Antalis stärker på den baltiska marknaden

PUBLICERAD: 5 februari 2024
UPPDATERAD: 5 februari
Hervé Poncin, VD för Antalis.

Antalis fortsätter att expandera internationellt och förvärvar nu Pakella med bas i Litauen, en ledande aktör inom distribution av industri- och livsmedelsemballage i Lettland, Litauen och Estland.

Antalis har skrivit under ett bindande avtal för att förvärva Pakella, som specialiserar sig på tillverkning och distribution av industri- och livsmedelsförpackningar till olika affärskunder. Pakella är en ledande förpackningsdistributör i Lettland, Litauen och Estland med en omsättning på 15 miljoner euro år 2023 och 60 anställda tack vare sina tre distributionsplatser.

Avtalet följer gällande villkor, inklusive godkännande från den lettiska konkurrensmyndigheten.

Pakella Group grundades 1996 och är kända för sin design och tillverkning av skräddarsydda industri- och livsmedelsförpackningar. Pakella Group har utvecklat unik och specifik expertis inom olika sektorer under mer än 20 år, särskilt inom livsmedelsindustrin.

Antalis, som redan är väletablerat i Europa, fortsätter att expandera på den globala marknaden för förpackningsdistribution. Efter förvärvet av det portugisiska företaget 100 Metros i början av 2024 kommer Pakella att stärka Antalis’ erbjudande på marknaden för industri- och livsmedelsförpackningar i de baltiska länderna.

Hervé Poncin, VD för Antalis, kommenterar:

– Förvärvet av Pakella är en fantastisk möjlighet som banar väg för Antalis att utvidga vår befintliga förpackningsdistributionsverksamhet i Lettland, Litauen och Estland. Det visar vårt fortsatta engagemang för kunderna i de baltiska länderna efter förvärvet av Hansapakend i Estland 2015.

– Genom att gå med i Antalis kommer Pakella att kunna bredda sitt produktutbud och fortsätta sin utveckling tack vare ett bredare produktsortiment och nya internationella kunder, tillägger Janis Murmanis, styrelsemedlem hos Pakella.

 

Läs vidare

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Rikard Ahlin slutar som vd på Ettiketto AB

Rikard Ahlin slutar som vd för Ettiketto AB och efterträds av Johanna Herstedt. Rikard fortsätter som vd för Ettiketto Group.
ettikettox

På Hunkeler Innovation Days måste leverantörerna samarbeta

Alla jämna årtal är schweiziska Luzern centrum för Hunkeler Innovation Days. Det kanske inte låter så spännande, men det är troligen den mest intressanta platsen för att upptäcka ny teknik och utvecklingstrender inom grafisk produktion.
hunkeler-i-dx

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se