Agfa har tidigare meddelat att de har för avsikt att sälja sin offsetdivision till kapitalfonden Aurelius Group. På en presskonferens förklarade de tillsammans med ett antal inbjudna specialister vad de tänker om framtiden.
Agfa tillkännagav redan 2021 att offsetdelen i verksamheten skulle läggas i ett eget bolag. Nu har de meddelat att Agfa Offset Solutions kommer att säljas till Aurelius Group med sedvanliga reservationer.
Offset Solutions står för en betydande del av Agfas totala intäkter. Inte mindre än 43 procent kommer från den snart sålda enheten. Bedömningen är dock att det krävs ett betydande kapitaltillskott för att skapa den nödvändiga utvecklingstakten om de ska behålla sin position som en av marknadsledarna inom prepress till offset. Agfa vill använda dessa resurser på sina tre andra tillväxtsegment: Digital Print & Chemicals, Radiology Solutions och Healthcare IT.
Aurelius Group motiverar sitt köp med att det passar bra in i deras portfölj där de fokuserar på offset till en växande marknad: förpackningar. Agfa säger att de säljer 95 miljoner m2 ctp-plåtar (Computer to Plate) per år i mer än 75 länder. Plåtarna tillverkas i tre fabriker.
Växande förpackningsmarknad
Även om många kommer att tycka att det är riskabelt att kasta sig in på offsetmarknaden säger Sean Smyth från analysföretaget Smithers att det finns många anledningar till optimism för offsetmarknaden inom förpackningssektorn.
Han förklarar att förpackningsmarknaden ökar eftersom det blir fler och fler människor och hushåll. Dessutom ökar värdet på förpackningarna eftersom man tänker allt mer på själva upplevelsen. Båda trenderna verkar inte förändras under de kommande åren.
Sean Smyth uppskattar att värdet på tryckta förpackningar år 2022 kommer att vara runt 92,8 miljarder euro och att under de kommande fem åren kommer det att stiga till cirka 101 miljarder euro. Så det är en enorm marknad. Offsetandelen uppgår till cirka 20 procent och förväntas vara i stort sett oförändrad de kommande fem åren.
Men är det inte det digitala som tar över, tänker du kanske? Och ja, värdet på digitalt producerade förpackningar förväntas öka från cirka 8 procent till 11 procent 2027, men utgör fortfarande en blygsam del av den totala förpackningsmarknaden. Marknaden för offsettryckta förpackningar är gigantisk och kommer att fortsätta vara det de kommande fem åren.
Bred portfölj av plåtar
Agfa uppskattar själv att de har cirka 25-30 procent av den globala ctp-volymen. Men de flesta plåtarna säljs i dag på den kommersiella tryckmarknaden. Agfas ctp-portfölj består av produkterna Elite Pro, Elite Eco, Adamas och Eclipse, som är konventionella lågkemi- och kemikaliefria samt framkallningsfria plåtar. Med det breda sortimentet kan de möta enskilda kunders behov och leverera just den plåt som passar in i kundens produktionsmiljö.
På mjukvarusidan har de ett antal lösningar för att underbygga sitt ECO3-koncept som handlar om ekonomi, hållbarhet och användarvänlighet (economy, ecology and extra convenience). Det gäller till exempel standardiseringsmjukvaran PressTune, som säkerställer att utskriftskvaliteten bibehålls från början till slut och oavsett maskiner och produktionsplatser. Det gäller InkTune, som minskar bläckförbrukningen för att uppnå färgbesparingar, kortare inkörningstid, färre pappersproblem och snabbare torkning. Deras egenutvecklade Spiral-raster och SolidTune har samma mål, vilket tillsammans med InkTune kan ge en märkbar besparing på färgförbrukningen.
De senaste åren har Agfa också varit särskilt aktiva inom utvecklingen av robotar för den grafiska industrin. Det gäller hanteringen av ctp-plåtar för större produktionsenheter. De har hittills gjort sex installationer i Europa varav tre i Danmark. Kenneth Rasmussen, som är ansvarig för försäljningen i Norden och Baltikum, är förstås nöjd med att de på så sätt nästan blivit ett kompetenscentrum för framförallt robotinstallationer.
Vad händer med Agfa-namnet? Agfa säger på konferensen att de olika produkterna kommer att behålla sina välkända namn, som InkTune, Eclips och så vidare. Men att det övergripande varumärket kommer att få ett nytt namn och därmed inte längre heta Agfa. Det är dock ännu inte bestämt vilket varumärke produkterna kommer att marknadsföras under i framtiden.
Text: Søren Winsløw, Sign&Print + Packnews, Danmark