Affären i hamn – nya namnet blir Syntegon

PUBLICERAD: 27 januari 2020
UPPDATERAD: 24 januari

Boschs tidigare division med inriktning på process- och förpackningsindustrin har sålts och blir ett fristående bolag.

Boschs affärsområde Bosch Packaging Technology har flutit på fram till slutet av förra året. Nu blir divisionen istället ett fristående företag, Syntegon Technology, med huvudkontor i tyska Waiblingen. Företagets affärsfokus är intelligenta och hållbar tekniker för läkemedels- och livsmedelsindustrin och handlar till stor del om förpackningsmaskiner. Ett utökat tjänste- och serviceutbud blir företagets strategi framåt, skriver Syntegon Technology i ett pressmeddelande.

Syntegon Technologys styrelseordförande Stefan König.
Affären klar vid årsskiftet

Företaget sysselsätter 6 100 anställda på fler än 30 platser i världen. Försäljningssiffrorna för 2019 uppgick till 1,3 miljarder euro. Det var i  juni 2019 som Bosch avslöjade sina planer på att sälja affärsområdet med förpackningsmaskiner som ett fristående bolag. Affären med den nya ägaren, kapital- och investeringsföretaget CVC Capital Partners, genomfördes i sin helhet 2 januari 2020.

– CVC är mycket glada över att se affären genomförd enligt plan. Syntegon Technology har en stark närvaro i många marknadssegment, stor teknisk kunskap och innovativ kraft. Vi vill bygga vidare på dessa styrkor tillsammans med ledningen och hela arbetsstyrkan, säger Marc Strobel på CVC Capital Partners i ett pressmeddelande.

”150 års erfarenhet”

Syntegons styrelseordförande Stefan König:

– Vi bygger vidare på 150 års erfarenhet och de 64 000 maskiner som våra kunder använder, och driver nya affärsmöjligheter. Nu, mer än någonsin tidigare, arbetar vi med intelligenta och hållbara tekniker och samarbetar med våra affärspartner i verklig anda av partnerskap.

Båda parterna har sedan tidigare meddelat att köpesumman avseende försäljningen inte kommer att avslöjas.

 

Läs vidare

Ishidas Europes nyckelroll i Maple Leafs jättelika kycklingfabrik

I samarbete med Maple Leaf Foods, en av Kanadas ledande kött- och fjäderfäproducenter, har Ishida Europe spelat en nyckelroll i etableringen av Maple Leaf Foods nyligen öppnade fabrik för kyckling i London, Ontario. Det är en stors satsning värd C$772 miljoner.
Ishida - Maple Leaf 3x

AI-programmerade robotar förenklar och påskyndar processer

Artificiell intelligens (AI) kanske inte är ett universalmedel för de nuvarande kraven inom förpackningsindustrin, men när den används på ett klokt sätt kan den avsevärt förenkla och påskynda processer. Som en drivkraft för innovation har förpackningsmaskintillverkaren Schubert undersökt potentialen hos AI i flera år och har utvecklat nya teknologier för robotassisterade förpackningslösningar.
Schubert Marketing

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Undercamfunktion på fler av Zünds skärbord

Zünd lanserar ett nytt system för lastning av material som inkluderar både det integrerade registreringssystemet Undercam och en bordsförlängare.
BLE_UNDERCAM_Pressebild-1536x1024x

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024