Antalis lanserar smarta förpackningslösningar

PUBLICERAD: 4 februari 2019
UPPDATERAD: 24 januari
Chenette Mortensen visar en liten del av de förpackningslösningar som Antalis tagit fram. På Sign&Print Scandinavia, 5-7 februari står Antalis redo att prata om sitt nya sortiment.

Antalis introducerar ett helt nytt sätt att prata förpackningar. Det nya konceptet heter Smart Packaging Solutions.

– Smart betyder att vi använder våra expertkunskaper, tjänster och produkter för att skapa smarta lösningar så att våra kunder kan effektivisera och bli lönsammare. Det är därför vi kallar det smarta förpackningslösningar, säger Håkan Askenberger, vd för Antalis AB.

–Packaging är sedan många år en stor och växande del av Antalis verksamhet. Packaging finns i 28 länder och har över 56 000 kunder och drygt 5 miljarder kronor i omsättning. Så vi startar inte från scratch. Det nya är nu att vi har ett samlande namn och en samlad strategi för det vi inom Antalis gör inom förpackning, säger Håkan Askenberger.

Paketera produkter

Fredrik Carlsson som är svensk försäljningschef för Packaging säger att förpackningslösningar handlar om tjänster.

– En del ser förpackningar som kartong, plast och papper. För oss handlar det om att paketera våra produkter och tjänster för att öka din transportsäkerhet, minimera pakethantering, minska fraktkostnader. Vi optimerar hela förpackningsbehovet, inte bara produkter, material och maskiner utan den totala lösningen för bästa lönsamhet. Med andra ord hur vi paketerar alla våra produkter som tjänster.

Linda Ternstedt, Marketing Manager Print, Antalis och Fredrik Carlsson, som är svensk försäljningschef för Packaging.

– Vi kan optimera ett företags behov av förpackningar oavsett vilken utmaning du har. Det kan gälla att lyfta varumärket i din webbshop och skapa wow-effekt, anpassa till produktionen, optimera logistikflödet och spara kostnader, samt kompletta emballagelösningar från förpackningar till maskiner, kommenterar Fredrik Carlsson.

Maskiner och produkter

Produkter har företaget redan tidigare erbjudit sina kunder men med skillnaden att det nu heter Master In och sortimentet kompletteras nu med maskiner och produkter.
Om den optimala förpackningen inte finns, så kan Antalis också hjälpa till med att konstruera den med hjälp av egna konstruktörer på sex olika tech design centers runt om i Europa. Kunden presenterar sina utmaningar och vi jobbar ihop med kunden, produktionsfolk, logistik, utvecklare, säljare och kreatörer för att hitta en lösning.

På Scanpack mässan, där konceptet lanserades först i Europa, visade Antalis att de redan hunnit specialkonstruera en lång rad produkter för kunders speciella behov. Men givetvis finns också alla standardförpackningarna.
– Ut till kund erbjuder vi tryck på allt från silkespapper till kartonger. På e-handelskartongen vill du kanske ha tryck på insidan och på silkespapperet som ligger runt de beställda kläderna vill du ha din logga. Allt för att ge rätt totalupplevelse av kvalitet, säger Fredrik Carlsson.

Tre nivåer för olika behov
I det nya Master In konceptet ingår produkter på tre olika nivåer – Access, Performance och Expert. Access är basprodukten som uppfyller de grundläggande kraven. Performance är standardprodukten, som de flesta kunder väljer. Expert är den mer exklusiva varianten.
– Men om du exempelvis ska packa en tung glasvas, så kanske du väljer Expert för att få en kraftigare och mer stryktålig förpackning, förklarar Fredrik Carlsson.

Experter på olika branscher
– Fyrkanten illustrerar boxen. Men den är inte stängd, för vi tänker out of the box och vi lägger in något i boxen, vårt plus, för vi har extra värden, säger Chenette Mortensen, Marketing Manager Packaging, Antalis när hon kommenterar logotypen för det nya förpackningsprogrammet.

Med sitt nya erbjudande följer också att Antalis har experter inom olika branscher. Det gör att de kan rådge inom vitt skilda kompetensområden och både beskriva lagar och regel verk samt delge kunskap kring speciella varor och deras behov. Antalis har definierat sex olika kundgrupper med behov av olika lösningar:

• Effektiv e-handel
• Komplett emballagelösning
• Optimerad logistik
• Produktionsanpassad förpackning
• Förpackningar med wow-effekt
• Säkerhetsbestämmelser och krav

 

Ska växa mer

Antalis har redan en lång rad kunder och köpet av Alos i våras förstärkte givetvis deras närvaro ytterligare och planen är att växa ytterligare. Vi frågar Fredrik Carlsson om hur det ska gå till att växa i en bransch med så mördande konkurrens.

– Alla leverantörer har starka och svaga sidor, även om de säger sig leverera allt. I slutänden finns det alltid något som gör att du väljer oss eller någon annan. Därför jobbar vi väldigt hårt på att utveckla samarbetet med kunden. Vi ska hela tiden följa, analysera och komma med förslag på förbättringar. Vår styrka är att eftersom vi inte har någon egen produktion kan vi ge oberoende rådgivning kring vad som passar kunden bäst utifrån behov och utmaningar framåt.

– När det gäller nya kunder, så får vi dem på flera olika sätt. Bäst är många gånger ringar på vattnet, där en granne berättat att de använder oss och är glada för samarbetet. Vi kan också få nya prospekt på en mässa. Sedan besöker vi och erbjuder en viss lösning.
– Att sätta pris på en produkt, klarar vem som helst. Vi ser hur papper, papp och plast kan användas för att optimera. Det är servicedelen som gör att vi är annorlunda. Smart logistik. Vi frågar oss vilka djupare behov kunden har och hur vi kan tillfredsställa dem. Vi arbetar med Customer Needs som navet i det vi gör. Så det finns många vägar in till Antalis förpackningsdel, avslutar Fredrik Carlsson.

John Rasmussen är konstruktör hos Antalis. Här visar han en del av de förpackningslösningar han tagit fram.

Detta är Antalis Master In förpackningssortiment:

• Papper och kartong
• Skydd och stötdämpning
• Lådor och pallar
• Tejp och förslutning
• Postemballage
• Sträckfilm och plast
• Bandning och klammer
• Maskiner och verktyg
• Påsar och säckar
• Antirostskydd
• Hygien och städmaterial
• Specialemballage
• Service och tjänster

Läs vidare

Ishidas Europes nyckelroll i Maple Leafs jättelika kycklingfabrik

I samarbete med Maple Leaf Foods, en av Kanadas ledande kött- och fjäderfäproducenter, har Ishida Europe spelat en nyckelroll i etableringen av Maple Leaf Foods nyligen öppnade fabrik för kyckling i London, Ontario. Det är en stors satsning värd C$772 miljoner.
Ishida - Maple Leaf 3x

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel. EU-kommissionens beslut är en konsekvens av att Efsa har skärpt sin bedömning av hur mycket bisfenol A man kan få i sig utan risk för hälsan.
Konservburkar

EUBP: ”Bioplast en nyckelfaktor för uppfyllandet av PPWR-förordningen”

Bioplaster kommer att få en allt större framtida betydelse i och med införandet av EU:s förpacknings- och förpackningsavfallsförordning PPWR. Det anser organisationen European Bioplastics (EUBP) och dess VD Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx

Pappersbarriär prisad i hållbarhetstävling

Tetra Pak har mottagit utmärkelsen 'Resource Efficiency' vid Sustainable Packaging News Awards 2024, för sin pappersbaserade innovation inom barriärmaterial.
Mimosa_choco_3d-strawsx

Senaste nytt

Lidl i Storbritannien tar bort designelement som tilltalar barn

I Storbritannien har Lidl beslutat att man tar bort alla designelement som uppskattas av barn på förpackningarna till sina minst hälsosamma, egna varumärken. Det ska vara klart till mitten av året och ska hjälpa föräldrar att handla nyttigare till barnen.
LIDLx

Ishidas Europes nyckelroll i Maple Leafs jättelika kycklingfabrik

I samarbete med Maple Leaf Foods, en av Kanadas ledande kött- och fjäderfäproducenter, har Ishida Europe spelat en nyckelroll i etableringen av Maple Leaf Foods nyligen öppnade fabrik för kyckling i London, Ontario. Det är en stors satsning värd C$772 miljoner.
Ishida - Maple Leaf 3x

Ärlighet varar längst för Gbgt Box

Gbgt Box menar att ärlighet är en nyckel till framgång. För något år sedan vann man ett Guldägg för Atmosphere, en serie förpackningar i varandra, typ den ryska dockan, där man nog beskrev ingående material och förpackningens CO2 generering. Nu kommer nästa serie som man kallar Honest Packaging.
GBGT-321-1-scaledx

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx