
Arla investerar 100 miljoner för att stärka sin konkurrenskraft på ostmarknaden. Mer än hälften ska gå till Götene mejeri, bland annat för att ta fram en ny förpackningsdesign.
Produktionen av ost har ökat i Europa de senaste månaderna, vilket för svenska osttillverkare innebär en allt mer prispressad situation. Arla satsar därför miljonbelopp för att kunna stå sig mot konkurrenternas importerade ost.

– Ju större volymerna blir, desto mer värde får även förpackningen. Det pågår definitivt en utveckling inom förpackningslösningar just nu och vi pratar mycket om förpackningar med en mer praktisk återförslutningbarhet, säger Götenes mejerichef Jörgen Grauss.
Mer än hälften av Arlas totala investering, 60 miljoner kronor, kommer att tilldelas Götene mejeri. Den största delen av investeringen kommer att gå till att ta fram och utveckla en ny förpackningslösning för skivad ost.
– Den största delen kommer läggas på en ny linje för skivad ost som vi kommer producera på Götene mejeri. Det finns en stor variation vad gäller storleken på förpackningar av skivad ost, allt från tre kilo till större förpackningar för restaurang och storkök, vilket kräver en hel del, säger Jörgen Grauss.