros, som har bruk i Vallvik och i Rottneros utanför Sunne. Det senare med direkt koppling till förpackningsindustrin. Vi tog reda på vad Lennart Eberleh, vd och koncernchef, har att säga om läget.
Lennart_eberleh_naturx
Svag efterfrågan på CTMP-massa påverkar Rottneros

Konica Minolta visade prototyp på nya etikettpressen på Labelexpo

KonicaMinoltas maskinserie AccurioLabel passade på att fira 10 år på Labelexpo Europe nyligen. På en presskonferens på mässan avslöjade man detaljer om nästa version i serien, en maskin som fanns med i företagets monter som prototyp.
Toshi
Konica Minolta visade prototyp på nya etikettpressen på Labelexpo

Nu kan fiberbaserade förslutningar konkurrera kostnadsmässigt med plast

Blue Ocean Closures (BOC) senaste generation av fiberbaserade skruvförslutningar kan nu produceras till samma eller lägre materialkostnad än den för fossil plast, samtidigt som energiförbrukningen i produktionen är upp till nittio procent lägre.
BOC1
Nu kan fiberbaserade förslutningar konkurrera kostnadsmässigt med plast

Flowpack för Garants hela kycklingar

Axfood fortsätter att se över sina förpackningslösningar. Nu tar man bort tråget till hel kyckling under det egna varumärket Garant. Förändringen, som gäller både hel kyckling och hel majskyckling, innebär en årlig besparing på cirka 28 ton plast.
Garant majskyckling flowpackx
Flowpack för Garants hela kycklingar

Läs vidare

Herrljunga Drycker lanserar spetsad julmust

Nu får tomten äntligen något starkare än mjölk till pepparkakorna – och det är just självaste tomtefar som fått fronta denna nygamla dryck. Herrljunga Drycker lanserar nu en vuxen julmust under varumärket Spirit of Sweden. Illustrationen ackompanjeras av en röd-vit färgskala som tillsammans med väl valda typsnitt ger en förpackning som förmedlar känslan av tradition med en modern twist. Cap & Design kontaktade Herrljunga Drycker.
Jul 1x
Herrljunga Drycker lanserar spetsad julmust

Designbyrån Silvers nya podd är tänkt som en lättillgänglig fackbok

”Som en lättillgänglig fackbok”. Så vill designbyrån Silver att deras nya podd. Siver Brand Talks, ska uppfattas.
Silver_Podd_ep1_2x
Designbyrån Silvers nya podd är tänkt som en lättillgänglig fackbok

Pucko – från nostalgisk klassiker till modern ikon via djärvare färg, logotyp och typsnitt

Med djärvare färg, ny logotyp och det unika typsnittet Shake är Pucko nu redo för nästa generation – med ett fortsatt fast grepp om sin lekfulla karaktär. Bakom den nya förpackningsdesignen står varumärkesbyrån IW Agency, som berättar om arbetet för CAP&Design som är en del av AGI Media där även Packnews.se ingår.
image003x
Pucko – från nostalgisk klassiker till modern ikon via djärvare färg, logotyp och typsnitt

Pizzor, tillbehör och underhållning i samma pizzaförpackning

Till och från dyker det upp lite nytänkande kring pizzaförpackningar, men det är inte lätt att göra så mycket åt en sådan. Smurfit Westrock har dock tagit ett grepp om frågan och tillsammans med den spanska pizzakedjan Papa Johns har man utvecklat en minst sagt annorlunda lösning.
papajohns 931x642_Mesa de trabajo 1x
Pizzor, tillbehör och underhållning i samma pizzaförpackning