Han listar globala trender

PUBLICERAD: 26 oktober 2017
UPPDATERAD: 24 januari
Förpackningsexperten Javier Quesada berättade om förpackningstrender på Efi:s wellpappevent.

Förpackningsexperten Javier Quesada ger tips om trender som kommer vara av stor betydelse för framtiden inom wellpappförpackningar.

Förpackningsexperten och frilanskonsulten Javier Quesada berättade under Efi:s wellpappevent i Valencia om globala trender som kommer vara viktiga framöver att känna till för wellpapptillverkare. Det gäller att analysera förändringar i konsumentbeteenden för att hitta nya affärsmöjligheter och att hålla sig ajour när konkurrensen hårdnar. Och det är speciellt avseende wellpappförpackningar som konsumentbeetenden skiftar, menar han. Under sitt föredrag lyfte han fram stora globala trender där konsumenters köpbeteenden och attityder får stor inverkan på flera industrisegment. Till att börja med handlar människor i dag på ett nytt sätt:

– 55 procent av det vi handlar när vi går till livsmedelsbutiken är inte genomtänkt på förhand, säger han. För att sticka ut i butikshyllorna krävs shelf ready packaging som ställer krav på mer komplexa och dekorativa lådor, displayer med högkvalitativt tryck och i stora format för att synas.

E-handel ökar med 15-20 procent om året och snabbhet och flexibilitet när det gäller att förpacka varorna blir allt viktigare. Här finns kliv att ta inom wellpapp.

– Här finns möjligheter för mer marknadsföring på lådorna, säger Javier Quesada och tillägger att på samma sätt som man får förslag på fler produkter när man lägger en vara i varukorgen på en sajt, likadant kan det bli verklighet med tryckta förslag på wellpapplådorna.

Han berättar vidare att världen går mot en sjunkande medelklass. Människor tenderar att vilja ha lyx i tillvaron till ett billigt pris. Trenden går att fler handlar på stora livsmedelsbutikskedjor som tyska Lidl och Aldi.

– Man firar med hur lite något kostar istället för hur mycket. Exempelvis att köpa prosecco på Lidl.

Premiumförpackningar som inger en lyxkänsla är en annan global trend. Javier Quesada poängterar att det blir viktigare att satsa på design, låga volymer och förpackningar som ger ett mervärde till själva produkten. Han nämner även att personalisering får en allt mer betydande roll och lyfter Coca Colas kampanj ”Share a coke” som ett exempel. En annan trend är att konsumtionsvaror med snabb omsättning ökar.

Cirkulär ekonomi och strävan efter verksamheter som genomsyras av hållbarhet är en annan trend. Javier Quesada säger att millenniegeneration älskar detta och påtalar att år 2020 så kommer 50 procent av konsumenterna vara millenials. Konsumenter som värnar om miljön och som ser plast som en bov och miljöförstörare, och wellpapp som mer miljövänligare.

Ändrad familjedynamik är en annan pågående trend, säger han och påpekar att utvecklingen går mot färre barn per hushåll, fler skilsmässobarn och olika typer av familjekonstellationer. Något som leder till att det konsumeras fler småförpackningar och singelförpackningar, vilket också innebär en mängdreducering i förpackningar.

Senaste nytt

Återanvändbara muggar fungerar dåligt i Nederländerna

Packnews samarbetspartner och jurymedlem i Packnorth Award, Paul Jenkins från The PackHub, har varit i Utrecht, Nederländerna, i samband med Sustainable Packging Summit. Han besökte en McDonalds och fick lite fakta kring återanvändbara muggar som han publicerade på LinkedIn. Vi i sin tur återanvänder texten här.
Mugg utvald
Återanvändbara muggar fungerar dåligt i Nederländerna

Tetra Pak och Artek Solutions letar användning för PolyAl

Tetra Pak har inlett ett samarbete med det svenska  företaget Artek Solutions för att utforska nya användningsområden för PolyAl – det plast- och  aluminiummaterial som återvinns från dryckeskartonger. Målet är att skapa högpresterande  industriella produkter med lång livslängd genom att kombinera PolyAl med andra återvunna  material.
Artek_Tetra Pak
Tetra Pak och Artek Solutions letar användning för PolyAl

Första biobaserade smältlimmet som klarar återvunna förpackningar och frysgrader

Kiilto lanserar det första nästan helt biobaserade smältlimmet för återvunna förpackningar. Limmet fungerar för återvunna förpackningar och tål frysning.
Kiiltox
Första biobaserade smältlimmet som klarar återvunna förpackningar och frysgrader

Metsä Board fortsätter anpassa sig till en svag kartongmarknad

Metsä Board har tidigare lanserat ett kostnadsbesparings- och lönsamhetsförbättringsprogram värt cirka 200 miljoner euro. Som en del av programmet inledde företaget den 7 oktober 2025 förhandlingar om verksamhetsförändringar som omfattar hela personalen i företagets verksamhetsländer. Det blev en handfull färre uppsägningar i Finland än förväntat. 
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsätter anpassa sig till en svag kartongmarknad

Läs vidare

Återanvändbara muggar fungerar dåligt i Nederländerna

Packnews samarbetspartner och jurymedlem i Packnorth Award, Paul Jenkins från The PackHub, har varit i Utrecht, Nederländerna, i samband med Sustainable Packging Summit. Han besökte en McDonalds och fick lite fakta kring återanvändbara muggar som han publicerade på LinkedIn. Vi i sin tur återanvänder texten här.
Mugg utvald
Återanvändbara muggar fungerar dåligt i Nederländerna

Tetra Pak och Artek Solutions letar användning för PolyAl

Tetra Pak har inlett ett samarbete med det svenska  företaget Artek Solutions för att utforska nya användningsområden för PolyAl – det plast- och  aluminiummaterial som återvinns från dryckeskartonger. Målet är att skapa högpresterande  industriella produkter med lång livslängd genom att kombinera PolyAl med andra återvunna  material.
Artek_Tetra Pak
Tetra Pak och Artek Solutions letar användning för PolyAl

Första biobaserade smältlimmet som klarar återvunna förpackningar och frysgrader

Kiilto lanserar det första nästan helt biobaserade smältlimmet för återvunna förpackningar. Limmet fungerar för återvunna förpackningar och tål frysning.
Kiiltox
Första biobaserade smältlimmet som klarar återvunna förpackningar och frysgrader

Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Det har skrivits mycket om Saveggys teknik med att spraya gurkor med raps- och havreolja, en teknik som gör att man kan undvika plast på gurkor i syfte att förlänga hållbarheten. När nu de första gurkorna kommit ut på en testmarknad har det visat sig finnas en misstänksamhet hos konsumenterna.
Gurka-Saveggy-Odlarna_D
Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna