Vad blir snacket på Scanpack?

PUBLICERAD: 10 oktober 2018
UPPDATERAD: 25 januari


Usch vilket slit, men samtidigt så inspirerande. Jag avser då den senaste utgåvan av nord emballage som nyss kommit ut till våra läsare. Med 156 sidor är det en av de mest omfattande tidningar vi producerat, och det har inte varit en promenad i parken om man säger så.

Tillsammans med förhandsnumret på över 100 sidor har vi alltså producerat över 260 sidor på två månader. Det känns, men alla i redaktion, marknad, administration och inte minst layout, har gjort stordåd för att hinna med. Just nu känns det som om en semester på fjärran tropisk ö vore att föredra framför att åka till Göteborg och Scanpack, men det blir så klart hur kul som helst att komma dit. De tropiska öarna finns kvar, men inte Scanpack 2018.

Vad kan vi då förvänta oss kommer att vara det som diskuteras mest på Scanpack i år? Det finns mycket som är intressant, men det är svårt att förbise Industry 4.0 och allt vad det betyder för produktionen redan idag, men framför allt i morgon. Digitaliseringen tar nya stora steg, datainsamlingen ökar blixtsnabbt men vad ska vi göra med all data? Tar vi hand om den på rätt sätt kan det betyda mycket i produktionseffektivitet men det är en utmaning. Begrepp som AR, VR och MR kommer säkert också att vara på tapeten, räkna med att se folk i lustiga glasögon i mer än en monter. Och robotarna, vad händer med dem? De ska ju ofta kallas cobotar nu och blir allt mer av ”personliga” arbetskamrater. Det är troligen snart en tidsfråga innan cobotarna har sin egen fackförening! Nya maskiner får digitala tvillingar innan de ens börjat byggas och där kan kunden testa allt ner i minsta skruv, och utbilda operatörer som om det vore en flygsimulator. Det innebär att när maskinen väl står på plats i fabriken är det bara att köra igång, koppla upp den smarta telefonen mot den och bekvämt luta sig tillbaka i stolen med senaste utgåvan av nord emballage.

”The Plastic Storm” kommer så klart också att diskuteras flitigt. Dagligen får vi veta att allt fler varumärken och detaljhandelskedjor ska sluta använda plast, eller i vilket fall minska användningen drastiskt. Nu senast var det ICA som gav det beskedet. Frågan är om man vet vad man ger sig in på? Vad ska man ha i stället? Fiberbaserade material passar långt ifrån överallt, och vad ska alla leverantörer, och för den del även varumärkesägare, göra med sina välinvesterade anläggningar där varmformningsanläggningar, formblåsmaskiner, FFS-maskiner med mycket mera står prydligt uppradade. Ska de slängas ut och ersättas av annat? En dröm för vissa maskintillverkare säkert, men det kommer inte att hända under överskådlig tid. Ta tillfället i akt och låt Scanpack bli platsen där debatten sansas.

Plasten är för övrigt även en del av EUMOS, det vill säga EU:s reglering för lastsäkring som nu har trätt i kraft. Nu ska pallaster vara certiferade till dyra pengar för att garantera att de inte förflyttar sig eller välter vid till exempel snabba inbromsningar. Klarar man inte kraven väntar böter och i värsta fall körförbud. Det är samtidigt ett sätt att öka pressen på de billiga östeuropeiska transporterna. Tyskland är först ut att verkligen engagera sig, och med tanke på vilket transitland man är lär det få effekter. Mer sträckfilm med andra ord? Nej, långt ifrån säkert, kanske till och med mindre men på rätt sätt.

Handfilmning, som svarar för runt fyrtio procent av filmförbrukningen, kan få det svårt. Det går inte att certifiera en handfilmning och kanske blir detta bara ett alternativ för interntransporter. Räkna med diskussioner om detta hos företagen som levererar sträckfilmsutrustning.

På produktsidan då? Det är svårt att gå förbi BillerudKorsnäs och Carlsbergs fiberflaska som nu gör debut. Du ser den i BKs monter och läser om den i detta nummer, liksom om mycket annat som jag tog upp här.

Missa inte heller chansen till en bra Oktoberfest den 25 oktober på mässan, arrangerad av nord emballage, Packnews.com och Scanpack. Räkna med runt 700 deltagare och fullt ös, denna gång med gästartister.

För att säga det enkelt, du får inte missa Scanpack, mässan där du kan få svar på alla dina frågor och dessutom träffa många, nya, värdefulla kontakter. Glöm inte visitkorten och de bekväma skorna.

Vi ses i Göteborg den 23 till 26 oktober!

Läs vidare

Spartips för wellpappindustrin och dess kunder

Wellpappindustrin kan spara material via en enkel åtgärd enligt brittisk konsult.
1673597177195x

Omni Polymers gillar att återvinna flexibla plastförpackningar

josef-nat

Välkomnar EU:s föreslagna PPWR-regler – med viss kritik

European Bioplastics välkomnar EU:s föreslagna s.k. PPWR-regler för förpackningar och bioplaster – men med viss kritik…
eu-regler-PN-utvald

Svensk Plaståtervinning fick pris som Årets Impact-bolag

På Dagens Industris Gasell-gala i Stockholms stadshus fick Svensk Plaståtervinning ta emot priset som Årets Impact-bolag.
plast-impact-utvald

Senaste nytt

Johan Nellbeck lämnar Holmen Iggesund i samband med omorganisation

Holmens styrelse har idag beslutat att samla koncernens kartong- och pappersverksamhet i ett nytt samlat affärsområde, Holmen Kartong & Papper. I samband med detta kommer Holmen Iggesunds vd, Johan Nellbeck, att lämna företaget.
igge-johan2-utvaldx

CCL Industries öppnar ny sleevetillverkning

CCL Industries som tillverkar specialetiketter, säkerhets- och förpackningslösningar, har officiellt öppnat sin nya etiketthub i Dornbirn, Österrike, och slutfört flytten från tyska Hohenems.
CCL-Dornbirn_27_by_Marcel_Hagen-studio22-768x512x

Nordvalls Etikett ingår partnerskap med utländska producenter

Nordvalls Etikett AB har slutit ett samarbetsavtal med holländska Geostick och franska Stratus Packaging. Bakgrunden till samarbetet är att bibehålla och stärka gemensamma marknadsandelar på en kraftigt konkurrensutsatt marknad.
Vid frågor om bilden, skriv till: christian.andersson@apeloga.se

Majoritet av konsumenter prioriterar inte återanvändbara förpackningar

Det globala konsultföretaget PA Consulting (PA), med basen i Storbritannien, genomförde nyligen en enkät bland fyratusen konsumenter i Storbritannien och USA. Den avslöjade nya insikter om konsumenternas attityder till förpackningar i snabbrestaurangsbranschen.
Reusable cup