Så skapar du exklusiva småserier

PUBLICERAD: 14 augusti 2018
UPPDATERAD: 24 januari
Marine Kerivel Brown och Robin Greenhalgh med lackat tryck från DuSense.

 


Ofta kombineras önskan om exklusiva förpackningar med att upplagan är låg. Kanske bara några tusen eller till och med bara några hundra exemplar. Det är en självklarhet att jobbet ska digitaltryckas. Men hur gör jag med efterbehandlingen, när jag gärna vill ha alla de speciella effekterna? Det där som gör förpackningen exklusiv.

I Japan ställs otroligt höga krav på förpackningar. Och japanska Duplo, som gör efterbehandlingsutrustning för mindre och mellanstora tryckerier, har många kunder som vill ha det där extra – även om de är små. I sju år har Duplo laborerat med att ta fram ett par specialmaskiner som förvandlar det vanliga digitaltryckeriet till en framställare av exklusiva tryck.

Den ena är en maskin som stansar, perforerar och bigar. Vi återkommer till den.

Den andra är DuSense, som partiellt lackerar varje ark (se video).

Andy Cuff var länge produktionschef på ett engelskt tryckeri, innan han blev ansvarig i Duplos testanläggning i London. Här visar han produktionen i Duplo DuSense.

Du skapar en femte färg i din separation. Den färgen sprutas på, i form av en uv-lack, i Duplos maskin. Lacken kan varieras i tjocklek mellan 20 och 80 my. Har du ett personaliserat tryck, till exempel med mottagarens namn, så kan du styra så att lacken på varje enskilt ark bara träffar bokstäverna på just det arket. Du kan alltså verkligen skapa unika förpackningar, en exklusiv inbjudan eller ett tryck som tydligt förmedlar en viss känsla.

– Vi har en upplösning på 600 dpi, släpper 40 000 droppar uv-lack i sekunden och garanterar att redan första arket kan levereras till kund. Lägg till det att vi knäckt problemet med att snabbt komma igång och ett mycket attraktivt pris, så förstår du varför vi nu är på offensiven i Europa.

Det säger Duplo Internationals VD Robin Greenhalgh när vi besöker honom i London en varm dag i slutet av juli. Maskinen ska visas för den nordiska publiken på Sign&Print mässan i Oslo den 19 och 20 september i Neoposts monter. Förväntningarna är stora från leverantören, eftersom man säger sig ha kunnat pressa priset, jämfört med konkurrerande maskiner som finns på marknaden och erbjuder samma sak. I Italien, där försäljningen startat, har Duplo haft stor framgång genom Neopost.

Det finns redan 40 installerade maskiner i Europa. Marine Kerivel Brown är marknadschef hos Duplo och spekulerar kring varför just denna maskin rönt så stort intresse. Hon visar mig arkmatningen med ett sidoregister och två kameror som läser av sidoregister på arket.

– Det gör att vi kan garantera en precision på 0,2 mm. Och det betyder mycket när det är tunna streck som med precision ska effektlackeras. Kvalitet är mycket viktigt för europeiska tryckerier och det kan vi verkligen ge dem med DuSense.

 

Testtryckning

Efter mötet med Robin och Marine fick jag själv möjlighet att följa en testtryckning i maskinen.

Vi startar maskinen, som då gör en tvättcykel som tar 1,5 minut. Därefter är den redo att producera, på ett sätt så att redan första arket kan godkännas.

Vi börjar med att trycka ett ark som först belagts med en matt foliering. Detta för att ge ytterligare kontrast när uv-lacken med sin högglans läggs på.

Sedan körde vi samma ark, men utan någon foliering. Även här fäste lacken bra, trots att maskinen inte har en primer. Avsaknaden av primer begränsar dock materialvalet, om man inte också folierar innan det kommer till DuSense maskinen.

Därefter testade vi att köra samma ark genom maskinen ytterligare en gång. Detta för att se precisionen. Trots att jag använde en stark lupp, så kunde jag inte uppfatta någon variation i var lacken hamnade de två gångerna.

Hastigheten är också hög och arket går bara en gång genom maskinen, även om jag ställt in den på att jag vill ha ett tjockt lager lack. Lacken ger heller ingen känsla av att ”punktera” i mitten, utan ger en rund och fin yta när den kommer ut ur uv-torken.

Enda svagheten är då just uv-torken. En sådan kräver mycket energi och många går i dag över till led-härdning i motsvarande maskiner. Med led är man beroende av att lacken härdar vid exakt den våglängd som led ger ifrån sig. UV-torken härdar ett betydligt bredare spektrum och gör det enklare att välja lack.

 

DuSense Kostnader

Maximala arkformatet är 364 x 740 mm och med 15 procent täckning ligger lackkostnaden mellan 50 öre och två kronor per A3-ark beroende på färgmängd och tjocklek mellan 20-80 my.

Olika analyser (dock ingen som gjorts här i Norden) visar att slutkunden är villig att betala 2-3 gånger mer för ett ark med partiell lackering, jämfört med ett vanligt tryck.

Även om man försöker styra order till Duplos maskin, som lackar över tusen ark i timmen, så kommer det ändå att bli så att maskinen också står stilla under dagtid. Där är det en styrka att DuSense är igång efter en tvättcirkel på bara lite drygt en minut. Tvättcirkeln körs också efter varje 100 tryck, för att förhindra att enstaka munstycken kloggar igen.

 

Skära och stansa

Den andra maskinen skär, stansar, bigar och perforerar ark som är maximalt 364 x 515 mm och med en maximal tjocklek på 0,4 mm. Man måste beställa en form som magnetiskt fästs på en roterande rulle. Sedan körs upp till 50 ark i minuten genom maskinen. Dessutom är det så att det som stansas bort hamnar i en behållare under maskinen, så att man många gånger bara har den färdiga produkten till slut.

PFi DI-cut 300 är det föga inspirerande namnet på maskinen. Ändå är det fantastiska saker som kan göras i den. Stansformen kan beställas på många olika ställen och håller sedan för ungefär 200 000 ark. Livslängden är beroende av vilken typ av papper eller kartong som används.

Även här utlovas exakt precision, tack vare sugmatning och sidoregister samt sensorer som läser av de registermärken som tryckts på arket.

Detta med avläsning av registermärken är väldigt viktigt när det kommer till digitaltryck. Medan offset har en komplicerad matningsmekanism som garanterar att trycket ligger i samma hörn av arket genom hela upplagan, så kan trycket hoppa på ett annat sätt i digitaltryck, där det inte funnits pengar att ha ett lika komplicerat och perfekt matningssystem.

Läs vidare

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel. EU-kommissionens beslut är en konsekvens av att Efsa har skärpt sin bedömning av hur mycket bisfenol A man kan få i sig utan risk för hälsan.
Konservburkar

EUBP: ”Bioplast en nyckelfaktor för uppfyllandet av PPWR-förordningen”

Bioplaster kommer att få en allt större framtida betydelse i och med införandet av EU:s förpacknings- och förpackningsavfallsförordning PPWR. Det anser organisationen European Bioplastics (EUBP) och dess VD Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx

Senaste nytt

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top