Absolut lanserar pappersflaskan i Sverige

PUBLICERAD: 2 november 2023
UPPDATERAD: 7 november
Pressbild.

Absolut lanserar nu ”Absolut Paper” på den svenska marknaden i en begränsad upplaga för att testa marknaden. Man kallar den ett halvfärdigt projekt med en helfärdig plan.

PABOCO pappersflaskan har 57 procent FSC-märkt papper och en skyddande barriär bestående av 43 procent plast. Målet är att skapa en etthundra procent biobaserad flaska, och nu bjuds konsumenter och leverantörer med på innovationsresan.

Absoluts ambition är att hitta fler hållbara förpackningslösningar och minska miljöpåverkan på global nivå. Genom att släppa en första version av Absolut Vodka i en pappersbaserad flaska bjuder Absolut nu in till feedback om hur flaskan klarar sig igenom hela värdekedjan och hur den tas emot av konsumenter.

– Även om utvecklingsarbetet är halvfärdigt är planen helklar – flaskan ska bli etthundra procent biobaserad. Det som krävs för att nå vårt mål är komplext, kräver tid, samarbete och ny teknik – vilket är vad som gör det här så spännande. Ett steg vidare på resan tar vi genom att bjuda med konsumenter, leverantörer och transportörer på innovationsresan, vi ser stort värde i att ta vara på inspel från de som använder produkten i dess rätta miljö, säger Elin Furelid, Director of Future Packaging på Absolut.

Efter ett tidigare test i Manchester ska nu denna version av pappersflaskan testas med svenska konsumenter. Med start den 3 november kommer flaskan finnas tillgänglig på barer och i en begränsad upplaga om 15 000 flaskor även på Systembolaget.

Absolut är ett globalt varumärke och Sveriges största livsmedelsexport. Absolut är nu även den första spritleverantören som kan erbjuda en pappersflaska som ska återvinnas som papper och klarar 40 volymprocent alkohol.

– Konsumentbeteende är en av våra viktigaste faktorer när vi utvecklar nya produkter globalt. Vi tror på olika typer av förpackningar för olika marknader, baserade på både infrastruktur för återvinning och konsumenters behov. Pappersflaskan är ett komplement till vår klassiska glasflaska, säger Elin Furelid.

Absolut är en del av The PAPER BOTTLE INITIATIVE, ett samarbete mellan PABOCO och globala varumärken som The Coca-Cola Company, Carlsberg, P&G och L’Oréal. Tillsammans arbetar aktörerna industri- och kategoriöverskridande för att hitta innovativa och hållbara förpackningar.

– Pappersflaskan är ett steg på vägen och ger oss en chans att utöka vår portfölj av olika förpackningar och visa vart vi är på väg. Vi vill öppna för diskussion kring alternativa lösningar och i längden påverka konsumentbeteenden och arbeta tillsammans med andra aktörer i frågor kopplade till infrastrukturen för återvinning” avslutar Elin Furelid.

I morgon, den 3 november, kan du läsa en längre intervju med Elin Furelid och hennes kollega Eric Näf här på Packnews.se. Det är en intervju som nyligen publicerades i tidningen Packnews.

 

Läs vidare

Karamello gör smakfull investering i tonerpress

Karamello arbetar med förpackning och branding av reklamgodis. Nu investerar Linköpingsföretaget i Fujifilms flaggskepp Revoria Press PC1120.
Henrik-stor

AI ger Amazon effektivare förpackningar

Amazon har utvecklat ett artificiellt intelligens (AI)-system med namnet Package Decision Engine, som förändrar hur produkter paketeras och levereras över hela världen. Systemet minskar skadorna på transporterade produkter och förbrukningen av förpackningsmaterial.
amazonx

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432

Walki fortsätter investera i Centraleuropa

Walki har genomfört en investering på över 6 MEUR i en toppmodern produktionslinje vid sin fabrik i Steinfurt. Linjen är nu redo att börja producera åt kunder som går över till fiberbaserade material.
Walki

Senaste nytt

Karamello gör smakfull investering i tonerpress

Karamello arbetar med förpackning och branding av reklamgodis. Nu investerar Linköpingsföretaget i Fujifilms flaggskepp Revoria Press PC1120.
Henrik-stor

Affär på Drupa: Först i Norden med bjässe från MGI

Norska RK Grafisk stärker sina möjligheter till förädling med partiell lack och varmfoliering genom att investera i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Affären gjordes på Drupa och installationen blir den första i Norden.
jetvranish

Nationell insamlingskris av plastförpackningar enligt Svensk Plaståtervinning

Vi har en allvarlig, nationell insamlingskris av plastförpackningar i Sverige säger Mattias Philipsson, vd på Svensk Plaståtervinning i ett pressmeddelande.
Foto: Peter Holgersson AB

Mondi och traceless lanserar en biobaserad coating som drastiskt minskar CO2

Mondi och det tyska företaget traceless har etablerat ett partnerskap för utveckling av biobaserade coatings. Nu är den första produkten klar. Den sägs minska CO2-utsläppen med 95 procent.
MNDPR291a