100 000 elever har deltagit i Pantresan

PUBLICERAD: 3 december 2015
UPPDATERAD: 24 januari

Pantamera Katarina Lundell

Med tävlingen och utbildningspaketet ”Pantresan” har Pantamera utbildat och inspirerat låg- och mellanstadieelever kring miljö- och återvinningsfrågor sedan 2006. Sammanlagt har omkring 100 000 elever deltagit genom åren och intresset ökar för varje år.

Nu genomförs Pantresan för tionde året och redan några veckor efter att Pantamera öppnat årets upplaga har anmälningarna börjat strömma in från hela landet.

– Pantresan är en av de absolut viktigaste aktiviteter vi gör under året. Syftet är att i tidig ålder väcka barns miljöintresse och öka kunskapen kring återvinning. Att ändra attityder och beteenden är ett långsiktig arbete och då gäller det att ”vaccinera” de unga i tid. Det är fascinerande att tänka att de elever som deltog i Pantresan första året redan hunnit bli 17 år, säger Katarina Lundell, marknadschef på Pantamera/Returpack.

I den senaste undersökningen som WWF låtit genomföra på temat ”unga och klimatfrågan” framgår det tydligt att klimatfrågan blivit allt viktigare för de unga.

– Bland annat visar undersökningen att det som de unga främst har gjort för att minska sin egen klimatpåverkan är att källsortera mer. Och många säger också att de har påverkat sina föräldrar för att införa klimatsmarta vanor hemma. Det just det som Pantresan handlar om – både att förstå att ens eget beteende gör skillnad och att påverka andra, säger Katarina Lundell.

Pantresan är ett mycket uppskattat utbildningspaket, både bland lärare och elever och flera lärare har deltagit många gånger. En av dem är Johan Samuelsson, lågstadielärare på Kulparksskolan i Lund som också lyckats vinna Pantresan två gånger.

– Barnens intresse för miljöfrågor märks tidigare idag än det gjorde för några år sedan. Pantresan har varit ett bra komplement till den vanliga undervisningen som gjort att eleverna blivit medvetna om återvinningens positiva effekter. Barnen samlar burkar och flaskor överallt, de hjälper mer än gärna sina släktingar att panta, säger Johan Samuelsson.

Pantamera drivs av Returpack AB för att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Vi arbetar för att säkra ett effektivt, hållbart och tillgängligt pantsystem. Målet är att 90 procent av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas. Huvudkontoret, liksom fabriken ligger i Norrköping. Här tar vi varje år emot över 1,6 miljarder burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna.

 

Läs vidare

Nedläggning gör det svårare att återvinna vätskekartong i Tyskland

Troligen kommer kapacitet för återvinning av vätskekartongförpackningar att stängas ner i Tyskland inom kort.
julian-hochgesang-mjtq122xaoY-unsplashx

Dow och Procter & Gamble utvecklar ny återvinningsteknik

Dow och Procter & Gamble Company har tecknat ett utvecklingsavtal (JDA) för att skapa en ny återvinningsteknik.
Avfallx

Mindre CO2 när Coop byter från glas till plast i sillburkarna

En av årets stora mathelger är runt knuten. Två av Coops sillnyheter för året kommer i plastburkar – en förändring som nu ska appliceras på all Coop sill i glasburk.
Coop sillx

Norskt företag först med Liplids locklösning

Nu är den första kunden för Liplids nya, fiberbaserade lock för drycksmuggar offentlig. Det blev ett norskt företag som är först ut.
4D2B350Ex

Senaste nytt

Snart dags för Drupa – här är de sex största trenderna att hålla ögonen på

Efter åtta års uppehåll kan vi återigen åka till Drupa för att se vad leverantörerna tror att vi behöver. Här hittar du sex tydliga trender att ha koll på i mässhallarna.
dmitry-ratushny-xsGApcVbojU-unsplash

Arvid Sundblad lämnar Fiskeby Board

Efter närmare sex år som vd för Fiskeby Board lämnar nu Arvid Sundblad företaget.
Fiskeby-4x-768x512felx

Nedläggning gör det svårare att återvinna vätskekartong i Tyskland

Troligen kommer kapacitet för återvinning av vätskekartongförpackningar att stängas ner i Tyskland inom kort.
julian-hochgesang-mjtq122xaoY-unsplashx

Plastbrätten för blommor vissnar bort hos ICA

ICA Sverige byter nu ut traditionella plastbrätten för blommor till träfiberbrätten.
ICAy