Produkter från Amazon.se kommer nu att levereras i tillverkarens originalförpackning, med adresslappen direkt på förpackningen.
Inget extra emballage kan innebära att försändelser är lättare, vilket kan leda till minskade leveransutsläpp per förpackning, och innebär även att kunder inte behöver återvinna en extra Amazon-kartong eller papperspåse.
Amazon börjar nu sända produkter till kunder i Sverige utan extra distributionsförpackning för leverans. Förpackningsprogrammet uppmuntrar säljpartners att packa sina produkter i lättöppnade förpackningar som är återvinningsbara och redo att skickas till kunder utan ytterligare Amazon-emballage. När produkterna skickas adderas endast en adressetikett.
Sedan 2015 har Amazon minskat vikten på distributionsförpackningar per försändelse med i genomsnitt fyrtioen procent och minskat förbrukningen med över två miljoner ton förpackningsmaterial globalt.
Gulfem Toygar, Sverigechef för Amazon säger:
– Våra kunder vill att produkterna de köper på Amazon.se ska komma fram snabbt och säkert, med minimalt med emballage att återvinna. Idén bakom vårt nya förpackningsprogram i Sverige är att eliminera extra emballage helt och hållet, och enbart lägga till en extra papperspåse eller kartong när det är nödvändigt för att skydda produkten. Vi är glada över att rulla ut det här initiativet och hoppas att våra kunder kommer att uppskatta fördelarna med mindre förpackningsmaterial.
Tusentals produkter
Tusentals produkter, däribland kökstillbehör, sportutrustning och kontorsmaterial, har valts ut till programmet. Var och en av produkterna har klarat rigorösa falltester för att säkerställa att de kan nå kunderna tryggt och säkert i sin originalförpackning. Om produkten uppfyller kraven visas ett meddelande under utcheckningen som förklarar att den levereras i en förpackning som ”visar vad som finns inuti”.
– Ibland föredrar kunder att lägga till en förpackning, exempelvis om det är en present till en familjemedlem som bor i samma hushåll. Vi vill självklart inte förstöra dessa överraskningar. Därför kan kunder i många fall be om extra leveransförpackning genom att välja ’Dölj som finns inuti’, säger Gulfem Toygar.
Maskininlärning
Amazon arbetar med varumärken som Procter & Gamble för att utforma och testa förpackningar till deras produkter, inklusive Pampers och Swiffer, för att de ska kunna skickas utan extra distributionsförpackningar. När extra förpackningar behövs använder Amazon maskininlärning för att hjälpa kunderna att välja smarta förpackningar som passar, använder så lite material som möjligt och skyddar beställningen hela vägen fram till dörren.