Innovation i fokus för EFI

PUBLICERAD: 28 januari 2019
UPPDATERAD: 24 januari
Bill Muir, ny vd för EFI, öppningstalade under EFI Connect i Las Vegas. En konferens som firar 20-årsjubileum.

EFI:s nya vd Bill Muir kickade loss konferensdagarna under EFI Connect och tog fasta på att understryka vikten av att som företag ständigt hänga med i innovations- och teknikutvecklingen.
– Mitt ansvar som vd är att fortsätta hålla igång maskineriet med EFI:s innovationer.

William D. Muir, tillika Bill Muir, tog över EFI-skutan i oktober förra året efter att Guy Gecht som var vd i 19 år valde att kliva av. När Bill Muir klev upp på scenen och höll sitt öppningstal under företagets Connect-konferens 22-25 februari underströk han att han för dagen innehaft vd-posten i 99 dagar. Han började med att tacka alla som var på plats och fortsatte med att ge en historielektion om EFI. Och inte bara om hur de har gått från utvecklandet av programvara och front end-lösningen Fiery fram till sina Vutek-maskiner.

Bill Muir påtalade att EFI startade för 30 år sedan (1989). Snabbspolar man årtionden framåt så har företaget klarat sig igenom det som av många förutspåddes bli närmast en apokalyps inför nyårsaftonen 2000, när datorbuggen Y2K skulle sabba alla datorer och digitala nät och få förödande konsekvenser och orsaka globala katastrofer. Ytterligare tio år framåt fick företaget kämpa sig igenom finanskraschen. Trots tuffa tider och en värld i ständig förändring finns det ändå företag som kan fortsätta att blomstra – även företag som gått igenom två världskrig. Och de som lyckas är de som hela tiden förnyar sig och hänger med i teknikutvecklingen och digitaliseringen, var budskapet från Bill Muir.

– Jag är en starkt troende av att digitaliseringen kommer att fortsätta att växa. De nästa fem åren kommer förändras mer än vad som skett de senaste 30 åren, sa Bill Muir från scenen och tillade att tekniken förändras exponentiellt. Han nämner statistik från SGIA som visar att lithografiskt tryck har halverats mellan åren 2006 och 2018. Över samma tid gäller det omvända för digitaltrycket som närmast har fördubblats – från 15,5 miljarder dollar till över 30 miljarder dollar. Även mervärdestjänster stegrar.

 

Muir ska ta företaget till nästa version, EFI 4,0 – innovate and execute (uppfinna och verkställa). Att EFI ska vara en innovativ partner som hjälper kunder att skrida till verket i en digital tid.

– Där måste vi bli bättre, sa han allvarsamt och tillade att digitaltrycket finns inom alla branscher i dag och att EFI ska fortsätta med sin uppfinningsrikedom och se till sina kunders önskemål.

Bill Muir levererade ett kraftfullt budskap under sitt debuttal på EFI Connect – att företaget ska ligga i framkant när det gäller teknikutveckling.

Bill Muir pekar ut två saker som han personligen ser som särskilt viktiga, kultur och kunder. Att skapa en kultur på arbetsplatsen där man vill jobba, och att ge kunden en positiv upplevelse i alla led, från en förfrågan till allt annat det kan leda till. Att öka transformation i de branscher där färgrika bilder spelar roll, oavsett om det avser att trycka på keramik, textil, wellpapp eller att skapa visuell kommunikation eller genom att utveckla programvaror och arbetsflödesprogram som effektiviserar produktionen.

– Företag accelererar allt mer av teknik, eller så föråldras dem, sa Bill Muir och gav exempel på en rad företag som missat teknikskiftet, och de som har dragit nytta av det – streamingjätten Netflix har exempelvis blivit en vinnare, och hemvideouthyraren Blockbuster en förlorare.

– Mitt ansvar som vd är att att fortsätta hålla igång maskineriet med EFI:s innovationer och att möjliggöra och hjälpa din verksamhet att blomstra i denna nya digitala tid.

Kunder, återförsäljare och pressfolk fyllde konferenslokalen där EFI tackade för 20 års samarbete.

Senaste nytt

E-type bakom årets Pantameralåt – Panta King är här!

E-type är artisten bakom årets Pantameralåt som släpps idag den 17 april.  Med en riktig eurodance-dänga, ”Panta King”, tar han plats i raden av artister som tidigare satt sin prägel på den traditionsrika låten, bland annat De Vet Du, Linda Pira, Kaliffa, Rolandz och Hooja.
E-type

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Recoma dubblar återvinningskapaciteten via 300 000 euro från Tetra Pak

Recoma, ett svenskt företag som tillverkar byggskivor av återvunnet material som dryckeskartonger, utökar nu verksamheten med en andra produktionslinje. Med stöd från Tetra Pak ökar företaget sin produktionskapacitet och effektiviserar användningen av material i tillverkningen.
recoma

Senaste numret av Packnews systertidning Sign&Print nu på marknaden

Packnews systertidning Sign&Print nummer 580 finns nu på marknaden! Den nya tidningen innehåller bland annat en guide till Fespamässan i Berlin i maj.
SignPrintx

Läs vidare

Limmet öppnar ögonen på återvinningssystemet

Ett passande lim gör att plastpåsarna till färdigförpackad potatis från Garant, Axfoodkoncernens eget varumärke, nu kan materialåtervinnas fullt ut. Det leder till att materialet kan bli ett nytt högkvalitativt material. Totalt handlar det om drygt 50 ton plast per år.
Garant potatis plastförpackningx

Coca-Cola lanserar ikonisk kampanj i ny tappning

Den omtalade kampanjen Share a Coke är tillbaka och bjuder nu in en yngre generation att få uppleva klassikern i ny tappning. Originalet blev en enorm succé världen över och var första gången någonsin som logotypen för Coca-Cola byttes ut mot namn på flaskor och burkar för att dela med nära och kära.
SE - Share a Coke - Night venue - PET - Cleanx

Återvinnings- och värmeförseglingsbart papper nyhet från Billerud

Billerud har utvecklat ett återvinningsbart, värmeförseglingsbart papper designat för att ersätta plast i förpackningsapplikationer med höga krav på förseglingsprestanda och återvinningsbarhet.
Billerudx

PINC investerar i startupen Glenntex för att driva mer hållbar förpackningsinnovation

Pauligs riskkapitalgren, PINC, investerar i det göteborgsbaserade företaget Glenntex som med grafenförstärkta kompositer kan minska behovet av plast i nyproducerade förpackningar med upp till trettio procent.
Glenntex