
Amazon slutar att packa produkter i engångsplastpåsar i det svenska distributionsledet. E-handelsföretaget väljer istället att gå över till papperspåsar och pappkuvert.
Beslutet att gå över till papperspåsar och pappkuvert är ett led i ett pågående arbete mot mer hållbara förpackningar inom Amazon. Det skriver företaget i ett pressmeddelande.
Övergången från plast till papper avser det svenska distributionsledet för produkter som säljs via Amazon samt tredjepartssäljare som använder Fulfilment by Amazon.
Enklare att återvinna
Fördelarna, enligt Amazon är att papperspåsar och pappkuvert består av en högre andel återvunnet material, är enkla att återvinna och mer skrymmande i transporterna än traditionella pappkartonger.

– Vi har gjort förändringar som gjort det möjligt för oss att ta bort engångsplastpåsar i Sverige. Våra kunder märker redan av fler leveranser med återvinningsbara papperspåsar och pappkuvert, och vi kommer fortsätta att innovera och hitta sätt att använda mer hållbara förpackningar, säger Gulfem Toygar, Amazons landschef i Sverige.
Minskat med 36 procent
Enligt företaget har de sedan 2015 minskat den totala vikten på emballage per leverans med mer än 36 procent. Det handlar om en reducerad mängd använt förpackningsmaterial som uppgår till cirka en miljon ton och som motsvarar omkring två miljarder pappkartonger.