Axfood använder AI som AD i kampanj

PUBLICERAD: 14 oktober 2024
UPPDATERAD: 22 oktober

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.

Axfood är dock tydliga med att nyttjandet av AI inte ersätter deras mänskliga designers, utan att det snarare handlar om att underlätta de processer de redan har och ”frigöra kreativ potential”.

– I det här fallet hade vi en tydlig idé om att skapa en lekfull magisk värld med en intresseväckande design för den yngre målgruppen som läser texterna på baksidan av mjölkpaketen. Designen och texten på baksidan, som också skapats med AI, syftade till att väcka en positiv diskussion om AI runt matbordet, säger Lisa Dauchez, som är chef för varumärkesutveckling och förpackning på Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab.
Designen skulle också illustrera bristerna som fortfarande finns med AI. Efter flera iterationer valde Axfood en design som de kände skulle sticka ut bredvid de mer traditionella mejeriprodukterna på butikshyllan.

Verktygets utveckling

Lisa berättar att de arbetat med AI i fem år. På den tiden har de utvecklat ett 100-tal modeller som dels fungerat som ett stöd när det kommer till sådant som butik och transport, men också bidrar till en uppstärkning av arbeten med kampanjer och effektivitet.

– Det är ett effektivt verktyg för inspiration och för att ta fram unik förpackningsdesign som inte liknar den väg vi kanske själva hade valt att gå. Men det är också ett sätt att få fram designförslag som liknar design vi tidigare tagit fram för våra varumärken, säger hon.

Appens artificiella intelligens har utvecklats genom de tidigare designs som tagits fram för Axfoods varumärken Eldorado och Garant, där den tränats i att kombinera produktens egenskaper för att sedan applicera det på förpackningen. Detta menar Lisa gör det möjligt att snabbt genom prompting få fram olika designspår att utvärdera i designprocessen.

Vill lära sig mer

– Vårt arbete med AI handlar inte bara om effektivisering och prognosverktyg, utan också om att lära oss mer om hur AI kan stötta olika behov och funktioner, som våra kreativa processer exempelvis. Det här AI-verktyget tog vi fram för att utforska möjligheterna i vårt arbete med att ta fram förpackningsdesign.

På frågan om hur Axfoods planer för AI-design ser ut framöver svarar Lisa att de just nu är i ett utforskande och ett lärande i hur och var i den kreativa processen AI kan bidra.

– Några av insikterna är att det inte går att trycka på en knapp och få en helt färdig design, och att du fortsatt behöver ha en kreativ idé om vad du vill göra och beroende på designstrategi kan det effektivisera mer eller mindre, avslutar Lisa.

Alla bilder: Axfood

Källa:Cap&Design.se

 

Läs vidare

Ny designkategori ska fånga upp det udda i Guldägget

Sveriges äldsta och största reklamtävling anordnas för 64:e året i rad. Med deadline för inskick av bidrag runt hörnet (4:e februari) är det hög tid att finputsa de sista detaljerna om man vill försöka knipa ett av de åtråvärda Guldäggen i årets tävling. Vi har pratat med Guldäggets tävlingsansvariga, Linda Nilsson, som berättar för Cap&Design om den nyinförda kategorin och vad juryn kommer att leta speciellt efter i bidragen.
guldagg

Lidl i Storbritannien tar bort designelement som tilltalar barn

I Storbritannien har Lidl beslutat att man tar bort alla designelement som uppskattas av barn på förpackningarna till sina minst hälsosamma, egna varumärken. Det ska vara klart till mitten av året och ska hjälpa föräldrar att handla nyttigare till barnen.
LIDLx

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Mars minskar förpackningsplasten med digital simuleringslösning

Under 2024 presenterade Mars, en av de globalt ledande företagen inom livsmedel, konfektyr och djurmat, ett samarbete med programvarujätten Ansys för att genom digital teknologi minska plastavfallet och effektivisera tidsåtgången i utvecklingen av nya förpackningar.
AI mars

Senaste nytt

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx

Här finns förpackningsingenjörer som snart är redo för arbetslivet

I maj tar den första klassen förpackningsingenjörer från Älmhult examen, med kunskaper och färdigheter som rustar dem för att hantera branschens utmaningar och driva på utvecklingen mot hållbara och innovativa förpackningslösningar.
Haganäs_litenx

Tyska Clever Etiketten blir en del av Ettiketto Group

Volati, som äger Ettiketto Group, har förvärvat samtliga aktier i Clever Etiketten GmbH (inklusive systerbolag) - en ledande leverantör av etikettlösningar i Tyskland. Förvärvet är ett tilläggsförvärv till Ettiketto Group som därmed tar steget in på den tyska marknaden och skapar en plattform för framtida tillväxt i Centraleuropa.
Rikard-Ahlin-1024x791-1x