Albert Heijn i Holland först med förpackningar av PEF

PUBLICERAD: 6 december 2023
UPPDATERAD: 7 december
Marit van Egmond på Albert Heijn och Tom van Aken på Avantium delar en flaska fruktjuice som snart kommer att göras av PEF.Avantium. Bild: Avantium

PEF är ett bioplastmaterial som det pratats om länge. Nu har är det snart dags att kommersialisera materialet. Tidigt ute att använda det i en förpackning blir supermarketkedjan Albert Heijn.

Nederländska Avantiums helt växtbaserade och cirkulära material PEF (polyetylenfuranoat) kan användas för olika former av förpackningar. Refresco, global oberoende leverantör av dryckeslösningar kommer att producera Albert Heijns nya fruktjuiceflaska gjord av materialet. Det är den första PEF-applikationen som introduceras i Albert Heijns butiker, när Avantiums kommersiella anläggning för PEF är i drift. Albert Heijn är också den första stormarknadskedjan i världen som introducerar PEF-förpackningar för egna märkesvaror.

Avantiums PEF är en etthundra procent växtbaserad och helt återvinningsbar polymer med ett brett utbud av applikationer inklusive flaskor och förpackningar, filmer och textilier. PEF har överlägsna barriäregenskaper, vilket förlänger hållbarheten för drycker och livsmedel. Avantium bygger för närvarande världens första kommersiella anläggning i Delfzijl för 5 kiloton FDCA (furandikarboxylsyra), den viktigaste byggstenen för PEF, med kommersiell produktion som förväntas starta under andra halvan av 2024. Därefter kommer PEF-produktionen att skalas upp ytterligare till anläggningar på 100 kiloton och mer för storskalig produktion av FDCA och PEF genom tekniklicensiering.
Tom van Aken, VD för Avantium, är nöjd med partnerskapet med Albert Heijn.

– Vi är stolta över att Albert Heijn är den första stormarknadskedjan som börjar använda PEF för förpackningar. Med Albert Heijn som partner kan Avantium skala upp och expandera PEF-värdekedjan ytterligare för att möta den växande globala efterfrågan på cirkulära och förnybara materiallösningar. Det är vad materialövergången handlar om: att säkerställa att konsumenter kan få tillgång till hållbara och innovativa produkter i kommersiell skala.

– Som leverantör av dryckeslösningar letar vi ständigt efter innovativa sätt att producera läskedrycker, fruktjuicer och andra drycker. Att minska, återvinna och göra förpackningar mer hållbara är en viktig del av vår strategi. Med PEF kan vi erbjuda en alternativ hållbar förpackningslösning till våra kunder. Vi är därför glada över att Refresco, Avantium och Albert Heijn nu arbetar tillsammans för att få ut denna nya fruktjuiceflaska på marknaden, kommenterar Alexander van Assouw, VD för Refresco Benelux.

Senaste nytt

Tetra Pak och Artek Solutions letar användning för PolyAl

Tetra Pak har inlett ett samarbete med det svenska  företaget Artek Solutions för att utforska nya användningsområden för PolyAl – det plast- och  aluminiummaterial som återvinns från dryckeskartonger. Målet är att skapa högpresterande  industriella produkter med lång livslängd genom att kombinera PolyAl med andra återvunna  material.
Artek_Tetra Pak
Tetra Pak och Artek Solutions letar användning för PolyAl

Första biobaserade smältlimmet som klarar återvunna förpackningar och frysgrader

Kiilto lanserar det första nästan helt biobaserade smältlimmet för återvunna förpackningar. Limmet fungerar för återvunna förpackningar och tål frysning.
Kiiltox
Första biobaserade smältlimmet som klarar återvunna förpackningar och frysgrader

Metsä Board fortsätter anpassa sig till en svag kartongmarknad

Metsä Board har tidigare lanserat ett kostnadsbesparings- och lönsamhetsförbättringsprogram värt cirka 200 miljoner euro. Som en del av programmet inledde företaget den 7 oktober 2025 förhandlingar om verksamhetsförändringar som omfattar hela personalen i företagets verksamhetsländer. Det blev en handfull färre uppsägningar i Finland än förväntat. 
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsätter anpassa sig till en svag kartongmarknad

Två svenska vinnare i Sustainable Awards

I veckan har konferensen Sustainable Packaging Summit arrangerats av tidningen Packaging Europe. Det är en globalt ledande konferens på temat som i år hölls i holländska Utrecht. I samband med konferens tillkännagavs även vinnarna i de olika kategorierna i tävlingen Sustainable Awards, och två svenska företag fanns med bland dem.
BOCx
Två svenska vinnare i Sustainable Awards

Läs vidare

Metsä Board fortsätter anpassa sig till en svag kartongmarknad

Metsä Board har tidigare lanserat ett kostnadsbesparings- och lönsamhetsförbättringsprogram värt cirka 200 miljoner euro. Som en del av programmet inledde företaget den 7 oktober 2025 förhandlingar om verksamhetsförändringar som omfattar hela personalen i företagets verksamhetsländer. Det blev en handfull färre uppsägningar i Finland än förväntat. 
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsätter anpassa sig till en svag kartongmarknad

Två svenska vinnare i Sustainable Awards

I veckan har konferensen Sustainable Packaging Summit arrangerats av tidningen Packaging Europe. Det är en globalt ledande konferens på temat som i år hölls i holländska Utrecht. I samband med konferens tillkännagavs även vinnarna i de olika kategorierna i tävlingen Sustainable Awards, och två svenska företag fanns med bland dem.
BOCx
Två svenska vinnare i Sustainable Awards

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin