Albert Heijn i Holland först med förpackningar av PEF

PUBLICERAD: 6 december 2023
UPPDATERAD: 7 december
Marit van Egmond på Albert Heijn och Tom van Aken på Avantium delar en flaska fruktjuice som snart kommer att göras av PEF.Avantium. Bild: Avantium

PEF är ett bioplastmaterial som det pratats om länge. Nu har är det snart dags att kommersialisera materialet. Tidigt ute att använda det i en förpackning blir supermarketkedjan Albert Heijn.

Nederländska Avantiums helt växtbaserade och cirkulära material PEF (polyetylenfuranoat) kan användas för olika former av förpackningar. Refresco, global oberoende leverantör av dryckeslösningar kommer att producera Albert Heijns nya fruktjuiceflaska gjord av materialet. Det är den första PEF-applikationen som introduceras i Albert Heijns butiker, när Avantiums kommersiella anläggning för PEF är i drift. Albert Heijn är också den första stormarknadskedjan i världen som introducerar PEF-förpackningar för egna märkesvaror.

Avantiums PEF är en etthundra procent växtbaserad och helt återvinningsbar polymer med ett brett utbud av applikationer inklusive flaskor och förpackningar, filmer och textilier. PEF har överlägsna barriäregenskaper, vilket förlänger hållbarheten för drycker och livsmedel. Avantium bygger för närvarande världens första kommersiella anläggning i Delfzijl för 5 kiloton FDCA (furandikarboxylsyra), den viktigaste byggstenen för PEF, med kommersiell produktion som förväntas starta under andra halvan av 2024. Därefter kommer PEF-produktionen att skalas upp ytterligare till anläggningar på 100 kiloton och mer för storskalig produktion av FDCA och PEF genom tekniklicensiering.
Tom van Aken, VD för Avantium, är nöjd med partnerskapet med Albert Heijn.

– Vi är stolta över att Albert Heijn är den första stormarknadskedjan som börjar använda PEF för förpackningar. Med Albert Heijn som partner kan Avantium skala upp och expandera PEF-värdekedjan ytterligare för att möta den växande globala efterfrågan på cirkulära och förnybara materiallösningar. Det är vad materialövergången handlar om: att säkerställa att konsumenter kan få tillgång till hållbara och innovativa produkter i kommersiell skala.

– Som leverantör av dryckeslösningar letar vi ständigt efter innovativa sätt att producera läskedrycker, fruktjuicer och andra drycker. Att minska, återvinna och göra förpackningar mer hållbara är en viktig del av vår strategi. Med PEF kan vi erbjuda en alternativ hållbar förpackningslösning till våra kunder. Vi är därför glada över att Refresco, Avantium och Albert Heijn nu arbetar tillsammans för att få ut denna nya fruktjuiceflaska på marknaden, kommenterar Alexander van Assouw, VD för Refresco Benelux.

Senaste nytt

Wipaks vd är ny ordförande i Flexible Packaging Europes (FPE)

Flexible Packaging Europes (FPE) nyvalde ordförande Karri Koskela, vd på Wipak, vill göra sig av med felaktiga uppfattningar om plast – även om det känns lika utmanande som att springa ett ultramaraton. Han vill påverka förpackningslagstiftningen så att den baseras på fakta och inte på känslor.
933A0142x
Wipaks vd är ny ordförande i Flexible Packaging Europes (FPE)

Metsä Boards storinvestering i bruket i Simpele nu klar

Metsä Board har slutfört ett moderniseringsprojekt på 60 miljoner euro vid sitt kartongbruk i Simpele. Den uppgraderade kartongmaskinen är nu i full drift och den förnyade falskartongprodukten MetsäBoard Classic FBB är klar för kundleveranser.
Modernised Simpele board machinex
Metsä Boards storinvestering i bruket i Simpele nu klar

Svag efterfrågan på CTMP-massa påverkar Rottneros

Resultatutvecklingen generellt i massaindustrin är inte på topp för närvarande. Efterfrågan är för låg och i kombination med högre råvarukostnader påverkas marginalerna hos aktörerna. Ett företag som känner av det är Rottneros, som har bruk i Vallvik och i Rottneros utanför Sunne. Det senare med direkt koppling till förpackningsindustrin. Vi tog reda på vad Lennart Eberleh, vd och koncernchef, har att säga om läget.
Lennart_eberleh_naturx
Svag efterfrågan på CTMP-massa påverkar Rottneros

Konica Minolta visade prototyp på nya etikettpressen på Labelexpo

KonicaMinoltas maskinserie AccurioLabel passade på att fira 10 år på Labelexpo Europe nyligen. På en presskonferens på mässan avslöjade man detaljer om nästa version i serien, en maskin som fanns med i företagets monter som prototyp.
Toshi
Konica Minolta visade prototyp på nya etikettpressen på Labelexpo

Läs vidare

Wipaks vd är ny ordförande i Flexible Packaging Europes (FPE)

Flexible Packaging Europes (FPE) nyvalde ordförande Karri Koskela, vd på Wipak, vill göra sig av med felaktiga uppfattningar om plast – även om det känns lika utmanande som att springa ett ultramaraton. Han vill påverka förpackningslagstiftningen så att den baseras på fakta och inte på känslor.
933A0142x
Wipaks vd är ny ordförande i Flexible Packaging Europes (FPE)

Metsä Boards storinvestering i bruket i Simpele nu klar

Metsä Board har slutfört ett moderniseringsprojekt på 60 miljoner euro vid sitt kartongbruk i Simpele. Den uppgraderade kartongmaskinen är nu i full drift och den förnyade falskartongprodukten MetsäBoard Classic FBB är klar för kundleveranser.
Modernised Simpele board machinex
Metsä Boards storinvestering i bruket i Simpele nu klar

Svag efterfrågan på CTMP-massa påverkar Rottneros

Resultatutvecklingen generellt i massaindustrin är inte på topp för närvarande. Efterfrågan är för låg och i kombination med högre råvarukostnader påverkas marginalerna hos aktörerna. Ett företag som känner av det är Rottneros, som har bruk i Vallvik och i Rottneros utanför Sunne. Det senare med direkt koppling till förpackningsindustrin. Vi tog reda på vad Lennart Eberleh, vd och koncernchef, har att säga om läget.
Lennart_eberleh_naturx
Svag efterfrågan på CTMP-massa påverkar Rottneros

Konsten att fixa en montertömning på en mässa!

Packnews växlade några ord med Jesper Hammarstrand, vd på InknArt, vid slutet av Empack-mässan. Han var generellt sett nöjd med mässan, och faktum är att man tömde montern totalt.
Jesper Hammarlund
Konsten att fixa en montertömning på en mässa!