
Reklamgodistillverkaren Goody investerar i en digitalpress från Canon samt tre efterbehandlingsmaskiner från Plockmatic: en flatbäddsskärmaskin, en limbindare och en stansmaskin. Helhetslösningen gör det smidigt att ställa om mellan olika typer av kundunika förpackningar.
Linköpingsföretaget Goody grundades 2022 och har på bara några år vuxit till en innovativ kraft inom reklamgodis. De erbjuder möjligheten att skapa kundunika produkter i både små och stora serier.
Under året har de satsat på en helhetslösning tillsammans med Plockmatic och Canon Business Center Linköping – en lösning som gör det möjligt att producera snabbt, flexibelt och kostnadseffektivt – och samtidigt ger de utrymme att växa.
Bakom företaget står Mikael Huljebrant som är vd. Han har varit verksam i branschen i över tre decennier. Från att ha sålt lösgodis i butikskedjor och på marknaden fortsatte han till att driva egen geléproduktion och importera godis från Europa och Asien.
– Godis har varit en röd tråd genom hela mitt yrkesliv. Men de senaste femton åren har jag fokuserat helt på B2B och profilprodukter.
Uppstickare
Innan han startade Goody var Mikael Huljebrant med och drev ett liknande bolag i nästan 30 år. 2022 valde han att sälja sin andel och starta om med en ambition om att utmana den traditionella reklamgodisbranschen och höja nivån både visuellt och affärsmässigt.
– Det finns bara ett fåtal aktörer i vår bransch i Norden. Vi ville göra något annorlunda, mer grafiskt, mer designat och framför allt mer kundanpassat.
Goody har fem delägare och består idag av ett team med djup erfarenhet från branschen.
En av dem är design- och webbyrån Grebban i Göteborg, som varit med från starten och hjälpt Goody att bygga ett starkt visuellt uttryck, något som satt tydliga avtryck i branschen, enligt Mikael Huljebrant.
– Det märks i tillväxten, kunderna söker sig till oss. Vi har inte behövt jaga någon.
En av Goodys största konkurrensfördelar är deras inhouse-produktion av kundunika förpackningar, något som tidigare varit omöjligt i små volymer. Tack vare moderna maskininvesteringar kan de idag producera från så lite som 25 stycken, vilket ger dem en unik position på marknaden.
– Normalt måste man beställa tusentals förpackningar för att få en egen design. Vi har kapacitet att göra det från 25. Vi kan vara snabba, kreativa och flexibla.
Bakgrund till investeringen
Mikael har haft en lång relation med Canon Business Center Linköping. På förpackningsmässan Scanpack i Göteborg förra året träffade han Christer Nordström, säljare på Canon Business Center igen. Det blev startskottet för ett nytt samarbete.

Mikael Huljebrant berättar att han alltid haft stort förtroende för den lokala Canonpartnern och att det var naturligt att ta upp kontakten när de startade Goody för att få hjälp att ta nästa steg.
Samarbetet med efterbehandlingsleverantören Plockmatic spelar också en viktig roll.
Genom en nära dialog har man tillsammans med CBC Linköping kunnat ta fram en lösning som fungerar både tekniskt och affärsmässigt för Goody.
Diskussionerna efter Scanpack-mässan ledde till en investering i en komplett produktionslösning. Den består av digitaltryckpressen Canon imagePRESS C8000VP och flatbäddsskäraren Plockmatic FB9500, en FoldStream-limbindare och en Uchida-stansmaskin – båda från Plockmatic.

Färgprecision och tryckkvalitet i toppklass
Från CBC Linköping föll valet på en Canon imagePRESS C8000VP – en digitaltryckpress som kombinerar offsetliknande utskriftskvalitet med enastående färgstabilitet och precision, även vid höga volymer och långa körningar.
– Det var först när vi jämförde trycksaker från vår tidigare maskin från en annan tillverkare med utskrifter från Canon som vi verkligen såg skillnaden. Färgerna från Canon var jämnare, mer exakta och konsekventa. Det blev väldigt tydligt. Det är en helt annan nivå.
Han beskriver maskinen som både stabil och färgsäker – och med ett GUI som är lätt att förstå även för ny personal. Något som förr krävde en erfaren grafiker går idag att utföra av en ung nyanställd med rätt inställning.
– Våra skrivare är inte bara driftsäkra, de levererar också konsekvent hög kvalitet. Du vill kunna lita på att svart verkligen är svart – varje gång, säger Joakim Biverman, vd för CBC Linköping.
Stora och små skärserier
Uchida-stansen från Plockmatic blev ett naturligt steg för de större serierna. Mikael är van vid tekniken och uppskattar dess stabilitet.
– Det är en gammal, beprövad teknik, men med den här maskinen går det plötsligt att byta produkt på bara några minuter. Vi kör våra längre serier i Uchidan – den är snabb och stabil.
För kortare serier används Plockmatic FB9500 – en digital flatbäddsskärmaskin som nyligen uppgraderats.
– Den nya versionen har ett förbättrat bigtryck som gör att den i stort sett likvärdig med Uchidan i kvalitet.
Maskinparken gör det möjligt för Goody att snabbt växla mellan olika typer av jobb. Vilken maskin som används beror på ordertyp och upplaga – ett beslut som tas löpande i produktionen.
Effektivitet som driver tillväxt
– Flexibiliteten vi har nu är helt avgörande för att klara dagens krav. Vi behöver kunna växla snabbt, producera små serier lönsamt och samtidigt hålla hög kvalitet.
Samarbetet mellan Goody, CBC Linköping och Plockmatic fungerar väl. När teknikerna kommer för installation känns det mer som att de är kollegor än externa leverantörer.
– De vet var kaffet finns, och framförallt var godiset finns, skrattar Mikael. Det är en väldigt prestigelös och bra stämning – vi löser saker tillsammans. Är det en dörrkarm som ska bort för att få in en maskin, då gör vi det ihop.
Den sista delen i maskininvesteringen var installationen av FoldStream-limbindaren. Den ersätter ett tidigare helt manuellt moment, där extraanställda limmade förpackningar för hand dag ut och dag in.
– Med FoldStream kan vi frigöra resurser motsvarande fyra personer. Det innebär att vi kan ta fler ordrar, förbättra våra marginaler och trycka på försäljningen utan att tveka.
Men de största vinsterna handlar inte bara om effektivitet, utan om ekonomi och skalbarhet. Mikael är tydlig med att de nya maskininvesteringarna gör hela skillnaden.
– Det här är jobb vi inte kunde ta tidigare, inte för att de var svåra, utan för att de inte gick att räkna hem. Nu blir de direkt lönsamma. Vi är kompletta och redo att växa.
Med en kombination av snabba leveranser, hög produktionskvalitet och lokal lojalitet ser Mikael ljust på framtiden.
– Nu har vi det vi behöver. Bra maskiner, starka partners och en affärsmodell som fungerar. Det är bara att gasa, säger Mikael.
GOODY
Reklamgodistillverkaren Goody Sweden AB bildades 2022 i Linköping av Mikael Huljebrant. Företaget har ett tiotal anställda.
2024 omsatte Goody 26,8 miljoner kronor och gjorde ett resultat på 45 000 kronor.
Goody arbetar uteslutande genom återförsäljare och samarbetar med cirka 300 partners som i sin tur har tusentals företagskunder. Bland slutkunderna finns allt från myndigheter och kommuner till stora privata bolag.
Goody har ett dotterbolag i Norge.







