Var femte förpackning kastas felaktigt i hushållssoporna

PUBLICERAD: 24 juni 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Det är viktigt att sortera och återvinna förpackningar i hemmen, men trots detta uppger de svenska hushållen att en av fem förpackningar felaktigt slängs bland hushållssoporna och aldrig kommer till återvinning. (Bild FTI)|”Förpackningar som hamnar i soppåsen eldas upp och har därmed ingen möjlighet att återvinnas”, säger Veronica Foberg Gustafsson. (Bild FTI)

Sveriges invånare fortsätter att återvinna i hög utsträckning. Det visar Förpacknings– och Tidningsinsamlingens (FTI) årliga Återvinningsbarometern. 97 procent av landets befolkning uppger att de återvinner sina förpackningar och tidningar. Trots detta uppger man att en av fem förpackningar fortfarande slängs i hemmets hushållssopor.

Återvinningsbarometern genomförs av SIFO på uppdrag av FTI. I undersökningen har det gjorts ettusen onlineintervjuer i Kantar Sifos webbpanel, där de svarande utgör ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning vad avser kön, ålder och regional spridning.

De främsta anledningarna till att man inte återvinner förpackningar i större grad, uppges vara att man har begränsat utrymme för källsortering i hemmet och att det är enklare att slänga allt i hushållssoporna. 24 procent av Sveriges invånare uppger att orsaken till att de inte återvinner mer är för att det är enklare att slänga förpackningar i hushållssoporna. Vidare säger 23 procent att orsaken till att de inte återvinner mer är på grund av att de inte har tillräckligt med plats för återvinning- och sorteringslösningar hemma.

”Förpackningar som hamnar i soppåsen eldas upp och har därmed ingen möjlighet att återvinnas”, säger Veronica Foberg Gustafsson. (Bild FTI)

”Om man slänger sina förpackningar i soppåsen eldas de upp och har ingen möjlighet att återvinnas och bli till nya produkter. Men varje förpackning gör skillnad och trots att Sverige är ett av Europas främsta länder, när det kommer till återvinning, så behöver vi bli ännu bättre. Våra tidigare undersökningar visar att återvinning är något som engagerar många och vi är jätteglada att detta även bekräftas i Återvinningsbarometern 2020”, säger Veronica Foberg Gustafsson, kommunikationschef på FTI.

Återvinningsbarometern 2020 visar att majoriteten upplever att det genomgående är enkelt att återvinna, men de som har mer kunskap återvinner i högre grad. De, som uppger att de är oroliga för miljön, efterfrågar i högre utsträckning mer kunskap om miljövinsterna med återvinning.

”Vi på FTI arbetar aktivt för att sprida kunskap och information om återvinning. Vi upplever att många runt om i landet vill göra mer för att ta hand om vår miljö och intresset för hållbarhet växer hela tiden. Att lämna sina förpackningar och tidningar till återvinning är en konkret sak, som alla kan göra för att bidra till ett mer hållbart samhälle. Alla vinner när du återvinner, helt enkelt”, säger Veronica Foberg Gustafsson.

Här kan du läsa/ladda ner hela Återvinningsbarometern 2020 (pdf)

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker