Webinarium om producentansvar kring elprodukter och batterier

PUBLICERAD: 14 oktober 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Webinariet ger svar på vilka producentansvar som gäller för svenska företag som säljer elektriska produkter och batterier på marknaderna i Tyskland och Österrike. (Bild Alexei/Pixabay)|Johan Uhlin är avdelningschef för affärsområdet Miljörapportering på Tysk-Svenska Handelskammaren. (Bild fr LinkedIn)

Tysk-Svenska Handelskammaren arrangerar i höst två kostnadsfria webinarier kring producentansvar för företag som säljer elektriska produkter (WEEE) och batterier (BATT) på marknaderna i Tyskland och Österrike.

Webinarierna ingår i det utbud av webbaserade seminarier som Tysk-Svenska Handelskammaren kontinuerligt arrangerar för att informera svenska exportföretag om viktiga ändringar. För närvarande förändras de nationella lagstiftningarna kring producentansvar för WEEE och BATT i många EU-länder. Så också i Tyskland och Österrike. Även svenska företag som exporterar berörda produkter till båda marknader behöver se till att de nya kraven efterlevs.

”Vi hjälper svenska företag med producentansvar och korrekt märkning i Tyskland och Österrike och med detta webinarium ger vi en överblick över vad som gäller. Vi belyser bland annat förändringarna i lagstiftningen för insamling av WEEE-produkter samt batterier för att hjälpa svenska exportörer att förstå de tyska och österrikiska regelverken”, säger Norman Karsch vid Tysk-Svenska Handelskammaren.

Det första webinariet arrangeras den 21 oktober, kl. 10.30 – 11.30, och det andra den 16 november, kl 10.00 – 11.00.

Vid webinarierna tar man bland annat upp följande punkter:

* Vad innebär lagstiftningen kring WEEE och BATT för svenska exportföretag i båda länder?
* Vad gäller för insamling av elektriska och elektroniska produkter?
* Vad gäller för batteriinsamling?
* Hur ska WEEE och BATT registreras från 2023?
* Behöver varje svenskt exportföretag en representant för WEEE och BATT?
* Vilka regler gäller för beräkning och redovisningsintervaller?
* Vi presenterar ökning av återvinningsavgifter med förpackningsexempel.
* Vad är skillnaden mellan B2C och B2B vid producentansvar i Tyskland?

Johan Uhlin är avdelningschef för affärsområdet Miljörapportering på Tysk-Svenska Handelskammaren. (Bild fr LinkedIn)

Webinarierna hålls på svenska och riktar sig till svenska exportföretag som avsätter elektriska eller batteridrivna produkter på marknaden i Tyskland och Österrike, såväl via stationär handel som via e-handel, och som därför berörs av lagstiftningen.

Föredragshållare är Johan Uhlin, som är avdelningschef för affärsområdet Miljörapportering på Tysk-Svenska Handelskammaren och som arbetar med rådgivning till svenska och tyska bolag med verksamhet inom EU.

Mer info och anmälan finns HÄR (21 okt) och HÄR (16 nov)

 

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x