
Under de senaste åren har Walki Westpak haft en snabb tillväxt, driven av kundernas ökade efterfrågan på flexibla förpackningslösningar för livsmedel som korv, ost, choklad och fisk. Nu har man investerat i ny flexotryckkapacitet för att kunna möta tillväxten.
– Våra kunder förväntar sig korta ledtider och högsta tryckkvalitet, även för korta kampanjer som ofta drivs av snabbt föränderliga konsumenttrender och krav från handeln, säger Jonas Skuthälla, försäljningschef för flexibel förpackning.
Investeringen består av två delar. Den första en Comexi F2, förberedd för tryck med både vattenbaserade och lösningsmedelsbaserade färger. Den nya linjen förbättrar både hållbarhet och effektivitet genom att möjliggöra miljövänligt tryck med mindre avfall och energiförbrukning.
Den andra delen är en ny efterbehandlingshall, som kommer att förbättra arbetsflödet och materiallogistiken samt öka säkerheten på arbetsplatsen genom att effektivisera trafikflödet och separera olika arbetszoner. Flytten av efterbehandlingsverksamheten frigör utrymme så att alla tryckmaskiner kan samlas i ett område, vilket ökar den totala produktiviteten. En ny monteringsenhet för förberedande arbete installeras, och kontorsutrymmen har renoverats för att anpassas till förändringarna.
Investeringen, vars summa inte tillkännagetts, kommer även att ha en positiv inverkan på sysselsättningen i Säkyläregionen, där produktionen finns, då 10 nya medarbetare har anställts för att stödja den utökade verksamheten. Personalen har genomgått maskinspecifik utbildning, och de nya lokalerna är redo att ta emot beställningar.