Arla satsar miljoner på ny förpackningslösning

PUBLICERAD: 20 februari 2018
UPPDATERAD: 24 januari
Den nya förpackningslösningen kommer att omsluta skivad ost. Designen kommer dock likna tidigare befintliga förpackningar.

Arla investerar 100 miljoner för att stärka sin konkurrenskraft på ostmarknaden. Mer än hälften ska gå till Götene mejeri, bland annat för att ta fram en ny förpackningsdesign. 

Produktionen av ost har ökat i Europa de senaste månaderna, vilket för svenska osttillverkare innebär en allt mer prispressad situation. Arla satsar därför miljonbelopp för att kunna stå sig mot konkurrenternas importerade ost.

Jörgen Grauss, mejerichef på Götene mejeri.

– Ju större volymerna blir, desto mer värde får även förpackningen. Det pågår definitivt en utveckling inom förpackningslösningar just nu och vi pratar mycket om förpackningar med en mer praktisk återförslutningbarhet, säger Götenes mejerichef Jörgen Grauss.

Mer än hälften av Arlas totala investering, 60 miljoner kronor, kommer att tilldelas Götene mejeri. Den största delen av investeringen kommer att gå till att ta fram och utveckla en ny förpackningslösning för skivad ost. 

– Den största delen kommer läggas på en ny linje för skivad ost som vi kommer producera på Götene mejeri. Det finns en stor variation vad gäller storleken på förpackningar av skivad ost, allt från tre kilo till större förpackningar för restaurang och storkök, vilket kräver en hel del, säger Jörgen Grauss.

Läs vidare

Ljus prognos för globala marknaden för förpackningsmaskiner

Prognoserna ser ljusa ut för de globala marknaderna för förpackningsmaskiner de närmaste åren. Asien och Stillahavsregionen kommer att behålla den ledning som den har för närvarande. Det framgår av amerikanska PMMI Business Intelligences rapport "2023 World Packaging Machinery”.
pavel-neznanov-w95Fb7EEcjE-unsplashx

Trepak vidareutvecklar sina fyllnings- och kapsyleringsmaskiner

Malmöbaserade Trepak, som tillverkare fyllnings- och kapsyleringsmaskiner, presenterar nu två nyutvecklingar.
Trepakx

Stor vilja att investera i nya förpackningsmaskiner

Det finns en stor vilja att investera i nya förpackningsmaskiner, inte minst i livsmedelsindustrin, men samtidigt finns det en tveksamhet, främst beroende på konjunktur och världsläget. Det konstaterar Stefan Karlsson, försäljningschef på Multivac Sverige.
Stefanx

Revolution säger Ishida om sin nya trågpackare

Första dagen på interpack avtäckte Ishida Europe en trågpackare som företaget hävdar bryter ny mark.
Ishida1

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning