Affären i hamn – nya namnet blir Syntegon

PUBLICERAD: 27 januari 2020
UPPDATERAD: 24 januari

Boschs tidigare division med inriktning på process- och förpackningsindustrin har sålts och blir ett fristående bolag.

Boschs affärsområde Bosch Packaging Technology har flutit på fram till slutet av förra året. Nu blir divisionen istället ett fristående företag, Syntegon Technology, med huvudkontor i tyska Waiblingen. Företagets affärsfokus är intelligenta och hållbar tekniker för läkemedels- och livsmedelsindustrin och handlar till stor del om förpackningsmaskiner. Ett utökat tjänste- och serviceutbud blir företagets strategi framåt, skriver Syntegon Technology i ett pressmeddelande.

Syntegon Technologys styrelseordförande Stefan König.
Affären klar vid årsskiftet

Företaget sysselsätter 6 100 anställda på fler än 30 platser i världen. Försäljningssiffrorna för 2019 uppgick till 1,3 miljarder euro. Det var i  juni 2019 som Bosch avslöjade sina planer på att sälja affärsområdet med förpackningsmaskiner som ett fristående bolag. Affären med den nya ägaren, kapital- och investeringsföretaget CVC Capital Partners, genomfördes i sin helhet 2 januari 2020.

– CVC är mycket glada över att se affären genomförd enligt plan. Syntegon Technology har en stark närvaro i många marknadssegment, stor teknisk kunskap och innovativ kraft. Vi vill bygga vidare på dessa styrkor tillsammans med ledningen och hela arbetsstyrkan, säger Marc Strobel på CVC Capital Partners i ett pressmeddelande.

”150 års erfarenhet”

Syntegons styrelseordförande Stefan König:

– Vi bygger vidare på 150 års erfarenhet och de 64 000 maskiner som våra kunder använder, och driver nya affärsmöjligheter. Nu, mer än någonsin tidigare, arbetar vi med intelligenta och hållbara tekniker och samarbetar med våra affärspartner i verklig anda av partnerskap.

Båda parterna har sedan tidigare meddelat att köpesumman avseende försäljningen inte kommer att avslöjas.

 

Läs vidare

Enkelt att uppskatta friktionskoefficienten med nytt verktyg

Ett nytt verktyg ger förpackningsmaskinoperatörer och andra ett snabbt sätt att uppskatta friktionskoefficienten (COF) hos förpackningsfilmer. Detta är användbart om en förpackningsmaskin kräver en folie med en specifik friktionskoefficient för att fungera optimalt.
COF_indicator_Tentoma

Besparingar på flera plan med automatisk packning av e-handelsförpackningar

Den finska logistiktjänsteleverantören Inex Partners Oy har samarbetat med SEE (tidigare Sealed Air) för att förbättra förpackningsautomatiseringen.
SEE I-Packx

Allt fler robotar automatiserar skärborden

På den nyligen avslutade Fespamässan i Amsterdam visade det schweiziska företaget Zünd både nuvarande och framtida skärbordslösningar där robotar spelar en viktig roll.
zund-fespa_01

Ljus prognos för globala marknaden för förpackningsmaskiner

Prognoserna ser ljusa ut för de globala marknaderna för förpackningsmaskiner de närmaste åren. Asien och Stillahavsregionen kommer att behålla den ledning som den har för närvarande. Det framgår av amerikanska PMMI Business Intelligences rapport "2023 World Packaging Machinery”.
pavel-neznanov-w95Fb7EEcjE-unsplashx

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432