Agfa säkrar offsetdelen via försäljningen till Aurelius Group

PUBLICERAD: 20 januari 2023
UPPDATERAD: 31 januari

|Det finns många anledningar till optimism för offsetmarknaden inom förpackningssektorn enligt Sean Smyth från Smithers.||Skärmdump från en video om en robotinstallation i Danmark.

Agfa har tidigare meddelat att de har för avsikt att sälja sin offsetdivision till kapitalfonden Aurelius Group. På en presskonferens förklarade de tillsammans med ett antal inbjudna specialister vad de tänker om framtiden.

Agfa tillkännagav redan 2021 att offsetdelen i verksamheten skulle läggas i ett eget bolag. Nu har de meddelat att Agfa Offset Solutions kommer att säljas till Aurelius Group med sedvanliga reservationer.

Offset Solutions står för en betydande del av Agfas totala intäkter. Inte mindre än 43 procent kommer från den snart sålda enheten. Bedömningen är dock att det krävs ett betydande kapitaltillskott för att skapa den nödvändiga utvecklingstakten om de ska behålla sin position som en av marknadsledarna inom prepress till offset. Agfa vill använda dessa resurser på sina tre andra tillväxtsegment: Digital Print & Chemicals, Radiology Solutions och Healthcare IT.

Aurelius Group motiverar sitt köp med att det passar bra in i deras portfölj där de fokuserar på offset till en växande marknad: förpackningar. Agfa säger att de säljer 95 miljoner m2 ctp-plåtar (Computer to Plate) per år i mer än 75 länder. Plåtarna tillverkas i tre fabriker.

Växande förpackningsmarknad

Även om många kommer att tycka att det är riskabelt att kasta sig in på offsetmarknaden säger Sean Smyth från analysföretaget Smithers att det finns många anledningar till optimism för offsetmarknaden inom förpackningssektorn.

Han förklarar att förpackningsmarknaden ökar eftersom det blir fler och fler människor och hushåll. Dessutom ökar värdet på förpackningarna eftersom man tänker allt mer på själva upplevelsen. Båda trenderna verkar inte förändras under de kommande åren.

Det finns många anledningar till optimism för offsetmarknaden inom förpackningssektorn enligt Sean Smyth från Smithers.

Sean Smyth uppskattar att värdet på tryckta förpackningar år 2022 kommer att vara runt 92,8 miljarder euro och att under de kommande fem åren kommer det att stiga till cirka 101 miljarder euro. Så det är en enorm marknad. Offsetandelen uppgår till cirka 20 procent och förväntas vara i stort sett oförändrad de kommande fem åren.

Men är det inte det digitala som tar över, tänker du kanske? Och ja, värdet på digitalt producerade förpackningar förväntas öka från cirka 8 procent till 11 procent 2027, men utgör fortfarande en blygsam del av den totala förpackningsmarknaden. Marknaden för offsettryckta förpackningar är gigantisk och kommer att fortsätta vara det de kommande fem åren.

Bred portfölj av plåtar

Agfa uppskattar själv att de har cirka 25-30 procent av den globala ctp-volymen. Men de flesta plåtarna säljs i dag på den kommersiella tryckmarknaden. Agfas ctp-portfölj består av produkterna Elite Pro, Elite Eco, Adamas och Eclipse, som är konventionella lågkemi- och kemikaliefria samt framkallningsfria plåtar. Med det breda sortimentet kan de möta enskilda kunders behov och leverera just den plåt som passar in i kundens produktionsmiljö.

På mjukvarusidan har de ett antal lösningar för att underbygga sitt ECO3-koncept som handlar om ekonomi, hållbarhet och användarvänlighet (economy, ecology and extra convenience). Det gäller till exempel standardiseringsmjukvaran PressTune, som säkerställer att utskriftskvaliteten bibehålls från början till slut och oavsett maskiner och produktionsplatser. Det gäller InkTune, som minskar bläckförbrukningen för att uppnå färgbesparingar, kortare inkörningstid, färre pappersproblem och snabbare torkning. Deras egenutvecklade Spiral-raster och SolidTune har samma mål, vilket tillsammans med InkTune kan ge en märkbar besparing på färgförbrukningen.

Skärmdump från en video om en robotinstallation i Danmark.

De senaste åren har Agfa också varit särskilt aktiva inom utvecklingen av robotar för den grafiska industrin. Det gäller hanteringen av ctp-plåtar för större produktionsenheter. De har hittills gjort sex installationer i Europa varav tre i Danmark. Kenneth Rasmussen, som är ansvarig för försäljningen i Norden och Baltikum, är förstås nöjd med att de på så sätt nästan blivit ett kompetenscentrum för framförallt robotinstallationer.

Vad händer med Agfa-namnet? Agfa säger på konferensen att de olika produkterna kommer att behålla sina välkända namn, som InkTune, Eclips och så vidare. Men att det övergripande varumärket kommer att få ett nytt namn och därmed inte längre heta Agfa. Det är dock ännu inte bestämt vilket varumärke produkterna kommer att marknadsföras under i framtiden.

Text: Søren Winsløw, Sign&Print + Packnews, Danmark

Senaste nytt

Site Zero certifierat för spårbarhet av återvunnen plast

Svensk Plaståtervinning är den första sorteringsaktören på den europeiska marknaden som uppfyller kraven för RecyClass-certifiering av återvunnen plast för livsmedelskontakt.
Foto: Peter Holgersson AB
Site Zero certifierat för spårbarhet av återvunnen plast

Sverige sätter världsrekord i återvinning

Sverige kan nu titulera sig som världbäst på återvinning. Den 1 november samlades över 50 kilo tomma dryckeskartonger in under en timme i Solna, vilket resulterade i en Guinness Worlds Records-titel. Världsrekordet arrangerades av Oddlygood i samarbete med kreatören Liam Kalevi.
Carina
Sverige sätter världsrekord i återvinning

Wellpapp blir ny delmässa på Fespa nästa år

I maj nästa år hålls Fespa. Mässan har temat ”The place for experts” som ska betona Fespa som global mötesplats för expertis, affärsutveckling inom tryck och visuell kommunikation. I veckan presenterades två nya delmässor som kommer lanseras i Barcelona.
neil-felton-ceo-fespa-e1602838208704
Wellpapp blir ny delmässa på Fespa nästa år

Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

För drygt tre år sedan tillträdde Marie Samuelsson som vd för Ecolean. Nu kliver hon av och ersätts av Thomas Hultin.
ecolean-aus-pida-utvald
Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

Läs vidare

Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

För drygt tre år sedan tillträdde Marie Samuelsson som vd för Ecolean. Nu kliver hon av och ersätts av Thomas Hultin.
ecolean-aus-pida-utvald
Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

EOC Group stärker sin Adhesives-division i Europa med två personaltillsättningar

EOC Group har genomfört två personalförstärkningar inom sin Adhesives-division, vilket markerar ett viktigt steg i företagets fortsatta tillväxt och strategiska expansion för limverksamheten i Europa. Dessutom har företaget ISCC Plus certifierats.
EOC1x
EOC Group stärker sin Adhesives-division i Europa med två personaltillsättningar

Elopak växer med rekordfart i USA

Elopak planerar att utöka kapaciteten vid sin anläggning i Little Rock i den amerikanska delstaten Arkansas genom att lägga till en tredje produktionslinje. Anläggningen växer med rekordfart.
Elopak usax
Elopak växer med rekordfart i USA

Avskogningsförordningen, EUDR – byråkrati när det är som sämst

Synpunkterna i den här texten är artikelförfattarens. Henric Wahlgren är Sustainability Manager på PacsOn och kommenterar här EUDR, avskogningsförordningen inom EU.
christian-buehner-SquQa9FdmOg-unsplashx
Avskogningsförordningen, EUDR – byråkrati när det är som sämst