Beneli har kritat på ett nytt kontrakt med Thinfilm. Därmed inleds ett nytt spännande samarbete för etikettföretaget som nyligen börjat trycka en fuktsensor skarpt för en annan kund. – Vi siktar alltid på att ge mervärde till kunder, något som sticker ut, säger Jimmy Sterner, tämligen ny vd på Beneli.
”Kunderna styr. De sätter spelreglerna för företaget. Och Beneli levererar vad de lovar”, säger Jimmy Sterner som tog över som vd i september i fjol när vi träffas på kontoret i Helsingborg. Han är fostrad i sammanlagt 30 år på multinationella företag såsom Rexam (numera Ball Group) och Unomedical där han har innehaft flera chefspositioner, efter att han tog spåret in på metodik och förbättringskulturer. LEAN-implementering och Six-sigma har varit hans ”drive” i karriären, berättar han.
– Det var en fantastiskt rolig resa.
Jimmy Sterner har målet utmejslat som ny vd i företaget:
Att etablera Beneli att bli en spelare bland de stora kunderna. Att ge dem ”added value”, alltså mervärde. Och då tror jag man måste ha en organisation som förstår den stora organisationen hos kunden. Och det är kanske där vi behöver lite mer kraft.
Beneli erbjuder alla trycktekniker, även metal doming, och eftersträvar att kombinera etiketten med RFID och NFC-elektronik. En typisk partner för Beneli är Hilti, byggteknikföretaget som är känt för sina borrhammare. Där har ett nytt system ”Hilti on track” arbetats fram – intelligenta RFID-etiketter, som sätts på all sorters utrustning som kan tänkas finnas på en byggarbetsplats.
Med det här systemet kan man då spåra var alla grejerna är någonstans på ett bygge. Det görs genom en scanning när de kör igenom grinden med Hiltis verktyg.
Sedan ett år tillbaka har de haft ett projekt ihop med Invisense för att ta fram en passiv etikett som fungerar som fuktsensor och sätts bakom fuktspärrar i badrum. På så sätt kan dess mikrometertunna fuktsensor mäta fuktskador bakom förseglingen i badrummet. Vilket leder till korrekta beslut om badrummet behöver renoveras eller inte. ”Det är ny teknik, en bra firma och lång utveckling”, sammanfattar Sterner:
Den började tryckas skarpt i förra veckan. Jag tror jättemycket på den och företaget Invisense. Det kommer slå igenom eftersom den är så unik.
– En produkt som kommer smasha iväg här på vårkanten. Det är spännande.
Senast i raden av samarbeten är tillsammans med Thinfilm för att leverera deras NFC-lösningar – taggarna Speedtap och Opensense. Partnerkontraktet med ThinFilm som slöts 20 januari betyder att Beneli som konverterat in chip i olika etiketter under många år, nu också kan erbjuda kunderna ett helt digitalt marknadsföringskoncept.
– Vi har under de tre senaste åren varit väldigt aktiva i denna utveckling och kan nu se att det tar fart, säger Jimmy Sterner och tillägger:
– Vi blir konverterare till Thinfilm och deras chip. Vi får exklusiv tillgång till deras produkter. En del av deras produkter är väldigt nischade när det gäller säkerhet för kund. När du tar en medicinförpackning så kan du bygga in NFC i förpackningen så den inte syns. När du bryter den kan NFC hjälpa till att berätta att förpackningen är bruten. En typisk sak vi kommer kunna erbjuda våra kunder. Det kan även användas på till exempel flaskor.
– När vi visar våra kunder den möjligheten så har de en chans att sticka ut mot varandra med Internet of things (IOT). Det är där vi försöker växa med det elektroniska bakom etiketterna, med NFC-chip i fokus.
Taggarna har alla sin unika identitet vilket innebär ett starkt kopieringsskydd, något som efterfrågas allt mer inom bland annat läkemedelsindustrin.
– Den illegala marknaden växer och växer, på något sätt måste man ju börja fundera på, hur säkrar vi upp det här?
– Vi har redan nu tagit höjd marknadsmässigt på den här regeln som träder i kraft 2019 avseende medicin. Att alla medicinförpackningar ska ha en unik identitet. Sådana VOID-etiketter kan vi tillverka.
Beneli har närmare 70 anställda och omsätter strax över 100 miljoner kronor. 50 procent av kunderna finns i Skandinavien. Den andra hälften finns i övriga världen.
Hett i dagens etikettvärld är digital marknadsföring. Tillsammans med internet har det blivit en nivå till, menar Sterner:
Man är väldigt vass i marknadsföringen mot slutanvändaren. Alla de nätverk, mässor som jag varit på under hösten belyser den utvecklingen. Internet och kopplingen till en smartphone.
Och med internet kan man ju faktiskt utbilda sina kunder. Vad det är för produkt, och att man kan addera mer information på den.
Företaget gick i december igenom en omorganisering. Från att ha haft en teknisk och en grafisk avdelning finns nu en uppdelning på totalt sex olika affärssegment, såsom övervakning, varumärkning och spårbarhet.
– Det blir lättare att klassa in kunden, säger Sterner och fortsätter:
– Det blir mer tydlighet. Var kunden befinner sig och vad kunden är ute efter.
Spårbarhet och säkerhet är frågor som blir allt viktigare med förpackningar i framtiden. Likaså kundmedvetenhet och miljö är idag allt mer betydande.
– Spårbarhet, säkerhet och intelligenta vanliga etiketter, NFC, kommer öka. Och att slutanvändaren vill allt närmare kon, om uttrycket tillåter, säger Jimmy Sterner.