Affären i hamn – nya namnet blir Syntegon

PUBLICERAD: 27 januari 2020
UPPDATERAD: 24 januari

Boschs tidigare division med inriktning på process- och förpackningsindustrin har sålts och blir ett fristående bolag.

Boschs affärsområde Bosch Packaging Technology har flutit på fram till slutet av förra året. Nu blir divisionen istället ett fristående företag, Syntegon Technology, med huvudkontor i tyska Waiblingen. Företagets affärsfokus är intelligenta och hållbar tekniker för läkemedels- och livsmedelsindustrin och handlar till stor del om förpackningsmaskiner. Ett utökat tjänste- och serviceutbud blir företagets strategi framåt, skriver Syntegon Technology i ett pressmeddelande.

Syntegon Technologys styrelseordförande Stefan König.
Affären klar vid årsskiftet

Företaget sysselsätter 6 100 anställda på fler än 30 platser i världen. Försäljningssiffrorna för 2019 uppgick till 1,3 miljarder euro. Det var i  juni 2019 som Bosch avslöjade sina planer på att sälja affärsområdet med förpackningsmaskiner som ett fristående bolag. Affären med den nya ägaren, kapital- och investeringsföretaget CVC Capital Partners, genomfördes i sin helhet 2 januari 2020.

– CVC är mycket glada över att se affären genomförd enligt plan. Syntegon Technology har en stark närvaro i många marknadssegment, stor teknisk kunskap och innovativ kraft. Vi vill bygga vidare på dessa styrkor tillsammans med ledningen och hela arbetsstyrkan, säger Marc Strobel på CVC Capital Partners i ett pressmeddelande.

”150 års erfarenhet”

Syntegons styrelseordförande Stefan König:

– Vi bygger vidare på 150 års erfarenhet och de 64 000 maskiner som våra kunder använder, och driver nya affärsmöjligheter. Nu, mer än någonsin tidigare, arbetar vi med intelligenta och hållbara tekniker och samarbetar med våra affärspartner i verklig anda av partnerskap.

Båda parterna har sedan tidigare meddelat att köpesumman avseende försäljningen inte kommer att avslöjas.

 

Läs vidare

Undercamfunktion på fler av Zünds skärbord

Zünd lanserar ett nytt system för lastning av material som inkluderar både det integrerade registreringssystemet Undercam och en bordsförlängare.
BLE_UNDERCAM_Pressebild-1536x1024x

Så spar mejerijätten Arla trettiotvå ton plast om året

”Med kombinationen papper och plast sparar Arla 32 ton plast om året”. Det var rubriken i ett nyhetsinslag på Packnews.se under våren. Frågan var om kombinationen av material var ett bättre val än enbart plast? Vi uttryckte viss tveksamhet, men nu vet vi att det stämmer, efter ett samtal med Helge Steg, vd på Arta Plast, företaget som tillverkar FiberCup, förpackningslösningen som det handlar om.
Förpackningarx

Enkelt att uppskatta friktionskoefficienten med nytt verktyg

Ett nytt verktyg ger förpackningsmaskinoperatörer och andra ett snabbt sätt att uppskatta friktionskoefficienten (COF) hos förpackningsfilmer. Detta är användbart om en förpackningsmaskin kräver en folie med en specifik friktionskoefficient för att fungera optimalt.
COF_indicator_Tentoma

Besparingar på flera plan med automatisk packning av e-handelsförpackningar

Den finska logistiktjänsteleverantören Inex Partners Oy har samarbetat med SEE (tidigare Sealed Air) för att förbättra förpackningsautomatiseringen.
SEE I-Packx

Senaste nytt

Arbetet bakom det goda ledarskapet enligt Gerhard Bley

Gerhard Bley, VD på Norrmejerier tillika författare och föreläsare inom ämnet empatiskt ledarskap, gästar Scanpacks jubileumsscen, Packaging Plaza. Han vet mycket om ett holistiskt synsätt, och vilka krafter det kan skapa i en organisation. Men jobbet gör sig inte självt. Det kräver en mogen ledare som arbetar utifrån den mjuka variabeln, för att på så vis skapa tillit och trygghet.
Gerhard Bley_foto Elin Bergex

Scanfill satsar på rPET från världens kustområden

Den senaste i raden av Ystadsföretaget Scanfills satsningar är en produktnyhet som uppfyller höga kvalitetskrav och hjälper till att städa rent kustområden. Det handlar om Prevented Ocean Plastic rPET.
Prevented ocean plasticx

NYHET: Nu är PackIndx, verktyget som hjälper dig hålla koll på prisutvecklingen, live!

Packnews fortsätter att ge förpackningsbranschen och dess kunder nya tjänster. Nu lanserar vi via en extern samarbetspartner en värdefull nyhet – PackIndx. Du som köper och säljer förpackningar får via PackIndx ett enkelt sätt att hålla koll på underliggande kostnadsförändringar på marknaden.
adam-smigielski-K5mPtONmpHM-unsplashx

Epson förvärvar Fiery – accelererar digitaliseringen

Epson förvärvar amerikanska Fiery som är experter på det digitala fron-end-lösningar och arbetsflödeslösningar för tryckbranschen.
epson