Antalis flyttar hem

PUBLICERAD: 2 maj 2019
UPPDATERAD: 24 januari
Antalis samlar allt på ett ställe och har sett till att skapa plats för inspiration.
Från Birger Jarlsgatan till Jordbro industriområde. Med ett skifte i fokus har Antalis flyttat sitt skyltfönster från innerstan till förorten – och världen. 

Antalis showroom, butik, och dummyverkstad, som tidigare låg på Birger Jarlsgatan i Stockholm, har flyttat. Vi tog ett samtal med Hans Jonasson som följde med butiken hem till huvudkontoret och till resten av verksamheten i Jordbro, och Vilhelm Lindman, skandinavisk produktchef för bland annat kreativt- och designpapper, för att se vilka förändringar flytten bär med sig.

I den stora byggnaden i Jordbro industriområde kombineras showroom för storfomatsskrivare och kontor för Antalis anställda i Stockholm. Det är också det svenska huvudkontoret med bland annat kundcenter och centrallager som tjänar hela Skandinavien med över 20 000 artiklar. Nu finns där även showroom och dummyverkstad.

Dummybutiken ligger nu vägg i vägg med papperslagret.
Allt på ett ställe

— Alla möjligheter som fanns inne i butiken i Stockholm finns kvar, men här ute i Jordbro, berättar Hans Jonasson. Han berättar att även om det kanske minskar antalet kunder som spontant kommer in, så finns det fördelar med att ha all verksamhet på samma ställe. Inte minst logistikmässigt – att ha alla papperssortiment tillgängliga omgående istället för att behöva beställa från lager och vänta på leveranser till dagen efter.

— Att vara fysiskt nära resten av företaget hjälper ju så klart mycket i det dagliga. Vårt fokus kommer skifta från privatpersoner, som kanske snarare gick in i butiken, till kunder inom branschen och B2B som har större anledning att åka hit på besök. Då kan vi dessutom visa mer än vad vi kunde på Birger Jarlsgatan. Det är lättare att koppla in andra delar av sortimentet, som produkter och lösningar inom storformat och packaging till exempel.

”Närmare hela landet”

Hans hymlar inte kring det faktum att det är en ekonomisk verklighet som utgör den största delen till flytten av butiken. Han menar att det är så utvecklingen i branschen ser ut, och att det var en prioriteringsfråga. Men det enda som egentligen ändrats i verksamheten är platsen för lokalen.

I och med flytten finns hela sortimentet tillgängligt för dummyverkstaden.

— Vi erbjuder fortfarande rådgivning precis som innan, vi anordnar seminarier för kunder och intressenter som innan. När vårt showroom låg i innerstan så var det ju väldigt mycket ett showroom för Stockholm. Nu känner vi oss närmare hela landet, och arbetar för att skapa ett digitalt ansikte utåt som öppnar upp ett slags showroom för resten av Sverige och Skandinavien.

Vårens nyheter

Väl på plats i det nyinredda showroomet visar Vilhelm Lindman, Skandinavisk produktchef, upp ett par nyheter som kommer ut under våren. Bland annat ett nytt förpackningsmaterial från Lessebo – helinfärgad well tillverkat av premium offsetpapper, där både fluting och liner har samma färg.

— Det är well för finare förpackningar, kan man säga. Den är genomfärgad och mycket tunnare än vanlig well. Det vilket gör den lämplig för primärförpackningar som kräver en snygg och jämn tryckyta och ger dessutom mer stadga än kartong skulle göra. I och med att den är tunnare, att wellen är mindre räfflad, blir heller inte linern lika randig som en standardwell. Wellen går att få i alla möjliga färger, till att börja med kommer vit/vit och svart/svart well finnas på lager hos Antalis.

Kartong för förpackningar

Dessutom visar han Invercote Creato, en premiumkartong med mycket högre ytvikter än standardsortimentet. Även dessa kan användas till primärförpackningar, kanske speciellt mindre serier eftersom dessa kan tryckas i digitalmaskiner. De säljs dessutom i mindre ark, SRA3, vilket leder till mindre pappersspill. Dessa nyheter kommer ut nu under våren och kommer kunna ses på CAP&Design Live Förpackning den 10 maj där Antalis har en egen monter på plats.

I det nya utrymmet finns fortfarande plats för rådgivning och seminarier.
Tillgängligheten gör det lättare att visa kunder precis vad som finns att tillgå.

Läs vidare

Glassigt samarbete med Paristema

Genom ett nytt samarbete mellan glassgiganten Häagen-Dazs och Paramount släpps nu en limiterad glasskollektion signerad illustratören Erica Jacobson. Den nya designen går under namnet Emily in Paris och är inspirerad av Netflix-serien med samma namn. Det skriver Cap&Design.
Hägenx

AI designar Garants mjölkförpackningar

Axfood har låtit en egenutvecklad AI-lösning designa Garants 1,5-liters mjölkförpackningar, som i dagarna når butikshyllorna i hela landet.
axfood

Grönstedts jubileumscognac illustrerar Gamla stan

Grönstedt har försörjt Sveriges cognacsdrickare sedan 1846. För 20:e året i rad lanserar de Le National – en specialutgåva av cognacen som lanseras en gång om året. Förpackningen är något utöver det vanliga.
c1

eNafta minskar plastens koldioxidbildande

Amerikanska Infinium är världens första leverantör av kommersiella volymer av eNafta, ett hållbart drop-in-alternativ till traditionell fossilbaserad nafta. Det gör det möjligt att minska koldioxidgenereringen och att minska skadliga CO2-utsläpp globalt till exempel vid tillverkning av plast.
Borealisx

Senaste nytt

Mobergs Produktkontroll sålt till Sesotec

Det tyska företaget Sesotec GmbH har köpt Mobergs Produktkontroll. De bägge företagen har haft ett samarbete i trettiofem år inom försäljning och service.
mobergsx

Glassigt samarbete med Paristema

Genom ett nytt samarbete mellan glassgiganten Häagen-Dazs och Paramount släpps nu en limiterad glasskollektion signerad illustratören Erica Jacobson. Den nya designen går under namnet Emily in Paris och är inspirerad av Netflix-serien med samma namn. Det skriver Cap&Design.
Hägenx

InterSystem satsar i Finland

Efter framgångsrika etableringar i Norge och Danmark satsar nu InterSystem även i Finland.
Finland_InterSystem palletizerx

Det händer på Scanpack: Varför vi behöver sluta demonisera förpackningsmaterial

Miljöexperten Mark Shayler, som har designat allt från vägar och bostadsområden till apparater, elektronik och förpackningar, delar med sig av sina insikter. Med mottot "det finns inga dåliga material, bara dåliga system", utforskar han orsakerna bakom den nuvarande klimatkrisen. Men framför allt – hur vi kan övervinna den.
mark high resx