Axfood använder AI som AD i kampanj

PUBLICERAD: 14 oktober 2024
UPPDATERAD: 22 oktober

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.

Axfood är dock tydliga med att nyttjandet av AI inte ersätter deras mänskliga designers, utan att det snarare handlar om att underlätta de processer de redan har och ”frigöra kreativ potential”.

– I det här fallet hade vi en tydlig idé om att skapa en lekfull magisk värld med en intresseväckande design för den yngre målgruppen som läser texterna på baksidan av mjölkpaketen. Designen och texten på baksidan, som också skapats med AI, syftade till att väcka en positiv diskussion om AI runt matbordet, säger Lisa Dauchez, som är chef för varumärkesutveckling och förpackning på Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab.
Designen skulle också illustrera bristerna som fortfarande finns med AI. Efter flera iterationer valde Axfood en design som de kände skulle sticka ut bredvid de mer traditionella mejeriprodukterna på butikshyllan.

Verktygets utveckling

Lisa berättar att de arbetat med AI i fem år. På den tiden har de utvecklat ett 100-tal modeller som dels fungerat som ett stöd när det kommer till sådant som butik och transport, men också bidrar till en uppstärkning av arbeten med kampanjer och effektivitet.

– Det är ett effektivt verktyg för inspiration och för att ta fram unik förpackningsdesign som inte liknar den väg vi kanske själva hade valt att gå. Men det är också ett sätt att få fram designförslag som liknar design vi tidigare tagit fram för våra varumärken, säger hon.

Appens artificiella intelligens har utvecklats genom de tidigare designs som tagits fram för Axfoods varumärken Eldorado och Garant, där den tränats i att kombinera produktens egenskaper för att sedan applicera det på förpackningen. Detta menar Lisa gör det möjligt att snabbt genom prompting få fram olika designspår att utvärdera i designprocessen.

Vill lära sig mer

– Vårt arbete med AI handlar inte bara om effektivisering och prognosverktyg, utan också om att lära oss mer om hur AI kan stötta olika behov och funktioner, som våra kreativa processer exempelvis. Det här AI-verktyget tog vi fram för att utforska möjligheterna i vårt arbete med att ta fram förpackningsdesign.

På frågan om hur Axfoods planer för AI-design ser ut framöver svarar Lisa att de just nu är i ett utforskande och ett lärande i hur och var i den kreativa processen AI kan bidra.

– Några av insikterna är att det inte går att trycka på en knapp och få en helt färdig design, och att du fortsatt behöver ha en kreativ idé om vad du vill göra och beroende på designstrategi kan det effektivisera mer eller mindre, avslutar Lisa.

Alla bilder: Axfood

Källa:Cap&Design.se

 

Senaste nytt

Site Zero certifierat för spårbarhet av återvunnen plast

Svensk Plaståtervinning är den första sorteringsaktören på den europeiska marknaden som uppfyller kraven för RecyClass-certifiering av återvunnen plast för livsmedelskontakt.
Foto: Peter Holgersson AB
Site Zero certifierat för spårbarhet av återvunnen plast

Sverige sätter världsrekord i återvinning

Sverige kan nu titulera sig som världbäst på återvinning. Den 1 november samlades över 50 kilo tomma dryckeskartonger in under en timme i Solna, vilket resulterade i en Guinness Worlds Records-titel. Världsrekordet arrangerades av Oddlygood i samarbete med kreatören Liam Kalevi.
Carina
Sverige sätter världsrekord i återvinning

Wellpapp blir ny delmässa på Fespa nästa år

I maj nästa år hålls Fespa. Mässan har temat ”The place for experts” som ska betona Fespa som global mötesplats för expertis, affärsutveckling inom tryck och visuell kommunikation. I veckan presenterades två nya delmässor som kommer lanseras i Barcelona.
neil-felton-ceo-fespa-e1602838208704
Wellpapp blir ny delmässa på Fespa nästa år

Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

För drygt tre år sedan tillträdde Marie Samuelsson som vd för Ecolean. Nu kliver hon av och ersätts av Thomas Hultin.
ecolean-aus-pida-utvald
Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

Läs vidare

Marknaden för seniorvänliga förpackningar växer kraftigt

Åldrande befolkningar och ökad efterfrågan på hälsoprodukter driver innovation inom återförslutningsbara förslutningar, tydlig märkning och lätta material
mhrezaa-oydOFpht1QU-unsplashx
Marknaden för seniorvänliga förpackningar växer kraftigt

Herrljunga Drycker lanserar spetsad julmust

Nu får tomten äntligen något starkare än mjölk till pepparkakorna – och det är just självaste tomtefar som fått fronta denna nygamla dryck. Herrljunga Drycker lanserar nu en vuxen julmust under varumärket Spirit of Sweden. Illustrationen ackompanjeras av en röd-vit färgskala som tillsammans med väl valda typsnitt ger en förpackning som förmedlar känslan av tradition med en modern twist. Cap & Design kontaktade Herrljunga Drycker.
Jul 1x
Herrljunga Drycker lanserar spetsad julmust

Designbyrån Silvers nya podd är tänkt som en lättillgänglig fackbok

”Som en lättillgänglig fackbok”. Så vill designbyrån Silver att deras nya podd. Siver Brand Talks, ska uppfattas.
Silver_Podd_ep1_2x
Designbyrån Silvers nya podd är tänkt som en lättillgänglig fackbok

Pucko – från nostalgisk klassiker till modern ikon via djärvare färg, logotyp och typsnitt

Med djärvare färg, ny logotyp och det unika typsnittet Shake är Pucko nu redo för nästa generation – med ett fortsatt fast grepp om sin lekfulla karaktär. Bakom den nya förpackningsdesignen står varumärkesbyrån IW Agency, som berättar om arbetet för CAP&Design som är en del av AGI Media där även Packnews.se ingår.
image003x
Pucko – från nostalgisk klassiker till modern ikon via djärvare färg, logotyp och typsnitt