Aluminiumfritt barriärmaterial till dryckesförpackningar

PUBLICERAD: 25 januari 2022
UPPDATERAD: 24 januari
SIG lanserar nytt för aseptiska vätskeförpackningar. Foto. Pressbild

Världens första aluminiumfria barriärmaterial. Så låter det när schweiziska SIG lanserar Signature Evo för förpackningar av aseptisk vätskekartong.

Tillverkarens nya återvinningsbara barriärmaterial heter Signature Evo, ett komplement till tidigare material, anpassat för aseptiska vätskekartongförpackningar och fler syrekänsliga produkter så som mjölk, juicer och andra fruktdrycker. Sådana produkter kan förpackas under lång tid utan att de behöver förvaras kylda.

För fler produkter

Ali Kaylan, innovationsdirektör på SIG, säger i ett pressmeddelande att han är glad att de kan nå ut till kunderna med förpackningslösningar med lågt avtryck till fler kategorier och fler konsumenter runt om i världen.

– Genom att utöka vår Signature-portfölj med Signature Evo, som är världens första aluminiumfria förpackningsmaterial med fullt barriärskydd för aseptiska kartongförpackningar, tar vi nästa steg i vår aluminiumfria resa och understryker vår position som branschledare inom hållbara innovationer”, säger Ali Kaylan.

Förpackning i portionsformat

Med det nya barriärmaterialet täcker företaget in fler mat- och dryckeskategorier. Till en början  kommer Signature Evo att användas i SIG combiblocMini, en vätskekartongförpackning i portionsformat.

Läs vidare

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Norskt företag först med Liplids locklösning

Nu är den första kunden för Liplids nya, fiberbaserade lock för drycksmuggar offentlig. Det blev ett norskt företag som är först ut.
4D2B350Ex

Gin i ståpåse sparar miljö och pengar enligt tillverkaren

Den brittiska ginproducenten 6 O`Clock Gin har lanserat en ståpåse för sitt varumärke London Dry. Bra för miljö och ekonomin säger man.
ginx

H-trycks satsning bär frukt: ”Ännu fler storlekar och olika varianter”

Tryckeriet i Markaryd har investerat stort för att utveckla maskinparken för att bredda produktsegmentet inom muggar och bägare med lock. I år ska satsningen visas upp för de stora massorna på mässor i Skandinavien.
H-tryck

Senaste nytt

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432

EFI tänker utanför boxen – lanserar unikt system för tryck på wellpappförpackningar

På Drupa presenterade EFI en lösning tillsammans med Packsize för personaliserat fullfärgstryck på wellpappförpackningar.
EFI-3-1536x1024

Åtta45 förvärvar By Wind och GBGT Box

Tryckeriet By Wind och förpackningsföretaget GBGT Box blir en del av Åtta45. En expansion som ska utöka bolagets produktionskapacitet inom både tryck och förpackning.
Atta45-ver-2-1536x1024

Drupa 2024 lockade betydligt färre besökare än förväntat

När Drupa öppnade dörrarna för några veckor sedan var det åtta år sedan mässan arrangerades senast. En pandemi kom emellan. Nu har besökssiffrorna kommit och de var säkert en besvikelse för Messe Düsseldorf.
Eingänge, entrance