Vågar inte detaljhandeln?

PUBLICERAD: 21 november 2016
UPPDATERAD: 25 januari


Årets ”värsta” månad är utan tvekan oktober, det känns som om allt händer då och att man skulle behöva klona sig för att kunna vara med överallt. September och november är för den delen inte heller så lätta att brottas med, men oktober är svårast. Med andra ord går det att andas ut lite nu när vi är inne i november. Men, ordet ”värst” ska så klart läsas på rätt sätt, inte som något negativt. Det händer mycket av intresse och man möter många intressanta människor.

De två stora utropstecknen förra månaden var Empack i Kista och Top Packaging Summit by Packbridge i Hyllie. Låt oss börja med Empack som är den dominerande förpackningsmässan i Norden i år, även om Pactec i Helsingfors nog gärna vill ha ett finger med i spelet också. Faktum är att mässan i Helsingfors hade över femtusen besökare, men som vanligt är det svårt att veta vad som är vad i besökarsiffror, mässan hade flera olika teman och avdelningar och vem som kom för vad vet jag inte. Empack å andra sidan tappade runt tvåtusen besökare jämfört med för två år sedan, och det kan ju verka uppseendeväckande men förklaras av arrangörer av att man den här gången inte hade logistikmässan parallellt. Ja, ja, jag är säker på att bägge mässorna tydligt vågar slå fast att det trots allt var hög kvalitet på besökarna och att det var rätt folk som kom! Stämningen på Empack var bra och till och från kändes det ganska välbesökt. Vi tog tillfället i akt att tillsammans med Etikettgruppen inom Grafiska Företagen lansera den nya etiketthandboken som vi jobbat med ett par år nu. Äntligen, skulle förmodligen Gert Fylking ha utbrustit och vi kan egentligen bara hålla med. Den lär inte ge oss Nobelpriset i litteratur, men den har varit kul att göra och vi hoppas att den kommer att vara till god nytta för etikettbranschen i kontakt med kunderna. Efterfrågan är stor och vi har redan sålt ett stort antal till personer som inte jobbar på medlemsföretagen. Det här är ett bra exempel på hur vi vill jobba på nord emballage, vi vill inte bara göra en tidning som visserligen är till god hjälp med information till branschen, vi vill vara en betydligt aktivare aktör än så och verkligen vara till nytta för förpackningsindustrins värdekedja. Nordisk Bioplastförening och sedan långt tidigare, Packbridge, är två andra bra exempel på det.

Packbridge ja. Top Packaging Summit by Packbridge blev en stor framgång. Som part i målet går det kanske inte att vara för skrytsam (nord emballage var ju dessutom ensam mediepartner), men jag kände när allt var över att vi åstadkommit två högkvalitativa dagar i en supermodern miljö där allt fungerade. Drygt tvåhundra personer fanns i lokalerna och diskussionerna gick varma. Konferensen håller ställningen som en av de mest betydande i Europa, inget tvivel om det, och kommentarerna från utländska besökare, till exempel från Tesco och Marks & Spencer, understryker det. Man ser på konferensen som något alldeles extra och säger att man inte har något liknande i UK. De var bägge på plats som föredragshållare, det fanns ingen tvekan när vi frågade dem, hit ville man komma. Det märkliga och direkt dåliga är samtidigt det ointresse som svensk detaljhandel visar. Trots förfrågningar långt i förväg kom det svar på temat ”vi har inte tid”, det finns ingen vi kan skicka. Vid andra tillfällen säger man att förpackningar är jätteviktigt och att man jobbar intensivt med att ha en dialog med förpackningsindustrins värdekedja. Tillåt mig tveka. Visst finns det många sätt att knyta kontakter, men ett bättre tillfälle att träffa ”alla” än det här finns det inte. Jag tycker att det är ett svaghetstecken att svensk detaljhandel inte vågar visa sig ute bland sina leverantörer. Vad är det man fruktar?

Intressant på TPS var också den inriktning på hållbarhet, ”sustainability”, som kom att prägla presentationerna från nästa alla talare. Det visar hur viktigt begreppet är, och samtidigt kanske det visar hur urvattnat det börjar bli. Alla ska naturligtvis ha ett hållbart sätt att jobba på för att vara trovärdiga, men frågan är hur vi tar det här vidare? Vad blir nästa steg när alla är hållbara, och vad ska det heta? Hållbarhet har blivit ett mainstreambegrepp i dag, det är så klart viktigt och det behöver alltid finnas, men hur tar vi det vidare?

Det som är säkert är att Top Packaging Summit by Packbridge är en hållbar konferens. Den är tillbaka nästa år, men då inte i oktober, de nya datumen är 19-20 september. Se där, det blir kanske lite lättare i oktober i vilket fall.

Läs vidare

Spartips för wellpappindustrin och dess kunder

Wellpappindustrin kan spara material via en enkel åtgärd enligt brittisk konsult.
1673597177195x

Omni Polymers gillar att återvinna flexibla plastförpackningar

josef-nat

Välkomnar EU:s föreslagna PPWR-regler – med viss kritik

European Bioplastics välkomnar EU:s föreslagna s.k. PPWR-regler för förpackningar och bioplaster – men med viss kritik…
eu-regler-PN-utvald

Svensk Plaståtervinning fick pris som Årets Impact-bolag

På Dagens Industris Gasell-gala i Stockholms stadshus fick Svensk Plaståtervinning ta emot priset som Årets Impact-bolag.
plast-impact-utvald

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432