Automation och varumärken

PUBLICERAD: 29 maj 2018
UPPDATERAD: 24 januari
Sebastian Tarkowski från varumärkesbyrån Grow är en av talarna på Teknologidagen i Stockholm.

Teknologidagen 31 augusti blandar smart automation med varumärkesbyggande och förpackningsutveckling.

Karin Grönskog på Axfood ska prata om förpackningsutveckling på Teknologidagen.

En rad talare är inbokade till Teknologidagen som hålls i Stockholm 31 augusti. Motsvarande event kommer även arrangeras i Göteborg senare i september. På Urban Deli i Stockholm kommer Karin Grönskog från Axfood berätta om hur de som ett av Nordens största detaljhandelsföretag jobbar med förpackningsutveckling och hållbar funktionalitet.

Från varumärkesbyrån Grow kommer Sebastian Tarkowski bjuda på en inspirationsföreläsning om betydelsen av varumärken i framtiden och hur hållbarhet kan skapa differentiering och affärsvärde. Dagen tar även ett grepp om automation. Lars Cardemar från KUKA Robotics kommer att beskriva vilken roll kollaborativa robotar, så kallade cobots, kan komma att få och hur man arbetar tillsammans med sina partners på olika marknader, för att utveckla industrins möjligheter att tjäna sina kunder. Axel Hagen och Tommy Johansson från ITO PallPack kommer också lyfta flera case inom e-handelsföretag, lagerhantering och livsmedelsindustrin.

Robotsäljaren Lars Cardemar på KUKA Robotics.

 

Läs vidare

Ny svensk forskning möjliggör att pappersfiber kan återvinnas fler gånger

Ett av problemen med pappersåtervinning är att fibern blir stelare vid avvattning och torkning vilket kallas förhorning. Detsamma händer också exempelvis disktrasor, vilka blir stelare med tiden. Ny forskning visar hur förhorning sker, kunskap som kommer ge möjlighet att återvinna pappersfibern många fler gånger jämfört med dagens fem till sju gånger.
BjornSjostrand-900

Sulapacs biomaterial i lyxiga franska kosmetikaförpackningar

Finska Sulapac Oy med sitt uppmärksammade egenutvecklade biomaterial, som ersätter oljebaserad plast, fortsätter sin satsning inom kosmetikområdet, nu senast med en serie lyxiga förpackningar i ett samarbete med franska företag.
sulapac-lock-utvaldx

Ljus prognos för globala marknaden för förpackningsmaskiner

Prognoserna ser ljusa ut för de globala marknaderna för förpackningsmaskiner de närmaste åren. Asien och Stillahavsregionen kommer att behålla den ledning som den har för närvarande. Det framgår av amerikanska PMMI Business Intelligences rapport "2023 World Packaging Machinery”.
pavel-neznanov-w95Fb7EEcjE-unsplashx

Nestes bioråvara blir till bioPET-flaskor hos japanska Suntory

Den finska petroleumkoncernen Neste har inlett samarbete med japanska dryckesföretaget Suntory om produktion av dryckesflaskor i biobaserad PET. Ytterligare två andra företag ingår i samarbetet.
neste-suntory-utvaldx

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning