
Scanfill, som utvecklar och producerar förpackningsmaterial och det finska företaget Sulapac, en pionjär inom biobaserade, biologiskt nedbrytbara plastalternativ, har gått samman för att hjälpa termoformare att möta sina kunders ökande hållbarhetskrav, samtidigt som både produktkvalitet och produktiviteten bibehålls. Detta med ett material baserat på träkomposit.
Degrafoil Flow 1.7 från Scanfill är tillverkad av Sulapac Flow 1.7 träkomposit och används i termoformningsmaskiner som ett direkt alternativ till konventionella förpackningsmaterial av plast. Sulapac Flow 1.7 kombinerar plastens funktionalitet med fibermaterialens fördelar. Det är certifierat industriellt komposterbart och tack vare sitt höga biobaserade innehåll kan det kraftigt minska förpackningens koldioxidavtryck jämfört med traditionella plaster som PET.
Slutprodukter tillverkade av Flow 1.7 har en slät, fiberliknande yta som tydligt skiljer sig från konventionell plast. Färgvalen är i det närmaste obegränsade. När det gäller reptålighet och hållbarhet är Degrafoil Flow 1.7 jämförbar med traditionell plast.
– Kunderna uppskattar Flow 1.7 för dess kompromisslösa egenskaper, sammanfattar Niklas Linde, säljare på Scanfill.
Tillgänglig hållbarhet möter enkel bearbetning och jämn kvalitet
Jämn kvalitet och enkel bearbetning vid termoformning har varit avgörande egenskaper för det nya materialet, och något som särskiljer Sulapac Flow från konkurrenterna.
– Vi har länge velat inkludera ett komposterbart alternativ i vårt sortiment, men det var först med Sulapac Flow 1.7 som vi lyckades uppfylla våra kvalitetskrav. Med Degrafoil Flow 1.7 kan våra kunder möta varumärkesägarnas ökande krav på förnybart innehåll och minskat koldioxidavtryck, utan att behöva göra några förändringar i sin produktion, säger Karl Banke, hållbarhetsspecialist och teknisk support på Scanfill.
– Sulapac strävar alltid efter att göra hållbarhet till ett enkelt val. På så sätt kan vi säkerställa att våra innovationer sprids brett och gör verklig skillnad. Tillsammans med Scanfill, som har en bred kundbas och stark försäljningskapacitet i hela Europa, kan vi påskynda vägen mot det målet, förklarar Juho Luukkanen, försäljningschef på Sulapac.







