”Vi ser stor potential att sälja fler etikettskrivare”

PUBLICERAD: 19 januari 2021
UPPDATERAD: 24 januari

Nya möjligheter för digital ettiketutskrift plus arkmaskiner, mjukvaror och efterbehandlingslösningar. Det blir den röda tråden när Konica Minolta laddar inför Sign&Print Connect:
– Vi kommer fortsätta med det vi gjorde på förra Sign&Print Scandinavia där vi slog på stora trumman – att vi är så mycket mer, säger affärsområdeschef Roy Spennare.

Konica Minolta tog beslutet kvickt att ställa ut på Sign&Print Connect.

– Jag kan inte tala för andra, men vi nappade väldigt snabbt på det här. Vi insåg att vi behöver fortsätta ha dialog och kontakt med kunderna, säger Roy Spennare och poängterar att det blir mer kraft och en annan magnitud med en mässa i ett digitalt format än att enbart arrangera egna seminarier i egen regi.

Han hoppas att det blir två dagar som alla i branschen kan sätta av, samtidigt som det blir en vinning för hela branschen.

– Vi kände blixtsnabbt att gör vi det tillsammans så har vi väldigt mycket större chans att få till ett bra event än om vi alla bara gör våra egna små seminarier.

Historia med arkmaskiner

Roy Spennare säger att Konica Minolta har en historia av att vara en leverantör av digitala arkmaskiner. Men de har så mycket mer i sitt utbud. Det var budskapet som matades ut till besökarna på Sign&Print Scandinavia-mässan, och det är ett tema som besökarna garanterat kommer att få se mer av på Sign&Print Connect.

Storformatslösningar med flatbäddsskrivare, etikettskrivare, digitala arkmatade maskiner, programvara och digital efterbehandlingsutrustning från partnern MGI blir dragplåster, intygar Spennare.

– Vi försöker göra exakt samma sak som vi gör under en fysisk mässa där vi visar det som är intressant för tillfället. Vi kommer inte visa gamla prylar utan vi har nya maskiner, mjukvaror och efterbehandlingslösningar.

AccurioLabel 230 riktar sig mot etikettproducenter som vill trycka digitalt. Foto:Pressbild
Etikettskrivare med vitt

För etikettmarknaden visar Konica Minolta etikettpressen AccurioLabel 230. Ett antal produktivitets- och kvalitetsförbättringar har gjorts i den senaste modellen. Hastigheten når upp till 23,4 meter per minut, och den har fått ett förbättrat rulle till rulle-system för en snabbare uppstart och med en noggrann bildregistrering. Maskinen stödjer både mediebredder på 250 och 330 millimeter med en rulldiameter upp till 620 millimeter. Roy Spennare säger att en nyhet är att etikettskrivaren kommer med vit färg. Konica Minolta levererar den som en komplett lösning, inklusive arbetsflödesprogram.

Skivor och rullmedia

För de som är på jakt efter att skriva ut stora format demonstrerar Konica Minolta en uv-flatbäddskrivare. Det är en hybridmaskin som kan printa på både skivor och media på rulle.

– Vårt mål är att kunna visa antingen AccurioWide 160 eller 200.

Den fullutrustade Jetvarnish 3D Evo som folierar och lackar. Foto: Pressbild

Inom digital efterbehandling och förädling av trycksaker och förpackningar lyfter de också fram MGI:s maskin för foliering och lack, Jetvarnish 3D Evo. Den visas antingen i formatet 50/70 eller 70/100, utlovar Spennare.

– Vi visar också den helt unika nya efterbehandlingsenheten TU-510 där du kan få allt från färdigskurna visitkort till trimmade banner och så vidare. Den är oerhört spännande. Varje gång vi visar den för kunden så är det en wow-upplevelse. Det är nog sällan vi har varit med om att kunderna så fort ser potentialen och effektiviteten med den efterbehandlaren.

Höjdpunkten i utbudet

På frågan vad Roy Spennare lyfter fram som den stora höjdpunkten i deras utbud på Connect blir det en arkmaskin som kommer på tal. Det handlar om Konica Minoltas flaggskepp C12000 och C14000, som visas med fler mjukvaror. Roy Spennare säger att 200 enheter har sålts globalt. På den europeiska marknaden är maskinen ganska ny, men fyra maskiner har redan sålts i Sverige.

– Det som känns allra roligast för tillfället är 12 och 14-pressen. Vi har varit i toner och arkmaskinsbranschen i ungefär 15 år. Men vi har inte varit uppe och slagits i de största volymerna. Den här maskinen uppfyller alla villkor för kvalitet och inte minst miljövänligheten med fullt återanvändningsbart och återvinningsbart.

Till Connect-scenen tar de också tillfället i akt att visa upp fler arkmatade maskiner, däribland inkjetpressen i 50/70-formatet, AccurioJet KM-1. Maskinen gör 3 000 B2-tryck i timmen.
Konica Minoltas maskiner kommer med enheten IQ-501 som syftar till att hjälpa operatörer att reducera det manuella arbetet. Kvalitetssäkring görs både på fram- och baksidespass och färgstabiliteten säkerställs i realtid.

– Den optimerar både produktiviteten och kvaliteten och gör det så jäkla påtagligt för kunderna hur effektivt de kan producera i det högre segmentet. Den är extremt rolig, och vi har fått väldigt bra gehör på det vi pratar om.

Konica Minoltas flaggskepp för arkmatade utskrifter C14000. Foto: Pressbild
Direktdialog och livekontakt

Produktdemonstrationerna blir på svenska, och bistår i samtalen med besökare gör både säljare, produktspecialister och affärsområdeschefer. Roy Spennare beskriver presentationerna som tv-program och den personliga livekontakten sköts i huvudsak av svenska representanter som kommer att sitta i en studio.

– Vi står för direktdialogen och livekänslan och så utnyttjar vi även våra internationella kollegor.

– Vi räknar med att vi bara kommer att kunna köra 10-12 minuters demonstrationer, då besökare antagligen inte har tid att stanna mer än max 20 minuter. Vi brukar inte heller få ha kunder mer än 10 till 15 minuter i montern på en mässa heller.

Roy Spennare ser stor potential för Konica Minoltas lösningar inom storformat och etiketter:

– För vår del kommer 2021 handla om att fortsätta slå oss in att fortsätta bli ett verkligt etablerat varumärke inom industrial printing. Vi har en jättestor potential med våra AccurioWide-printrar som vi inte har slagit oss in på marknaden med än. Men nu har vi definitivt det i fokus nästkommande år. Vi ser stor potential att sälja fler etikettskrivare för den marknaden tror jag inte kommer att minska över lång tid framåt. Jag tror den kommer att växa.

Den digitala mässan Sign&Print Connect pågår 9–11 februari. Besökare kan registrera sig gratis på mässajten.

Läs vidare

Etikettmarknaden föll tjugofem procent förra året men växer igen

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

CCL Industries öppnar ny sleevetillverkning

CCL Industries som tillverkar specialetiketter, säkerhets- och förpackningslösningar, har officiellt öppnat sin nya etiketthub i Dornbirn, Österrike, och slutfört flytten från tyska Hohenems.
CCL-Dornbirn_27_by_Marcel_Hagen-studio22-768x512x

Digital etikettpress för lite mindre företag

Xeikon har nyligen lanserat en etikettpress, Label Discovery Panther, som är tänkt att fungera som en instegspress hos de lite mindre etikettillverkarna.
xeikon_pantherdiscovery

Uppköp: Nordvalls förvärvar Lexit Groups etikettverksamhet

Affären innebär ett övertagande av Lexit Groups verksamheter i Sverige och Norge. Enligt Nordvalls gör förvärvet dem till Skandinaviens ledande leverantör av etiketter.
FotoJet (2)

Senaste nytt

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
01_Hero_Lessebo Texture_Close-up paper texture Morocco_Photo by Carl Anderx

Grathwol vill vinna Packnorth Award 2024 med en monomaterialbaserad PET-burk

Det danska företaget Grathwol konstaterar att man är först i världen med att kunna tillverka ett lock av PET till en burk av samma material. Det kan verka som att det borde vara enkelt, men det finns flera problem. Genom att man löst detta kan man nu erbjuda en monomateriallösning som underlättar återvinning. Naturligtvis vill man vinna ett pris i Packnorth Award 2024.
Påsk

Dags för branschen att sponsra framtidens medarbetare – Åke Sahlins Stipendiefond behöver fyllas på

Den har varit ett faktum i förpackningsbranschen i snart femtio år men samtidigt varit ganska anonym. Åke Sahlins Stipendiefond har genom åren hjälpt förpackningsstuderande ekonomiskt. Nu börjar kapitalet bli magert, det är dags för branschen att bidra med lite stöd till fonden!
Giltiga sedlarx

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnews Award kommer nu in till Packnews i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x