Bayer har gått med i Blister Pack Collective

PUBLICERAD: 17 oktober 2023
UPPDATERAD: 19 oktober
Bild: PulPac

Bayer har gått med i Blister Pack Collective, en grupp som siktar på att utveckla en blisterförpackning gjord av fiberbaserade material.

Gruppen leds av PA Consulting och svenska PulPac som utvecklat tekniken som hoppas kunna nå fram med denna nya typ av blisterförpackning baserad på torrformning av fiber. Gruppen hoppas att det kan bidra till att skära ner på de drygt 100 000 ton medicinförpackningar av plast som används varje år.

PulPac hävdar också att dess Dry Molded Fiber-teknik minimerar CO2-utsläppen rejält samtidigt som den kräver ”minimal vattenanvändning”. Företagen säger att innovationen kommer att möjliggöra tillverkning av mångsidiga tablettförpackningar som är jämförbara med PVC-förpackningar när det gäller design och tablettantal.

– Vi är glada över att välkomna Bayer till Blister Pack Collective. PA och PulPac bildade Blister Pack Collective för att påskynda framstegen för att minska engångsplaster, särskilt problemplaster som PVC, i receptfria läkemedel, receptbelagda läkemedel, nutraceuticals och konfektyrartiklar. Vi är glada över att gå samman med ledande varumärkespartners som Bayer för att påskynda utvecklingen och skapa en global påverkan, säger Tony Perrotta, PulPac Partnership Lead på PA Consulting.

Jesse DelGigante, Director of Global Packaging Innovation på Bayer Consumer Health, tillägger:

– Vi har ett djärvt åtagande att omvandla etthundra procent av våra förpackningar till att vara återvinningsbara eller förnybara senast 2030 och har åtagit oss att investera etthundra miljoner euro i investeringar i att förändra hur våra produkter är gjort och konsumerat. För att uppnå detta krävs att vi arbetar med de bästa partnerna och vi är stolta över att vara en del av Blister Pack Collective när vi arbetar för att göra en verklig inverkan för hållbarhet.

Läs vidare

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Miljönyttan måste ha högsta prioritet vid återvinning

En viktig hjälp på vägen för att nå återvinningsmålen är styrmedel och politiska åtgärder likt de som Naturvårdsverket föreslår i regeringsuppdraget “Åtgärder för att öka materialåtervinningen av avfall”, där Näringslivets Producentansvar har lämnat ett remissvar.
Svensk_Plastatervinning_2

SCA höjer priserna på vit och brun kraftliner i Europa

SCA höjer priserna på vit och brun kraftliner i Europa med 80 euro per ton. Det nya priset gäller från den 1 april 2024.
_MG_6937

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning