Växtbaserat bläck för digitaltryckt emballage

PUBLICERAD: 22 februari 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Ricoh lanserar ett biologiskt nedbrytbart bläck. Foto: Pressbild

Förbättrad lönsamhet i utskrifter av emballage och andra tryckta produkter. Det utlovar Ricoh med ett nytt växtbaserat bläck.

Det nya biologiskt nedbrytbara och snabbtorkande Ricoh-bläcket bidrar till både energi- och kostnadsbesparingar för användaren, enligt Ricoh. Det växtbaserade bläcket ska vara det första i sitt slag för att skriva ut trycksaker och förpackningar.

Bläcket är ett derivat av det oljebaserade bläcket som tillverkas för dekorbranschen i ett samarbete mellan Ricoh och Olbrich,  en tysk tillverkare av maskinutrustning. Ricoh skriver i ett pressmeddelande att bläcket är utvecklat för att ge utmärkt friktionsmotstånd och avsättningsprestanda på brun och vit wellpapp och kartong.

Luktfritt och snabbtorkande

En av bläckets utmärkande egenskaper är att det är snabbtorkande – ingen värme krävs för att fixera eller torka bläcket. Oljan tränger in i porösa substrat och lägger pigmentet på ytan. Detta eliminerar behovet av att behöva ett torksystem och minskar således även energiförbrukningen, enligt Ricoh. Andra egenskaper är att bläcket är biologiskt nedbrytbart och luktfritt. Inga monomerer används i tillverkningen vilket förbättrar kompatibiliteten med livsmedel. Eftersom bläcket inte  är vattenbaserat så innehåller det heller inga biocider.

Reducerad bläckförbrukning

Enligt tillverkaren ska bläcket även göra att skrivhuvudena blir lättare att rengöra men också att de blir mindre benägna att täppas till. Det leder till förbättrad tillförlitlighet, prestanda och livslängd på skrivhuvudena. En annan fördel som pekas ut är den låga bläckförbrukningen, samma optiska densitet ska kunna uppnås trots att 50 procent mindre bläck används.

Kan minska miljöpåverkan

Graham Kennedy, chef för affärsområdena industriellt tryck och grafisk kommunikation hos Ricoh Europe, säger att varumärkesägare och tryckproducenter allt mer fokuserar på att minska sin miljöpåverkan och tillämpa hållbara metoder där det är möjligt.

– Med våra nya växtbaserade bläck kan de sömlöst införa positiva förändringar som gör stor skillnad utan att påverka deras utskriftsresultat av hög kvalitet, avslutar han.

Bläcket finns redan tillgängligt i hela EMEA.

Senaste nytt

Stora Enso genomför organisationsförändringar

Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden för P&L-ansvar, vilket återspeglar vikten av kärnverksamheten inom förnybara förpackningar i affärsportföljen. Den nya, plattare och effektiviserade organisationen kommer att öka kundfokus, driva den operativa effektiviteten med ökad integration, minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur.
wellpapp-Stora-Ensox

Nu testkörs Norges nya plaståtervinningsanläggning

Testkörningar pågår just nu och hösten 2025 öppnar Tomra och Plastretur officiellt den första och enda nationella finsorteringsanläggningen för plastförpackningar i Norge. Anläggningen, som ligger i Holtskogen Business Park i Inre Østfold, kommer att heta Områ.
default

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x

Ny teknik för biobaserad cellplast möjliggör cirkularitet för ett omtalat material

TotalEnergies Corbion och Useon har ingått ett strategiskt partnerskap för att främja utvecklingen och global kommersialisering av EPLA-formade produkter – en ny generation av hållbara, högpresterande skummaterial tillverkade av PLA, ett av de mest använda bioplastmaterialen.
epla-bottle-base-made-by-useon-with-luminy-plax

Läs vidare

Coca-Cola lanserar ikonisk kampanj i ny tappning

Den omtalade kampanjen Share a Coke är tillbaka och bjuder nu in en yngre generation att få uppleva klassikern i ny tappning. Originalet blev en enorm succé världen över och var första gången någonsin som logotypen för Coca-Cola byttes ut mot namn på flaskor och burkar för att dela med nära och kära.
SE - Share a Coke - Night venue - PET - Cleanx

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox

Digital tryckteknik ger flexibilitet och hållbarhet hos Nordic Label

Nordic Label är en ledande tillverkare av PSA-etiketter för livsmedel och drycker på den finländska marknaden. Verksamheten bygger på en balanserad blandning av flexo- och digitaltryck.
Nordic label

Mark Andys nya digitalpress sätter ny industristandard

Mark Andy lanserar nu en digital etikettpress, Digital Series HD HighSpeed 1200. Den sätter en ny industristandard säger man och pekar på att den dubblar hastigheten jämfört med sina föregångare
MA-HD-Image-768x512x