Utvecklar hållbart sugrör fritt från plast

PUBLICERAD: 4 december 2018
UPPDATERAD: 24 januari

Stora Enso och startupföretaget Sulapac lanserar en demoversion av ett förnybart alternativ till traditionella plastsugrör.

I maj 2018 ingick Stora Enso ett teknikutvecklingsavtal med Sulapac för att licensiera deras material och teknik. Samarbetet har mynnat ut i en ny demoprodukt. Det handlar om ett hållbart och nedbrytningsbart sugrör som baseras på Sulapacs biokompositmaterial och som består av träfibrer och naturliga bindemedel. Sugröret är utvecklat som ett förnybart alternativ till traditionella sugrör av plast och målet är på sikt att tillverka sugröret i industriell skala.

Produkten kommer visas på Slush 2018, ett event för startupföretag som samlar omkring 20 000 teknikentusiaster från hela världen. Enligt Stora Enso är sugrören utformade för att vara återvinningsbara i industriell kompostering och biologiskt nedbrytbara i havsmiljö.

– Det här är ett viktigt steg för Stora Enso i vårt långsiktiga mål att gradvis ersätta fossilbaserade material med förnybara lösningar. Vårt samarbete med Sulapac är ett utmärkt exempel på vad vi kan uppnå genom partnerskap som driver innovationsarbetet framåt för att skapa hållbara lösningar i bioekonomin, säger Annica Bresky, chef för divisionen Consumer Board.

Sugröret är tänkt att komplettera Stora Ensos resterande biokompositportfölj.

– Miljömedvetenhet är en viktig drivkraft när konsumenter gör sina val och våra kunder vill ha hjälp med att ersätta icke förnybara material. Olika biokompositlösningar, som förnybara lock och tillslutningar och sugrör, kommer att komplettera vår egen konsumentkartongsportfölj och skapa mervärde för våra kunder, säger Hannu Kasurinen, ansvarig för vätskeförpackningar och kartong hos Stora Enso.

Målet är att sugrören ska vara kommersiellt tillgängliga under andra kvartalet 2019.

– Varje vecka produceras och konsumeras miljarder plastsugrör. Vårt sugrör har potentialen att bli en riktig ”game changer”, säger Sulapacs grundare och VD Suvi Haimi.

 

Läs vidare

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Ny svensk forskning möjliggör att pappersfiber kan återvinnas fler gånger

Ett av problemen med pappersåtervinning är att fibern blir stelare vid avvattning och torkning vilket kallas förhorning. Detsamma händer också exempelvis disktrasor, vilka blir stelare med tiden. Ny forskning visar hur förhorning sker, kunskap som kommer ge möjlighet att återvinna pappersfibern många fler gånger jämfört med dagens fem till sju gånger.
BjornSjostrand-900

Coca-Cola testar flaskor utan etikett i Storbritannien

Coca-Cola har lanserat ett tillfälligt försök i Storbritannien för att ta bort etiketterna från Spriteflaskorna på 500 ml för att hjälpa till att förenkla återvinningsprocessen.
sprite

Sulapacs biomaterial i lyxiga franska kosmetikaförpackningar

Finska Sulapac Oy med sitt uppmärksammade egenutvecklade biomaterial, som ersätter oljebaserad plast, fortsätter sin satsning inom kosmetikområdet, nu senast med en serie lyxiga förpackningar i ett samarbete med franska företag.
sulapac-lock-utvaldx

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning