Välkända varumärken går in i projektet ”Närodlad Plast”

PUBLICERAD: 12 februari 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Johan Granberg är inköps- och logistikchef på Polarbröd.|Maria Smith|chef för miljö och socialt ansvar på ICA.

Det unika samarbetet ”Närodlad Plast”, som startades i fjol och som har som mål att utveckla svensk bioplast, har fått två nya medlemmar, Det är två välkända svenska varumärken – Polarbröd och ICA – som nu blir nya partners tillsammans med de övriga projektmedlemmar Sveaskog, Södra, SEKAB, Borealis, Trioplast, Tetra Pak, NorgesGruppen och SP Processum.  

Projektet ”Närodlad Plast” är ett samarbete mellan nordiska företag som innefattar hela tillverkningskedjan för biobaserad plast – från skog till förpackning. Målet med projektet är att utvärdera möjligheterna att med samarbete mellan alla aktörer i kedjan tillverka plast från skogsråvara i Sverige.

”Polarbröd strävar efter en hållbar tillgänglighet. För oss betyder det rätt bröd på rätt plats i rätt tid – med fossilfria transporter och emballage. Vår målsättning är också att våra förpackningar ska vara kretsloppsanpassade eller fossilfria och det är en självklarhet för oss att vara med i det här projektet och bidra till skapandet av den här värdekedjan”, säger Johan Granberg, inköps- och logistikchef på Polarbröd.

”ICA:s ambition är att vara ledande på ansvarsfullt företagande, därför känns det extra spännande att delta i detta innovativa arbete, som syftar till att utreda möjligheten att producera växtbaserad plast i Sverige. Det är en helt ny industri, som både kan skapa miljönytta och ekonomiska fördelar”, säger Maria Smith, chef för miljö och socialt ansvar på ICA.

Plast tillverkas idag i mycket stor utsträckning av fossila råvaror, men en polymer som exempelvis polyeten kan lika gärna kan tillverkas av biobaserade råvaror och mycket mindre klimatpåverkan. En stor del av dagens bioplaster tillverkas av produkter som sockerrör, majs, etc. men än nu finns ingen industriell produktion av biopolyeten som har sitt ursprung i skogen. Detta vill SEKAB och de andra företagen i Närodlad Plast ändra på. Genom att ta tillvara sidoprodukter från skogsbruket och använda som råvara för förädling skapar projektet en värdekedja, hela vägen från skogen till färdiga förpackningsprodukter som bärkassar, skruvkorkar, mm.

”Vi blir allt fler, som vill påverka utvecklingen i rätt riktning. Det är roligt att många konsumentnära företag inser vikten av en långsiktig omställning till en hållbar produktion av plast, gjord på bioråvara från svenska skogar”, säger Ylwa Alwarsdotter, ansvarig för strategisk marknadsutveckling på SEKAB.

”De svenska konsumenternas medvetenhet om hållbarhetsfrågor är mycket hög och viljan att göra hållbara val ökar ständigt. Vi ser det gemensamma arbetet med Närodlad Plast som ett led i att möta denna efterfrågan och att kunna stödja våra kunder i att göra hållbara val”, utvecklar Maria Smith.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax