
Just när det ser ut som om Pabocos fiberflaska är nära kommersialisering, väljer Billerud att kliva av projektet.
ALPLA, som är en ledande utvecklare och tillverkare av plastförpackningar, har efterträtt Billerud som majoritetsägare i Paboco och investerar nuför att skala upp tillverkningskapaciteten. I slutet av år 2024 ska produktionen av en helt återvinningsbar pappersflaska vid en ny, toppmodern tillverkningsanläggning var igång om allt går efter plan. ALPLA tar över alla Billeruds aktier och investerar i Paboco i hopp om att industrialisera flaskorna i snabb takt. Transaktionen ägde rum i början av oktober och avtalsparterna har beslutat att inte avslöja några detaljer kring affären.
Som ett joint venture mellan ALPLA och Billerud, är Paboco (The Paper Bottle Company) baserat i Slangerup, Danmark med avsikt att producera FSC-certifierade, fiberbaserade förpackningar. Partners i projektet är The Absolut Company, Carlsberg Group, The Coca-Cola Company, L’Oréal och Procter & Gamble som testat sina första produkter att packas i flaskan.
Efter testfasen förväntas serieproduktion för nästa generations pappersflaskor påbörjas i slutet av 2024.
Ny anläggning
En ny tillverkningsanläggning och utvecklingscenter kommer att öppnas i Danmark för marknadslansering. Paboco anställer för närvarande arton anställda, men denna siffra förväntas stiga när produktionen startar.
På lång sikt siktar Paboco på att utveckla och skala upp helt biobaserade och återvinningsbara pappersflaskor.
– Säkerhet, prisvärdhet och hållbarhet är de centrala kriterierna för våra förpackningslösningar, säger Philipp Lehner, VD för ALPLA, till tidningen Packaging Europe.
– Efter flera år av intensiv utveckling och banbrytande innovationer är Paboco-teamet nu redo att ta sin banbrytande produkt till marknaden och etablera pappersflaskan som ett hållbart alternativ för ett brett spektrum av kunder.
Tim Silbermann, VD för Paboco, fortsätter:
– Visionen om den helt biobaserade och återvinningsbara pappersflaskan har drivit teamet att skapa fantastiska resultat med bara en kort utvecklingsperiod. Med flaskkonfigurationen nu riktar vi oss mot segmentet skönhet och tyg och hemvård, men kontinuerlig utveckling kommer också att göra det möjligt för oss att ta vår nästa generations flaska till ytterligare applikationer. Vi är glada att ALPLA är fullt engagerade i att stödja oss på denna resa.
– Vi på ALPLA arbetar intensivt med alternativa material, investerar i lovande projekt och formar aktivt tekniska framsteg som en ”familj av pionjärer”, tillägger Christian Zmölnig, chef för Corporate Research, Development and Innovation på ALPLA och styrelseordförande hos Paboco.
Ett bra exempel
ALPLAS intresse är ett bra exempel på vad som händer i plastindustrin just nu. Allt fler företag jobbar på att säkra framtiden med alternativa lösningar till plastmaterialen. Torrformning av fibrer är ett bra exempel på det.
Att Billerud lämnar i ett läge där man kan se slutet på utvecklingsprocessen är lite överraskande, men det händer mycket i koncernen just nu.
– Försäljningen av våra andelar i Paboco är en del i Billeruds arbete att fokusera mer på kärnverksamheten. Paboco är fortsatt ett spännande företag, men passar inte längre in i Billeruds affärsmodell på lång sikt. Försäljningens påverkan på Billeruds EBITDA och nettoskuld kommer att vara oväsentlig, kommenterar Niclas Brantingson, Senior Director Communication, på en fråga från Packnews.