Smarta förpackningar hos Metro minskar livsmedelsspillet

PUBLICERAD: 26 januari 2023
UPPDATERAD: 31 januari

Bild: Dreamstime

Genom att använda smarta förpackningar för att spåra utgångsdatum på färska livsmedel kan den tyska butikskedjan Metro sänka priset för en produkt när utgångsdatumet närmar sig. Konsumenter som förväntar sig att äta maten omedelbart får en prissänkning, medan andra betalar fullt pris.

När produkterna närmar sig utgångsdatumet sänks priserna i motsvarande grad, vilket ger konsumenterna ett incitament att köpa färska livsmedel med nära utgångsdatum om de tänker konsumera dem snart. Den tyska detaljisten och grossisten Metro testade konceptet tillsammans med leverantören Wasteless och håller på att införa det i fler butiker.

”När du går till snabbköpet och köper färskvaror, till exempel ost eller skinka, och du tittar på förpackningen som står längst fram och ser att utgångsdatumet är imorgon – vad gör du då? Du gräver längre in på hyllan och tar den som har ett utgångsdatum om två veckor. Det gör alla”, sade Phil Archer, direktör för webblösningar på GS1, i sin presentation av den nya standarden GS1 Digital Link 2D URI på AIPIA:s (Smart Packaging Association) världskongress nyligen. ”Vad händer med förpackningen längst fram? Den hamnar i papperskorgen, även om den är helt okej.”

Han pekade på Metro, som har experimenterat med dynamisk prissättning tillsammans med den israeliska hållbarhetsinriktade teknikleverantören Wasteless. Programmet spårar information om utgångsdatum för varje serietillverkad produkt (som kan finnas i en 2D-streckkod) och kopplar den till priset, som sjunker när produkten närmar sig utgångsdatumet. Genom att rabattera varor som närmar sig utgångsdatumet stimulerar Metro konsumenterna både till pris och utgångsdatum. Om en konsument vill ha hela två veckors hållbarhetstid i hemmet måste hen betala fullt pris för den.

Den första rapporten om resultatet visar att livsmedelsspillet minskade med 15,3 procent mellan åren 2017/18 och 2020/21.

Wasteless grundades 2016 och fokuserar på att minska utsläppen av växthusgaser genom att minska matsvinnet inom detaljhandel och grossistverksamhet, en av de fem största orsakerna till utsläpp av växthusgaser. Wasteless teknik medför optimering av prissättningen av färskvaror, med hjälp av en egen AI-driven markdownmotor för att fastställa priser automatiskt.

Testerna gjordes under åren 2020 och 2021 och Metro sade då att man hade för avsikt att implementera tekniken i utvalda butiker som man har i Polen.

Senaste nytt

Wipaks vd är ny ordförande i Flexible Packaging Europes (FPE)

Flexible Packaging Europes (FPE) nyvalde ordförande Karri Koskela, vd på Wipak, vill göra sig av med felaktiga uppfattningar om plast – även om det känns lika utmanande som att springa ett ultramaraton. Han vill påverka förpackningslagstiftningen så att den baseras på fakta och inte på känslor.
933A0142x
Wipaks vd är ny ordförande i Flexible Packaging Europes (FPE)

Metsä Boards storinvestering i bruket i Simpele nu klar

Metsä Board har slutfört ett moderniseringsprojekt på 60 miljoner euro vid sitt kartongbruk i Simpele. Den uppgraderade kartongmaskinen är nu i full drift och den förnyade falskartongprodukten MetsäBoard Classic FBB är klar för kundleveranser.
Modernised Simpele board machinex
Metsä Boards storinvestering i bruket i Simpele nu klar

Svag efterfrågan på CTMP-massa påverkar Rottneros

Resultatutvecklingen generellt i massaindustrin är inte på topp för närvarande. Efterfrågan är för låg och i kombination med högre råvarukostnader påverkas marginalerna hos aktörerna. Ett företag som känner av det är Rottneros, som har bruk i Vallvik och i Rottneros utanför Sunne. Det senare med direkt koppling till förpackningsindustrin. Vi tog reda på vad Lennart Eberleh, vd och koncernchef, har att säga om läget.
Lennart_eberleh_naturx
Svag efterfrågan på CTMP-massa påverkar Rottneros

Konica Minolta visade prototyp på nya etikettpressen på Labelexpo

KonicaMinoltas maskinserie AccurioLabel passade på att fira 10 år på Labelexpo Europe nyligen. På en presskonferens på mässan avslöjade man detaljer om nästa version i serien, en maskin som fanns med i företagets monter som prototyp.
Toshi
Konica Minolta visade prototyp på nya etikettpressen på Labelexpo

Läs vidare

Albert Heijn i Holland först med förpackningar av PEF

PEF är ett bioplastmaterial som det pratats om länge. Nu har är det snart dags att kommersialisera materialet. Tidigt ute att använda det i en förpackning blir supermarketkedjan Albert Heijn.
avantium
Albert Heijn i Holland först med förpackningar av PEF

Ny termoformningsfilm av monomaterial från Coveris

Coveris har gjort ett genombrott inom termoformade filmförpackningar med utvecklingen av sin återvinningsbara lösning.
COVERIS MONOFLEX_THERMOFORM_GROUP_IMAGEx
Ny termoformningsfilm av monomaterial från Coveris

Nytt kartongmaterial som underlättar separering av plast

Trayforma BarrPeel från Stora Enso är ett nytt, ”easypeel” kartongmaterial för skinpack som gör det möjligt att packa färsk mat i återvinningsbara kartongtråg.
stora enso trayformax
Nytt kartongmaterial som underlättar separering av plast

Nordic Paper får tillstånd för utökad produktion i Bäckhammar

Mark- och miljödomstolen i Vänersborg har i slutet av januari gett tillstånd för utökad produktion vid Nordic Papers anläggning i Bäckhammar.
Matvaror i papper_51
Nordic Paper får tillstånd för utökad produktion i Bäckhammar