Zoégas mjukplastförpackningar återvinns till nya produkter

PUBLICERAD: 14 november 2022
UPPDATERAD: 25 januari

I ett pilotprojekt samlas mjukplastpåsarna med Zoégas Professionals in och omvandlas av nystartade Omni Polymers till plastgranulat, som sedan blir till nya plastprodukter. (Bild Zoégas)

Tillsammans med kaffeleverantören Beans in Cup och producentansvarsorganisationen TMR har kafferosteriet Zoégas i Helsingborg inlett ett pilotprojekt, där man samlar in tomma mjukplastförpackningar och via en helt ny återvinningsteknik omvandlar dem till nya plastprodukter.

Insamlingen gäller påsar i mjukplast med kaffeprodukter under varumärket Zoégas Professionals och projektet har pågått sedan april i år. Zoégas Professional används i kaffemaskiner hos kontorskunder och insamlingen av de tomma mjukplastpåsarna, som har skett vid varje servicetillfälle av kaffemaskinerna, har skötts av Beans in Cup.

”Hållbar återvinning genomsyrar vår verksamhet och det innebär att arbeta utifrån ett cirkulärt flöde i stället för ett linjärt. I det här testet har vi börjat småskaligt, men vår förhoppning är att kunna utvidga projektet till att så småningom omfatta alla våra förpackningar”, säger Sofia Anderhall, marknadschef på Zoégas Professional.

”Vi tar ansvar för en hållbar utveckling i vår verksamhet och tillsammans med våra samarbetspartners utvecklar vi cirkulära lösningar. Tillsammans med Zoégas Professional försöker vi nu bidra till att plastförpackningar som används hos våra kunder återvinns och återanvänds”, säger Marianne Strindin, hållbarhetschef, Beans in Cup.

De insamlade kaffeförpackningarna har hämtats upp av producentansvarsorganisationen TMR och transporterats vidare till företaget Omni Polymers nya återvinningsanläggning i Ängelholm. Med hjälp av en ny och innovativ tillverkningsprocess kan anläggningen omvandla källsorterade plastförpackningar till högkvalitativt granulat och slutligen nya plastprodukter. (Läs mer HÄR)

”Den nya anläggningen använder en helt ny teknik för att kunna återvinna sådana komplexa och flexibla plaster, som i dagsläget inte går till materialåtervinning. Detta avfallsmaterial har tidigare bränts upp, men nu har vi upparbetat en process, som gör att vi kan tillverka granulat vilket kan användas till nya plastprodukter”, säger Peter Mellgren, TMR.

Zoégas skriver att satsningen på ökad cirkularitet är ytterligare ett steg i rosteriets arbete mot att reducera utsläppen i verksamheten och en viktig del av huvudägaren Nestlés globala mål att nå netto noll utsläpp senast år 2050.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx