Automation och varumärken

PUBLICERAD: 29 maj 2018
UPPDATERAD: 24 januari
Sebastian Tarkowski från varumärkesbyrån Grow är en av talarna på Teknologidagen i Stockholm.

Teknologidagen 31 augusti blandar smart automation med varumärkesbyggande och förpackningsutveckling.

Karin Grönskog på Axfood ska prata om förpackningsutveckling på Teknologidagen.

En rad talare är inbokade till Teknologidagen som hålls i Stockholm 31 augusti. Motsvarande event kommer även arrangeras i Göteborg senare i september. På Urban Deli i Stockholm kommer Karin Grönskog från Axfood berätta om hur de som ett av Nordens största detaljhandelsföretag jobbar med förpackningsutveckling och hållbar funktionalitet.

Från varumärkesbyrån Grow kommer Sebastian Tarkowski bjuda på en inspirationsföreläsning om betydelsen av varumärken i framtiden och hur hållbarhet kan skapa differentiering och affärsvärde. Dagen tar även ett grepp om automation. Lars Cardemar från KUKA Robotics kommer att beskriva vilken roll kollaborativa robotar, så kallade cobots, kan komma att få och hur man arbetar tillsammans med sina partners på olika marknader, för att utveckla industrins möjligheter att tjäna sina kunder. Axel Hagen och Tommy Johansson från ITO PallPack kommer också lyfta flera case inom e-handelsföretag, lagerhantering och livsmedelsindustrin.

Robotsäljaren Lars Cardemar på KUKA Robotics.

 

Läs vidare

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Premiär för läkemedelsflaskor av delvis biobaserad PET

Finska UPM Biochemicals har tillsammans med två andra företag ingått ett partnerskap med avsikt att producera världens första läkemedelsflaskor som är tillverkade av delvis träbaserad PET. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biopet-topp-2x

Nytt cirkulärt förpackningsmaterial med gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial? Ranpak lanserar nu en lösning för void fill där gräs är en del av råvaran.
Grasspaperx

Metsä Group påbörjar försäljningen av Muoto i Sverige – en ny förpackningsprodukt av träfiber

Metsä Groups nya förpackningsvarumärke Muoto finns nu tillgängligt för testkunder i Sverige som letar efter alternativ till plastförpackningar.
Metsä_Muoto_Package2323x

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker