Agfa på väg att sälja offsetdelen

PUBLICERAD: 31 augusti 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Agfa satsar framåt på inkjet och digitaltrycksmaskiner för bland annat skylt-, display-, och förpackningsmarknaden. Foto: Arkivbild

Agfas transformation fortsätter. Företagets grafiska verksamhet går mot att bli helt digital och nu står det klart att offsetdivisionen står nära en försäljning.

Agfa-Gevaert-koncernen har undertecknat ett avtal med Aurelius-koncernen om aktieköp av divisionen Offset Solutions. Agfa har genom åren varit en global leverantör till offsettryckeribranschen med sina tryck- och prepresslösningar. Bland kunderna finns allt från civiltryckerier och tidningstryckerier till förpackningsföretag. Nu ser det alltså ut som en försäljning är nära förestående.

Satsar på digitaltryck

Packnorth har tidigare rapporterat om Agfas satsning inom inkjet och förvärvet av Inca Digital Printers. Pascal Juéry, vd för Agfa-Gevaert-koncernen, säger i ett pressmeddelande att den förväntade försäljningen av affärsverksamheten Offset Solutions är ett viktigt steg i Agfas pågående omvandlingsprocess.

– Det kommer att göra det möjligt för oss att öka vårt fokus på våra tillväxtverksamheter, vilket är avgörande för vår framtida framgång på våra marknader. Efter att ha undersökt alla alternativ anser vi att den föreslagna transaktionen är den bästa möjliga lösningen för alla intressenter: de anställda som arbetar inom divisionen, kunderna inom offsetindustrin och våra aktieägare.

I början av 2023

Enligt villkoren i avtalet skulle Aurelius-koncernen förvärva Offset Solutions-divisionen till ett företagsvärde på 92 miljoner euro (drygt 980 miljoner svenska kronor), med förbehåll för sedvanliga justeringar av rörelsekapital och finansiell nettoskuld samt avdrag för minoritetsandelar och nettopensionsskulder.

Båda parter strävar efter att slutföra transaktionen under det första kvartalet 2023.

Läs vidare

Så spar mejerijätten Arla trettiotvå ton plast om året

”Med kombinationen papper och plast sparar Arla 32 ton plast om året”. Det var rubriken i ett nyhetsinslag på Packnews.se under våren. Frågan var om kombinationen av material var ett bättre val än enbart plast? Vi uttryckte viss tveksamhet, men nu vet vi att det stämmer, efter ett samtal med Helge Steg, vd på Arta Plast, företaget som tillverkar FiberCup, förpackningslösningen som det handlar om.
Förpackningarx

Heidelberg vill förlösa din potential

Det blir världspremiär för den nya generationen av Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen ska möjliggöra autonomt tryck även inom förpackningsproduktion.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Världspremiär på drupa för Xeikons nya etikettpress

Xeikon kommer att ha en världspremiär på drupa 2024. Det är en etikettpress som trycker med en, ny, egenutvecklad bläckserie.
Untitled Design - 1

Xeikon visar innovationer inom nyckelsegment på Drupa

Xeikon, som är en del av Flint Group, erbjuder digitala lösningar för såväl den grafiska industrin som förpackningsbranschen. På Drupa visas de senaste innovationerna inom dessa segment.
SV-kollage-1536x1024x

Senaste nytt

SIA Glass ska spara 16 ton plast per år

SIA Glass presenterar en ny förpackning för sina strutar i flerpack. Genom att plastfolien som tidigare skyddade glassen ersätts med ett lock på toppen av struten, ska 16 ton plast sparas varje år.
Ny-forpackning-flerpack

Metsä Group påbörjar försäljningen av Muoto i Sverige – en ny förpackningsprodukt av träfiber

Metsä Groups nya förpackningsvarumärke Muoto finns nu tillgängligt för testkunder i Sverige som letar efter alternativ till plastförpackningar.
Metsä_Muoto_Package2323x

Finsk innovation: Förpackningspapper med fett- och syresäker bioplastbarriär

Den finska skogs- och papperskoncernen UPM har tillsammans med amerikanska Eastman utvecklat ett nytt förpackningspapper för livsmedel. Materialet är försett med en fett- och syresäker barriär, tillverkad av cellulosabaserad bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biobarrier-toppx

Walki i strategiskt samarbete för att utveckla nedbrytbara livsmedelsförpackningar

Walki har ingått ett strategiskt partnerskap med det franska start-up företaget Lactips för att skapa helt biologiskt nedbrytbara, plastfria livsmedelsförpackningar med hjälp av naturliga polymerer.
walki_teabag_chocolate-bar_Lactipsx