Innovation i fokus för EFI

PUBLICERAD: 28 januari 2019
UPPDATERAD: 24 januari
Bill Muir, ny vd för EFI, öppningstalade under EFI Connect i Las Vegas. En konferens som firar 20-årsjubileum.

EFI:s nya vd Bill Muir kickade loss konferensdagarna under EFI Connect och tog fasta på att understryka vikten av att som företag ständigt hänga med i innovations- och teknikutvecklingen.
– Mitt ansvar som vd är att fortsätta hålla igång maskineriet med EFI:s innovationer.

William D. Muir, tillika Bill Muir, tog över EFI-skutan i oktober förra året efter att Guy Gecht som var vd i 19 år valde att kliva av. När Bill Muir klev upp på scenen och höll sitt öppningstal under företagets Connect-konferens 22-25 februari underströk han att han för dagen innehaft vd-posten i 99 dagar. Han började med att tacka alla som var på plats och fortsatte med att ge en historielektion om EFI. Och inte bara om hur de har gått från utvecklandet av programvara och front end-lösningen Fiery fram till sina Vutek-maskiner.

Bill Muir påtalade att EFI startade för 30 år sedan (1989). Snabbspolar man årtionden framåt så har företaget klarat sig igenom det som av många förutspåddes bli närmast en apokalyps inför nyårsaftonen 2000, när datorbuggen Y2K skulle sabba alla datorer och digitala nät och få förödande konsekvenser och orsaka globala katastrofer. Ytterligare tio år framåt fick företaget kämpa sig igenom finanskraschen. Trots tuffa tider och en värld i ständig förändring finns det ändå företag som kan fortsätta att blomstra – även företag som gått igenom två världskrig. Och de som lyckas är de som hela tiden förnyar sig och hänger med i teknikutvecklingen och digitaliseringen, var budskapet från Bill Muir.

– Jag är en starkt troende av att digitaliseringen kommer att fortsätta att växa. De nästa fem åren kommer förändras mer än vad som skett de senaste 30 åren, sa Bill Muir från scenen och tillade att tekniken förändras exponentiellt. Han nämner statistik från SGIA som visar att lithografiskt tryck har halverats mellan åren 2006 och 2018. Över samma tid gäller det omvända för digitaltrycket som närmast har fördubblats – från 15,5 miljarder dollar till över 30 miljarder dollar. Även mervärdestjänster stegrar.

 

Muir ska ta företaget till nästa version, EFI 4,0 – innovate and execute (uppfinna och verkställa). Att EFI ska vara en innovativ partner som hjälper kunder att skrida till verket i en digital tid.

– Där måste vi bli bättre, sa han allvarsamt och tillade att digitaltrycket finns inom alla branscher i dag och att EFI ska fortsätta med sin uppfinningsrikedom och se till sina kunders önskemål.

Bill Muir levererade ett kraftfullt budskap under sitt debuttal på EFI Connect – att företaget ska ligga i framkant när det gäller teknikutveckling.

Bill Muir pekar ut två saker som han personligen ser som särskilt viktiga, kultur och kunder. Att skapa en kultur på arbetsplatsen där man vill jobba, och att ge kunden en positiv upplevelse i alla led, från en förfrågan till allt annat det kan leda till. Att öka transformation i de branscher där färgrika bilder spelar roll, oavsett om det avser att trycka på keramik, textil, wellpapp eller att skapa visuell kommunikation eller genom att utveckla programvaror och arbetsflödesprogram som effektiviserar produktionen.

– Företag accelererar allt mer av teknik, eller så föråldras dem, sa Bill Muir och gav exempel på en rad företag som missat teknikskiftet, och de som har dragit nytta av det – streamingjätten Netflix har exempelvis blivit en vinnare, och hemvideouthyraren Blockbuster en förlorare.

– Mitt ansvar som vd är att att fortsätta hålla igång maskineriet med EFI:s innovationer och att möjliggöra och hjälpa din verksamhet att blomstra i denna nya digitala tid.

Kunder, återförsäljare och pressfolk fyllde konferenslokalen där EFI tackade för 20 års samarbete.

Läs vidare

Ny svensk forskning möjliggör att pappersfiber kan återvinnas fler gånger

Ett av problemen med pappersåtervinning är att fibern blir stelare vid avvattning och torkning vilket kallas förhorning. Detsamma händer också exempelvis disktrasor, vilka blir stelare med tiden. Ny forskning visar hur förhorning sker, kunskap som kommer ge möjlighet att återvinna pappersfibern många fler gånger jämfört med dagens fem till sju gånger.
BjornSjostrand-900

Ellco Etikett först med Mark Andy Digital Series HD i Norge

Den norska etikettproducenten Ellco Etikett har installerat en Mark Andy Digital Series HD-press i sin anläggning i Gjelleråsen i Nittedal, nära Oslo.
Ellco-1588-768x559x

Sulapacs biomaterial i lyxiga franska kosmetikaförpackningar

Finska Sulapac Oy med sitt uppmärksammade egenutvecklade biomaterial, som ersätter oljebaserad plast, fortsätter sin satsning inom kosmetikområdet, nu senast med en serie lyxiga förpackningar i ett samarbete med franska företag.
sulapac-lock-utvaldx

Nestes bioråvara blir till bioPET-flaskor hos japanska Suntory

Den finska petroleumkoncernen Neste har inlett samarbete med japanska dryckesföretaget Suntory om produktion av dryckesflaskor i biobaserad PET. Ytterligare två andra företag ingår i samarbetet.
neste-suntory-utvaldx

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning