100 000 elever har deltagit i Pantresan

PUBLICERAD: 3 december 2015
UPPDATERAD: 24 januari

Pantamera Katarina Lundell

Med tävlingen och utbildningspaketet ”Pantresan” har Pantamera utbildat och inspirerat låg- och mellanstadieelever kring miljö- och återvinningsfrågor sedan 2006. Sammanlagt har omkring 100 000 elever deltagit genom åren och intresset ökar för varje år.

Nu genomförs Pantresan för tionde året och redan några veckor efter att Pantamera öppnat årets upplaga har anmälningarna börjat strömma in från hela landet.

– Pantresan är en av de absolut viktigaste aktiviteter vi gör under året. Syftet är att i tidig ålder väcka barns miljöintresse och öka kunskapen kring återvinning. Att ändra attityder och beteenden är ett långsiktig arbete och då gäller det att ”vaccinera” de unga i tid. Det är fascinerande att tänka att de elever som deltog i Pantresan första året redan hunnit bli 17 år, säger Katarina Lundell, marknadschef på Pantamera/Returpack.

I den senaste undersökningen som WWF låtit genomföra på temat ”unga och klimatfrågan” framgår det tydligt att klimatfrågan blivit allt viktigare för de unga.

– Bland annat visar undersökningen att det som de unga främst har gjort för att minska sin egen klimatpåverkan är att källsortera mer. Och många säger också att de har påverkat sina föräldrar för att införa klimatsmarta vanor hemma. Det just det som Pantresan handlar om – både att förstå att ens eget beteende gör skillnad och att påverka andra, säger Katarina Lundell.

Pantresan är ett mycket uppskattat utbildningspaket, både bland lärare och elever och flera lärare har deltagit många gånger. En av dem är Johan Samuelsson, lågstadielärare på Kulparksskolan i Lund som också lyckats vinna Pantresan två gånger.

– Barnens intresse för miljöfrågor märks tidigare idag än det gjorde för några år sedan. Pantresan har varit ett bra komplement till den vanliga undervisningen som gjort att eleverna blivit medvetna om återvinningens positiva effekter. Barnen samlar burkar och flaskor överallt, de hjälper mer än gärna sina släktingar att panta, säger Johan Samuelsson.

Pantamera drivs av Returpack AB för att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Vi arbetar för att säkra ett effektivt, hållbart och tillgängligt pantsystem. Målet är att 90 procent av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas. Huvudkontoret, liksom fabriken ligger i Norrköping. Här tar vi varje år emot över 1,6 miljarder burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna.

 

Läs vidare

Nyetablering av plaståtervinnare tappar fart i Europa

Organisationen Plastics Recycling Europe presenterar siffror som pekar på en stagnation i tillväxten inom plaståtervinning i Europa. Det är lätt att tro att det här är ett område där tillväxten hela tiden växer sig starkare, men det finns problem som lägger hinder i vägen.
Foto: Peter Holgersson AB

Bara metallförpackningar nådde återvinningsmålen år 2023

Under 2023 användes minst 1,2 miljoner ton förpackningar för varor och transporter i Sverige. Det visar ny statistik över landets förpackningsavfall. Endast tre av förpackningsslagen – alla av metall – nådde de nationella återvinningsmålen konstaterar en ny utredning.
Återvinning

Slutskede för de globala förhandlingarna om ett avtal mot plastföroreningar

Vid det femte mötet inom FN:s miljöförsamling (UNEA5) år 2022 enades världens länder om att inleda förhandlingarna om ett nytt globalt avtal mot plastföroreningar, med målet att avsluta förhandlingarna 2024. I dag, den 25 november inleds det femte och sista förhandlingsmötet på detta tema i Busan, Sydkorea.
angela-compagnone-g1xoeXbfuTw-unsplashx

SIA Glass ska spara 16 ton plast per år

SIA Glass presenterar en ny förpackning för sina strutar i flerpack. Genom att plastfolien som tidigare skyddade glassen ersätts med ett lock på toppen av struten, ska 16 ton plast sparas varje år.
Ny-forpackning-flerpack

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker