Billerud har lämnat Paboco och utvecklingen av fiberflaskan

PUBLICERAD: 26 oktober 2023
UPPDATERAD: 26 oktober
Absolut Vodka är en varumärkesägare som tror på den fiberbaserade flaskan. Bild: Pernod-Ricard

Just när det ser ut som om Pabocos fiberflaska är nära kommersialisering, väljer Billerud att kliva av projektet.

ALPLA, som är en ledande utvecklare och tillverkare av plastförpackningar, har efterträtt Billerud som majoritetsägare i Paboco och investerar nuför att skala upp tillverkningskapaciteten. I slutet av år 2024 ska produktionen av en helt återvinningsbar pappersflaska vid en ny, toppmodern tillverkningsanläggning var igång om allt går efter plan. ALPLA tar över alla Billeruds aktier och investerar i Paboco i hopp om att industrialisera flaskorna i snabb takt. Transaktionen ägde rum i början av oktober och avtalsparterna har beslutat att inte avslöja några detaljer kring affären.

Som ett joint venture mellan ALPLA och Billerud, är Paboco (The Paper Bottle Company) baserat i Slangerup, Danmark med avsikt att producera FSC-certifierade, fiberbaserade förpackningar. Partners i projektet är The Absolut Company, Carlsberg Group, The Coca-Cola Company, L’Oréal och Procter & Gamble som testat sina första produkter att packas i flaskan.

Efter  testfasen förväntas serieproduktion för nästa generations pappersflaskor påbörjas i slutet av 2024.

Ny anläggning

En ny tillverkningsanläggning och utvecklingscenter kommer att öppnas i Danmark för marknadslansering. Paboco anställer för närvarande arton anställda, men denna siffra förväntas stiga när produktionen startar.

På lång sikt siktar Paboco på att utveckla och skala upp helt biobaserade och återvinningsbara pappersflaskor.

– Säkerhet, prisvärdhet och hållbarhet är de centrala kriterierna för våra förpackningslösningar, säger Philipp Lehner, VD för ALPLA, till tidningen Packaging Europe.

– Efter flera år av intensiv utveckling och banbrytande innovationer är Paboco-teamet nu redo att ta sin banbrytande produkt till marknaden och etablera pappersflaskan som ett hållbart alternativ för ett brett spektrum av kunder.

Tim Silbermann, VD för Paboco, fortsätter:

– Visionen om den helt biobaserade och återvinningsbara pappersflaskan har drivit teamet att skapa fantastiska resultat med bara en kort utvecklingsperiod. Med flaskkonfigurationen nu riktar vi oss mot segmentet skönhet och tyg och hemvård, men kontinuerlig utveckling kommer också att göra det möjligt för oss att ta vår nästa generations flaska till ytterligare applikationer. Vi är glada att ALPLA är fullt engagerade i att stödja oss på denna resa.

– Vi på ALPLA arbetar intensivt med alternativa material, investerar i lovande projekt och formar aktivt tekniska framsteg som en ”familj av pionjärer”, tillägger Christian Zmölnig, chef för Corporate Research, Development and Innovation på ALPLA och styrelseordförande hos Paboco.

Ett bra exempel

ALPLAS intresse är ett bra exempel på vad som händer i plastindustrin just nu. Allt fler företag jobbar på att säkra framtiden med alternativa lösningar till plastmaterialen. Torrformning av fibrer är ett bra exempel på det.

Att Billerud lämnar i ett läge där man kan se slutet på utvecklingsprocessen är lite överraskande, men det händer mycket i koncernen just nu.

– Försäljningen av våra andelar i Paboco är en del i Billeruds arbete att fokusera mer på kärnverksamheten. Paboco är fortsatt ett spännande företag, men passar inte längre in i Billeruds affärsmodell på lång sikt. Försäljningens påverkan på Billeruds EBITDA och nettoskuld kommer att vara oväsentlig, kommenterar Niclas Brantingson, Senior Director Communication, på en fråga från Packnews.

 

Läs vidare

Det våras för plastbärkassarna när skatten är på väg bort

Nyligen berättade Packnews om en ICA-butik som börjar sälja bärkassar av biomaterial och nu satsar Coop Sverige på bärkassar som till stor del består av återvunnet material. Den 1 november tas skatten bort på bärkassar.
coop-carrier-bag-trioworld

Karamello gör smakfull investering i tonerpress

Karamello arbetar med förpackning och branding av reklamgodis. Nu investerar Linköpingsföretaget i Fujifilms flaggskepp Revoria Press PC1120.
Henrik-stor

AI ger Amazon effektivare förpackningar

Amazon har utvecklat ett artificiellt intelligens (AI)-system med namnet Package Decision Engine, som förändrar hur produkter paketeras och levereras över hela världen. Systemet minskar skadorna på transporterade produkter och förbrukningen av förpackningsmaterial.
amazonx

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432

Senaste nytt

Det våras för plastbärkassarna när skatten är på väg bort

Nyligen berättade Packnews om en ICA-butik som börjar sälja bärkassar av biomaterial och nu satsar Coop Sverige på bärkassar som till stor del består av återvunnet material. Den 1 november tas skatten bort på bärkassar.
coop-carrier-bag-trioworld

Drupa 2024 - Många vill ha en bit av kakan inom etikettproduktion

Packnews danska redaktör, Søren Winsløw, sammanfattar här sina intryck från Drupa ur ett etikettperspektiv. Digitalisering är ett gångbart ord i detta sammanhang.
canon_drupa_01xx

Bioplast kan bli en väsentlig del av klimatlösningen om vi tänker kreativt och samarbetar!

Det senaste COP-mötet i Dubai lämnade visserligen mycket kvar att önska för den globala civilisationens framtid. Däremot så var delegaterna överens om att det fossila kolet behöver avvecklas. Ju förr dess bättre ska vi nog tillägga. Det här debattinlägget från Nordisk Bioplastförening framför synpunkter på detta.
Foto: Riccardo Annandale, Unsplash

Karamello gör smakfull investering i tonerpress

Karamello arbetar med förpackning och branding av reklamgodis. Nu investerar Linköpingsföretaget i Fujifilms flaggskepp Revoria Press PC1120.
Henrik-stor