Antalis byter vd – strategin ligger fast

PUBLICERAD: 24 april 2018
UPPDATERAD: 24 januari
Håkan Askenberger tar över som vd för Antalis Sverige.

Antalis är inte kända för vd-byten, men nu är det dags. Efter lång och trogen tjänst lämnar Lars Löfgren över till den internationellt erfarne logistikchefen Håkan Askenberger, 51 år. Redan i första intervjun är han tydlig med att strategin ligger fast.

Bevara och stärka positionen inom papper och expandera på förpackning och inom visuell kommunikation är Antalis framtidsrecept. På de två senare områdena dessutom med både hårdvara, förbrukningsmaterial och service. Det är dock inte aktuellt att själva börja trycka förpackningar.
– Nej vi har vi inga planer på att trycka primärförpackningar själva. Vårt mål är att erbjuda smarta förpackningslösningar för transport. Vi har ett etablerat designcentrum i Danmark för hela Skandinavien. Där skräddarsyr vi förpackningslösningar för specifika kundbehov. Dessutom har förvärvet av Alos gett oss ett ännu bredare utbud inom förpackningar och goda möjligheter att skapa optimala lösningar för exempelvis den snabbt växande e-handeln, säger Håkan Askenberger.

– Och det är inte bara inom visual communication som vi även levererar hårdvara. På förpackningssidan förser vi kunden med all utrustning som behövs för att packa. Och där räknar vi med att kunna presentera ytterligare produkter inom kort.

Logistiker

Håkan Askenberger började med att vid Linköpings universitet läsa till civilingenjör med inriktning på industriell ekonomi. I arbetslivet hamnade han snart i grossistverksamhet och där har han hållit sig tills nu.

– Jag har hunnit med många olika branscher både el, stål och tele innan jag kom till Antalis.

Hos Antalis har han ansvarat för logistik. Det gjorde han så bra så att det svenska ansvaret växte till Norden, sedan hela norra Europa och till slut satt rapporterade han till ledningen i Paris med ansvar för logistik i hela världen.

Men nu är det Sverige som gäller. Bara Sverige och fullt fokus som vd för Sverige. Hur känns det att krympa sin värld?

– Jag har jobbat säljnära tidigare och längtade efter att få göra det igen. Jonas Palmgren går samtidigt in i en mer aktiv roll med att utveckla försäljningen och vi har tillsammans ett klart mål att expandera försäljningen i Sverige.
– Jag ser också fram emot att vara ute och träffa kunder, även om min roll framför allt är att sköta och styra företaget. Så jag kommer inte att synas i alla sammanhang ute. Det är Jonas roll.

Skandinavien

Håkan Askenberger uppskattar samarbetet inom Antalis. Han ser fram emot att arbeta närmre med resten av Norden. När jag intervjuar honom sitter han också i Estland, som är en del av det kluster som definieras som norra Europa. Där är Skandinavien en region, medan Finland, Baltikum och Ryssland är en annan. Men båda regioner har en del gemensamma funktioner och samverkan blir allt större.

– Det är självklart att vi ska dra nytta av den kompetens som finns inom hela koncernen. Där har ju jag också haft privilegiet att kunna hämta inspiration från andra ställen i världen. Till exempel har Danmark en väldigt väl utvecklad e-handel inom förpackningar som vi drar lärdomar av och Sydamerika ligger i framkant med ERP för printindustrin.

Stor utmaning

Det är kanske ingen tillfällighet att en logistiker nu utsetts till vd. Det är nämligen inom logistik som mycket av framtidens utmaningar ligger, när företagen inte själva ligger på lager utan lutar sig mot sina leverantörer.

– E-handelsföretagen har ofta svårt att säga hur mycket de kan tänkas behöva av en viss förpackning. Där måste vi vara skickliga på att kalkylera och bedöma, så att vi snabbt kan leverera, samtidigt som vi ju inte kan bygga upp oändliga buffertlager. Det är ett exempel på hur service och tjänster är en allt viktigare del av vårt erbjudande, och så vi adderar värde till våra kunder.

– Nyckeln är att hela tiden vara kundnära. Att lyssna på kunden och att följa kunden. Det är detta DNA som finns i Antalis och det är vår styrka. En platt organisation som hela tiden följer sina kunder. Dessutom en partner som investerar i att hänga med i utveckling och innovation vad gäller logistik, liksom service och produktutveckling. Vi vill utmana och utveckla våra kunder vilket också behövs i vår bransch.

– Och det är också detta som är den gemensamma nämnaren, även om vi arbetar i de tre segmenten papper, förpackning och visual communication om:

– Vi vill ses på samma sätt oavsett vad – en seriös partner som du kan lita på och som sätter kundens affär främst.

Läs vidare

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Premiär för läkemedelsflaskor av delvis biobaserad PET

Finska UPM Biochemicals har tillsammans med två andra företag ingått ett partnerskap med avsikt att producera världens första läkemedelsflaskor som är tillverkade av delvis träbaserad PET. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biopet-topp-2x

Nytt cirkulärt förpackningsmaterial med gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial? Ranpak lanserar nu en lösning för void fill där gräs är en del av råvaran.
Grasspaperx

Metsä Group påbörjar försäljningen av Muoto i Sverige – en ny förpackningsprodukt av träfiber

Metsä Groups nya förpackningsvarumärke Muoto finns nu tillgängligt för testkunder i Sverige som letar efter alternativ till plastförpackningar.
Metsä_Muoto_Package2323x

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker