2014 ett bra år

PUBLICERAD: 3 december 2014
UPPDATERAD: 24 januari

Eson Pac miljöbild

I nya numret av sin kundtidning skriver Eson Pac:

Då vi ser tillbaka på året som gått, är vi mycket glada att se en ökad omsättning från både nya kunder och fördjupade affärer.  Allt fler kunder upptäcker fördelarna med vårt koncept runt den kompletta förpackningslösningen för att sänkta totalkostnaden.

Positiv utveckling finner man också då man ser på hur våra kunder uppfattar att samarbeta med oss. Detta fick vi bekräftat i vår årliga kundnöjdhetsundersökning, där det övergripande resultatet ökade till 4,02 på en femgradig skala. Detta är förstås mycket glädjande, dock siktar vi högre på identifierade förbättringsområden.

Flera investeringar för effektivisering och tillväxt har genomförts under året : Vi har höjt kapaciteten för leaflets/bruksanvisningar för att hantera ökad efterfrågan gällande volymer och komplexitet, bl a gällande s k korsfalsning – Investeringar i ny maskinutrustning är etablerade och ytterligare är planerade – Investeringar har gjorts i toppmodern utrustning för att resa förpackningar, för att ytterligare förfina slutresultatet – Investeringar för att ytterligare stärka vår konkurrenskraft för digitaltryckta etiketter.

Sammanfattningsvis så har vårt 2014 varit ett bra och utvecklande år! Under kommande år har vi som mål att nå ännu högre, för att ytterligare stärka våra kunders förtroende samt långsiktig tillväxt. Så vi fortsätter vår resa att stärka Eson Pac Group för att bli den ledande partnern i Europa för kompletta förpackningslösningar.

Läs vidare

Så spar mejerijätten Arla trettiotvå ton plast om året

”Med kombinationen papper och plast sparar Arla 32 ton plast om året”. Det var rubriken i ett nyhetsinslag på Packnews.se under våren. Frågan var om kombinationen av material var ett bättre val än enbart plast? Vi uttryckte viss tveksamhet, men nu vet vi att det stämmer, efter ett samtal med Helge Steg, vd på Arta Plast, företaget som tillverkar FiberCup, förpackningslösningen som det handlar om.
Förpackningarx

Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

Livsmedelsbranschens dagligvaruhandlare i Europa har svängt om i synen på hur förpackningar kan bli miljövänligare. Det menar Stephanie Poole, senior affärsutvecklare på Sealed Air. Hon pekar ut fyra områden hon ser har anammats i branschen för att förbättra förpackningens prestanda och för att minska avfall och koldioxidutsläpp.
Steph-Poole-hires

DS Smith storsatsar i Värnamo

DS Smith fortsätter satsningen i Sverige. Under 2023 investerar man i en helt ny fabrik. Affärsområde Packaging Service har idag två fabriker - i Värnamo och Mariestad. Nu samlar man detta i en modern fabriksanläggning på 17 500 kvadratmeter på området Bredasten i Värnamo.
Ds-smith-2

Analys: Så blir pappersmarknaden 2023

Fjolåret präglades av stor turbulens på pappersmarknaden och flera tillverkare har aviserat att de ställer om till förpackningsproduktion. IGEPA:s försäljningschef Flemming Friche ger sin analys om situationen på pappersmarknaden. Vad händer med priserna år 2023?
LesseboPaper_01

Senaste nytt

SIA Glass ska spara 16 ton plast per år

SIA Glass presenterar en ny förpackning för sina strutar i flerpack. Genom att plastfolien som tidigare skyddade glassen ersätts med ett lock på toppen av struten, ska 16 ton plast sparas varje år.
Ny-forpackning-flerpack

Metsä Group påbörjar försäljningen av Muoto i Sverige – en ny förpackningsprodukt av träfiber

Metsä Groups nya förpackningsvarumärke Muoto finns nu tillgängligt för testkunder i Sverige som letar efter alternativ till plastförpackningar.
Metsä_Muoto_Package2323x

Finsk innovation: Förpackningspapper med fett- och syresäker bioplastbarriär

Den finska skogs- och papperskoncernen UPM har tillsammans med amerikanska Eastman utvecklat ett nytt förpackningspapper för livsmedel. Materialet är försett med en fett- och syresäker barriär, tillverkad av cellulosabaserad bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biobarrier-toppx

Walki i strategiskt samarbete för att utveckla nedbrytbara livsmedelsförpackningar

Walki har ingått ett strategiskt partnerskap med det franska start-up företaget Lactips för att skapa helt biologiskt nedbrytbara, plastfria livsmedelsförpackningar med hjälp av naturliga polymerer.
walki_teabag_chocolate-bar_Lactipsx