Han listar globala trender

PUBLICERAD: 26 oktober 2017
UPPDATERAD: 24 januari
Förpackningsexperten Javier Quesada berättade om förpackningstrender på Efi:s wellpappevent.

Förpackningsexperten Javier Quesada ger tips om trender som kommer vara av stor betydelse för framtiden inom wellpappförpackningar.

Förpackningsexperten och frilanskonsulten Javier Quesada berättade under Efi:s wellpappevent i Valencia om globala trender som kommer vara viktiga framöver att känna till för wellpapptillverkare. Det gäller att analysera förändringar i konsumentbeteenden för att hitta nya affärsmöjligheter och att hålla sig ajour när konkurrensen hårdnar. Och det är speciellt avseende wellpappförpackningar som konsumentbeetenden skiftar, menar han. Under sitt föredrag lyfte han fram stora globala trender där konsumenters köpbeteenden och attityder får stor inverkan på flera industrisegment. Till att börja med handlar människor i dag på ett nytt sätt:

– 55 procent av det vi handlar när vi går till livsmedelsbutiken är inte genomtänkt på förhand, säger han. För att sticka ut i butikshyllorna krävs shelf ready packaging som ställer krav på mer komplexa och dekorativa lådor, displayer med högkvalitativt tryck och i stora format för att synas.

E-handel ökar med 15-20 procent om året och snabbhet och flexibilitet när det gäller att förpacka varorna blir allt viktigare. Här finns kliv att ta inom wellpapp.

– Här finns möjligheter för mer marknadsföring på lådorna, säger Javier Quesada och tillägger att på samma sätt som man får förslag på fler produkter när man lägger en vara i varukorgen på en sajt, likadant kan det bli verklighet med tryckta förslag på wellpapplådorna.

Han berättar vidare att världen går mot en sjunkande medelklass. Människor tenderar att vilja ha lyx i tillvaron till ett billigt pris. Trenden går att fler handlar på stora livsmedelsbutikskedjor som tyska Lidl och Aldi.

– Man firar med hur lite något kostar istället för hur mycket. Exempelvis att köpa prosecco på Lidl.

Premiumförpackningar som inger en lyxkänsla är en annan global trend. Javier Quesada poängterar att det blir viktigare att satsa på design, låga volymer och förpackningar som ger ett mervärde till själva produkten. Han nämner även att personalisering får en allt mer betydande roll och lyfter Coca Colas kampanj ”Share a coke” som ett exempel. En annan trend är att konsumtionsvaror med snabb omsättning ökar.

Cirkulär ekonomi och strävan efter verksamheter som genomsyras av hållbarhet är en annan trend. Javier Quesada säger att millenniegeneration älskar detta och påtalar att år 2020 så kommer 50 procent av konsumenterna vara millenials. Konsumenter som värnar om miljön och som ser plast som en bov och miljöförstörare, och wellpapp som mer miljövänligare.

Ändrad familjedynamik är en annan pågående trend, säger han och påpekar att utvecklingen går mot färre barn per hushåll, fler skilsmässobarn och olika typer av familjekonstellationer. Något som leder till att det konsumeras fler småförpackningar och singelförpackningar, vilket också innebär en mängdreducering i förpackningar.

Läs vidare

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Woola vill ersätta plastemballage med spillull

Förpackningsföretaget Woola jobbar med fårull som hållbart alternativ till plast.
Pressbild_Woola förpackningsmaterial

Nu går det att panta God Morgons juicekartonger

God Morgon inleder ett samarbete med Bower och erbjuder nu pant på sina juicekartonger. Målet är att öka antalet återvunna förpackningar genom att erbjuda olika typer av förmåner när panten har registrerats.
God-Morgon-juicekartonger-pantas-via-Bower

ICA-handlaren börjar med komposterbara bärkassar innan skatten tas bort

I höst tas skatten på plastbärkassarna bort men Filip Cronberg som driver ICA Kvantum i Klippan återinför komposterbara kassar redan nu.
ICA Gaiax

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432